Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Hrvatski zrakoplovni portal

Icelandair kupuje WOW air!

Ivo Gračanin.

Iceland and WOW air

 

Nedavno se moglo čuti o glasinama kako je WOW air u financijskim problemima, kako je upitan opstanak i budućnost tog zračnog prijevoznika. Sada je stigla velika vijest da Icelandair Grupa želi kupiti WOW air. Odluka još nije konačna, prvo se mora provesti dubinska analiza tvrtke, te nakon toga odluku moraju potvrditi dioničari Icelandair Grupe i Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja. Dioničari WOW Aira bi za prodaju tvrtke dobili 272.341.867 dionica, odnosno 5,4% udjela u Icelandair Grupi.

Icelandair i WOW air bi nakon spajanja nastaviti postojati kao dva zasebna brenda, a njihov zajednički udio u transatlanskom tržištu bi iznosio 3,8%.

 

WOW air

WOW air je niskotarifni prijevoznik koji je osnovan u studenome 2011. godine, te lete na 36 destinacija diljem Sjeverne Amerike, Europe i Azije. Inauguracijski let WOW aira je bio na letu između Reykjavika i Pariza 31.5.2012. Tokom listopada iste godine WOW air je pruzeo operacije Iceland Expressa. U listopadu 2013. godine dobili su Air Operator‘s Certificate (AOC) od Icelandic Transport Authority. Danas WOW air ima preko 1.000 zaposlenika i flotu od 20 zrakoplova.

Flota WOW aira se sastoji od ovih zrakoplova:

  • 2x Airbus A320
  • 1x Airbus A320neo
  • 12x Airbus A321
  • 2x Airbus A321neo
  • 3x Airbus A330-300

Moramo priznati da je WOW Air prodrmao tržište letova preko Atlantika i ponudio putnicima putovanje po vrlo niskim cijenama. Preko svojeg čvorišta u Reykjaviku povezuju destinacije u Sjevernoj Americi i Europi. Donedavno jedina destinacija u Aziji je bio Tel Aviv, no letjeti će i do svoje druge destinacije u Aziji, a to je Delhi. Sa time se žele probiti u veliko tržište u Indiji, te privući putnike da sa njima putuju u Sjevernu Ameriku.

f_800_450_16119285_00_images_Icelandair_WOWair_Route_Map_Foto_WOWair.png

 

Za putnike iz Sjeverne Amerike cijene jednosmjernih karata do Europskih gradova su niže od 1000 HRK, dakle za 2000 HRK možete kupiti povratnu kartu iz Sjeverne Amerike do Europe. Za tu cijenu vrlo često se putuje unutar Europe, a ne na drugi kontinent. Da su uspjeli privući putnike sa tim cijenama možemo prikazati u idućem grafikonu.

f_800_450_16119285_00_images_Icelandair_WOWair_broj_putnika_godine.png

 

Vidljivo je kako su prvih godina imali lagani rast boja prevezenih putnika i 2016. godine se dogodio streloviti uspon koji raste iz godine u godinu. Time možemo zaključiti da su ih putnici vrlo dobro prihvatili i da putnici žele i traže niskotarifne prijevoznike koji će letjeti „preko bare“.

 

Uskotrupni LCC „preko bare“

Glavni konkurenti u niskotarifnom prijevozu preko Atlantika su im Norwegian, Level, Air Canada Rouge, Westjet, no svi oni u najvećoj mjeri lete sa širokotrupnim zrakoplovima. Sa uskotrupnim zrakoplovima najviše leti Norwegian povezujući UK i Irsku sa Sjevernom Amerikom. No ti prijevoznici imaju problem pošto uskotrupni zrakoplovi imaju malo prekratak dolet da penetriraju dublje u tržište Sjeverne Amerike, pa im je najveći domet gradovi na istočnoj obali Atlantika. Primera Air je imala velike planove da sa uskotrupnim zrakoplovima povežu Europu i Sjevernu Ameriku, no nažalost bankrotirali su.

Uskotrupni zrakoplovi poput Airbus A320neo ili Boeing MAX8 imaju maksimalni dolet od otprilike 6500 kilometara, dok je Airbus tu napravio veliki iskorak sa A321neoLR koji ima dolet od 7400 kilometara. Pretpostavimo ugrubo da ti zrakoplovi imaju dolet od 6000 kilometara, te kao početnu zračnu luku postavimo London Gatwick.

f_800_450_16119285_00_images_Icelandair_LGW6000KM.png

Tu je vidljivo da sa Gatwicka je moguće doletjeti uskotrupnm zrakoplovom do istočne obale Kanade, te vrlo malog dijela Sjedinjenih Američkih Država.

No ukoliko kao početni aerodrom postavimo Reykjavik Keflavik, te se opet postavi maksimalni dolet od 6000 kilometara. U tom slučaju moguće je sa uskotrupnim zrakoplovom letjeti na bilo koju destinaciju u Kanadi i na ugrubo 2/3 Sjedinjenih Američkih Država. Dakle prijevoznici koji lete sa uskotrupnim zrakoplovima sa Islanda mogu dosegnuti višetrouko veći broj destinacija u Sjevernoj Americi od onih koji lete iz ostalih dijelova Europe. Ostali prijevoznici se moraju oslanjati na širokotrupne zrakoplove koji imaju veći dolet. Problem kod široktrupnih zrakoplova je što imaju puno veći kapacitet od uskotrupnih, što znači da se ti prijevoznici moraju više potruditi da napune svoj zrakoplov. Uz veći kapacitet širokotrupni zrakoplovi su i skuplji. Uzmimo kao primjer zrakoplov A321neo kojem je cijena oko 130 milijuna USD, dok je Boeing 787-9 oko 280 milijuna USD, dakle cijena širokotrupnog zrakoplova je više nego dupla u odnosu na uskotrupni.

f_800_450_16119285_00_images_Icelandair_KEF6000KM.png

 

Sustav valova WOW aira i Icelandaira

Podaci su preuzeti sa stranica aerodroma Reykjavik Keflavik za dan: srijeda 7.11. 

WOW air i Icelandair imaju razrađen sustav valova Europa – Reykjavik – Sjeverna Amerika i natrag. Iz grafikona možete vidjeti kako WOW air ima dolaske u periodu od 4:00 – 5:00, te samo jedan let u periodu između 5:00 – 6:00. To su dolasci iz Sjeverne Amerike. Nakon oko 1h vremena polaze prema Europskim destinacijama u periodu od 6:00 – 7:00, dok u istom periodu dolaze Icelandair letovi iz Sjeverne Amerike. Icelandair letovi prema Europi kreću u periodu između 7:00 – 8:00, te svega jedan let u periodu između 8:00 – 9:00. Prema ovome je vidljivo kako su raspoređeni letovi ta dva prijevoznika kako ne bi u isto vrijeme stizali na aerodrom Keflavik. Slično je i tokom popodnevnih povrataka iz Europe i letova prema Sjevernoj Americi. Letovi WOW aira stižu u periodu između 13:00 – 15:00, te odlaze prema Sjevernoj Europi većinom u periodu između 15:00-16:00, te tek manji dio se miješa sa odlascima unutar istog sata sa Icelandairovim u periodu između 16:00 – 17:00.

f_800_450_16119285_00_images_Icelandair_Dolasci_Odlasci_KEF.png

 

WOW air/Icelandair u Hrvatskoj

Važno je za napomenuti kako u svojim valovima između prvog odlaska prema Europi koji polazi u 6:00 i zadnjeg povratka iz Europe WOW air ima 8:20h. Dakle u tih 8 sati i 20 minuta zrakoplov mora otići do europske destinacije, izmijeniti putnike i vratiti se natrag. Ukoliko uzmemo da je obrtaj na destinaciji oko 1h ostaje oko 7:20h za čisti let ili oko 3:40h za let u jednom smjeru. Iceladnair u svojem valu ima malo više vremena, odnosno 8:40h.

Icelandair leti u Munchen, na nama najbližu destinaciju.

Red letenja:

KEF-MUC 7:20-12:05

MUC-KEF 13:05-16:00

Dakle let prema Munchenu kreće prvi i vraća se zadnji u valovima. Prvi odlasci prema Sjevernoj Americi kreću svega 45 minuta nakon slijetanja leta iz Munchena, dok isto tako je svega 45 minuta između zadnjeg leta koji je stigao iz Sjeverne Amerike i odlaska leta za Munchen. To znači da u ovom sustavu valova nije moguće niti za WOW air niti Icelandair da lete do destinacija unutar Hrvatske. No, oba prijevoznika su počela pokretati drugi val koji će kretati navečer prema Sjevernoj Americi i stizati oko podne iz Sjeverne Amerike. To znači da će sada biti moguće da ujutro zrakoplov odleti prema primjerice Dubrovniku i vrati se kasno poslijepodne, te se lovi veza na večernje letove. Nadajmo se kako ćemo vidjeti u budućem periodu na barem nekom od naših aerodroma direktan let prema Reykjaviku. Već se ove godine u ljetnom redu letenja mogao vidjeti djelomično taj novi sustav.

Novi dodatni val za oba prijevoznika znači još nešto, sada im više zrakoplovi ne moraju ostajati cijeli dan na nekoj od destinacija u Sjevernoj Americi. Primjerice let Icelandaira na letu Reykjavik – Seattle:

KEF-SEA 17:05-17:00

SEA-KEF 14:40-6:05(+1)

Prvi dan zrakoplov leti iz Reykjavika prema Seattleu, te tek drugi dan nakon otprilike 20 sati čekanja polijeće natrag za Reykjavik. Tom taktikom se služe i WOW air i Icelandair kako bi letjeli na dalje destinacije, a uklapali te letove u svoje valove kako bi omogućili odličnu povezanost između Europe i Sjeverne Amerike. No ta taktika znači da je avion besposlen gotovo cijeli dan i ne leti. Da smanje to čekanje uveli su drugi val kako bi se zrakoplov odmah „okrenuo“ i krenuo natrag za Reykjavik.

 

Sinergija WOW aira i Icelandaira

Prije u tekstu je spomenuta flota WOW aira koja se sastoji samo od Airbus zrakoplova, dok Icelandair u svojoj floti ima samo Boeing zrakoplove.

Flota Icelandaira (podaci sa Icelandair Group za 30.09.2018.)

  • 24x Boeing 757-200
  • 2x Boeing 757-300
  • 3x Boeing 737 MAX8
  • 4X Boeing 767-300

f_800_450_16119285_00_images_Icelandair_FI_7M8_TF-ICE_TXL_15apr18_MDJ.jpg

 

To znači da te dvije flote nisu kompatibilne. Kako će se te dvije flote razvijati ostaje nam vidjeti u idućim mjesecima kada će ako dođe do kupnje WOW aira.

Također ostaje pitanje kako će posložiti sustav valova u budućnosti, da li će svaki prijevoznik i dalje imati svoje zasebne valove ili će se to sve izmješati pa će dio puta putnici letjeti sa WOW airom, te drugi dio puta Icelandairom. Puno je pitanja, a za sada vrlo malo odgovora, no svakako kada izađu detaljni planovi o nastavku poslovanja tih prijevoznika izvijestiti ćemo vas o tome.

 

WOW air registracije

WOW air se na zanimljiv način igra sa registracijama svojih zrakoplova, tako da svaka registracija ima neko značenje u engleskom jeziku. Zbog toga ih moramo spomenuti.

  • A320 - TF-BRO – Brother – brat
  • A320 - TF-SIS – Sister – sestra
  • A320 - TF-NEO – Povodom dolaska prvog A320neo u flotu
  • A321 - TF-MOM – mama
  • A321 - TF-DAD – tata
  • A321 - TF-GMA – Grandma – baka
  • A321 - TF-GPA – Grandpa – djed
  • A321 - TF-JOY - sreća
  • A321 - TF-KID – dijete
  • A321 - TF-SON – sin
  • A321 - TF-PRO – Proffesional – profesionalac
  • A321 - TF-WIN – pobjeda
  • A321 - TF-NOW – sada
  • A321 - TF-SKY – nebo
  • A321 - TF-CAT – mačka
  • A321 - TF-DOG – pas
  • A321 - TF-DTR – daughter – kćer
  • A330 - TF-GAY – promicanje jednakosti i prava za homoseksualce
  • A330 - TF-WOW – nije potrebno dodatno objašnjavati
  • A330 - TF-LUV – Love – ljubav

 

Screenshot/logo: © Icelandair i © WOW air

Map: Maps generated by the Great Circle Mapper - copyright © Karl L. Swartz.

Foto: Marijo Dedić Jandrek