Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Hrvatski zrakoplovni portal

Hoće li Boeing 757 dobiti pravog nasljednika?

Karlo Mudri.

Boeing 757 u Dubrovniku

Svake godine sve više ljudi putuje zrakoplovima i industrija se razvija ne zaustavljivom brzinom i uz tolike potrebe za prijevozom putnika postavlja se pitanje koji zrakoplov je zrapravo zrakoplov budućnosti. Unazad nekoliko godina, Boeing 787 Dreamliner je ostavio jako dubok utisak među zrakoplovnim kompanijama. Zbog svojih relativno malih dimenzija, male potrošnje goriva i velikog dometa omogućio je nisko-budžetnim a tako i normalnim aviokompanijama povezivanje manjih gradova  da lete sa njime na linijama gdje ne postoji potreba za velikim zrakoplovom.

Uzmimo na primjer New Yoršku La Guardiu i dubrovački aerodrom. Sve više američkih građana dolazi u Hrvatsku kako bi obišli naše gradove i na primjer recimo da 797 leti iz New Yorka za Dubrovnik to bi u ovom slučaju Amerikancima značilo manje potrošenog vremena na putovanje ali i manje potrošenih novaca na kartu jer bi letjeli sa/na manje prometne aerodrome na kojima takse nisu tako velike kao na većim aerodromima. Relativno mali zrakoplov na toj zamišljenoj liniji bi bio dobro popunjen.

Odluka o mogućem pokretanju 797 programu je vjerovali ili ne nenamjerno povezana sa odlukom Boeinga – a to je ukidanje proizvodnje Boeinga 757.  Boeing 757 prvotno je ušao u upotrebu u floti Eastern Airlinesa 1.siječnja 1983 godine. Napravljen je kao zamjena za Boeing 727 koja bi letila na istim rutama ali sa većim kapacitetom putnika. Iako je prodaja u početku išla jako dobro, krajem tisućljeća drastično je pala i Boeing je zaustavio proizvodnju i to nakon proizvedenih 1050 primjeraka.

Ukidanjem ETOPS regulative (Regulative koja je donesena od strane ICAO-a i zabranjivala je prekooceanske letove zrakoplovima sa manje od 4 odnosno 3 motora, jer su smatrali da ako se ugasi jedan motor da zrakoplov ne bi mogao sa drugim doći do alternativnog aerodroma), Boeing 757 se je počeo koristiti za prekoocenaske letove iako je prvotno zamišljen kao zrakoplov za domaće letove.

Sa dometom oko 6500km zrakoplov može doći do većine gradova zapadne Europe sa američke istočne obale. Kada kompanije lete sa manjim zrakoplovima postoji mala mogućnosti da zrakoplov neće biti popunjen do zadnjeg mjesta nego da lete sa većim slabije popunjenim zrakoplovom. Zrakoplovi, nažalost postaju stari. Neki čak imaju preko 30 godina na svojim krilima i te zrakoplove je potrebno mijenjati radi komfora putnika i naravno efikasnosti samog zrakoplova. Zbog velike praznine kako u kapacitetu kako u dometu ne postoji prava Boeingova zamjena za Boeing 757, stoga se sve više spominje pokretanje programa 797.

Boeing 757F

Sve češće se Boeing 757 može vidjeti kao teretni zrakoplov.

 

Boeingov najveći narrow body zrakoplov je Boeing 737 MAX 10 a sljedeći veći ujedno i najmanji zrakoplov iz obitelji Dreamliner to je Boeing 787-8. Kapacitet Boinega 737 MAX 10 u konfiguraciji u kojoj su sva mjesta ujedno i mjesta ekonomske klase je oko 230 putnika, dok Boeing 787 prevozi oko 350 putnika u istoj konfiguraciji sjedala, što se tiče dometa 737 MAX 10 ima domet 6000 km a 787-8 13.500km i između njih se smjestio već spomenuti Boeing 757 koji prevozi između 230 i 280 putnika.

Boeing 737 Max 10

Boeing 737 MAX 10.

f_800_450_16119285_00_images_Dbv_Aerodjir2017_IMG_9894.jpgBoeing 787-8 u Dubrovniku.

 

No zbog spomenute starosti samog 757 postoji potreba za novim, modernijim avionom. Ironična je činjenica kako Airbus već sada ima zamjenu za Boeing 757  a to je A321 Long range koji je pušten u promet u listopadu 2014 godine. Airbus predviđa kako će  operativni troškovi za A321LR biti za 25-30% manji s obzirom na broj sjedala na preko oceanskim linijama gdje bi širokotrupni zrakoplov bio ne isplativ. Boeing 797 kocept

Boeing 797 - Koncept

Foto: Avioradar / Boeing