Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Hrvatski zrakoplovni portal

Concorde: Petnaesta obljetnica od posljednjeg komercijalnog leta

Karlo Mudri.

f_800_450_16119285_00_images_BritishAirways_BAW-BA_British_Airways_Concorde_G-BOAC_03.jpg

Prije 15 godina iz službe je povučen zrakoplov koji je "smanjio svijet". Iako je svijet, dakako, ostao isti, smanjio ga je po pitanju vremena putovanja od točke A do točke B. Štoviše, bio je toliko brz da se kretao brže nego li se je Zemlja okretala.

Concorde je bio ishod dogovora britanske i francuske vlade i zajednički proizvod Aérospatialea i  British Aircraft Corporationa koji je redovito letio na transatlantskim linijama iz zračne luke "Heathrow" u Londonu i iz zračne luke "Charles de Gaulle" u Parizu prema zračnim lukama "JFK" u New Yorku i "Dulles" u Washingtonu.

Vrijeme koje je bilo potrebno za let na tim linijima sa Concordeom se prepolovilo u odnosu na vrijeme potrebno modernim putničkim zrakoplovima.

Concorde je također postavio mnoštvo drugih rekorda kao npr. službeni rekord prema Fédération Aéronautique Internationale (FAI) za zapadni i istočni let oko svijeta.

Bio je uspješniji zrakoplov od samo dva nadzvučna putnička zrakoplova koji su ikada konstruirani i uvedeni u promet. Drugi, Tupoljev Tu-144, ponekad zvan Konkordsky radi sličnosti s Concordeom, bio je rezultat industrijske špijunaže.

Sa svega 20 izrađenih primjeraka i vrlo dugim i skupim razvojnim programom, Concorde nije bio komercijalno uspješan projekt te su krajnji korisnici bili British Airways i Air France koji su se uz državne subvencije odlučili na kupnju. Nakon nesreće Air Franceovog leta 4590 u Parizu 25. srpnja 2000., svjetske ekonomske situacije nakon napada na World Trade Center 11. rujna, 2001. i mnoštva drugih faktora, povučen je iz prometa 24. listopada 2003. nakon 27 godina komercijalne uporabe.

Posljednji komercijalni let Concorde (British Airwaysa reg .G-BOAG) je odradio na liniji za koju je prvotno i bio namijenjen, a to je bila London - New York / New York - London, dok je posljednji let odradio G-BOAF 26.studenog 2003.

 

Ukoliko bi htjeli vidjeti Concorde uživo, donosimo vam popis mjesta na kojima ih možete pronaći:

  • F-WTSS Museum of Air and Space, Le Bourget, Francuska
  • G-BSST Fleet Air Arm Museum, Yeovilton, Engleska, Ujedinjeno Kraljestvo
  • G-AXDN Imperial War Museum, Duxford, Engleska, Ujedinjeno Kraljestvo
  • F-WTSA Musée Delta, zračna luka "Orly" u Parizu, Francuska
  • F-WTSB Airbus Factory, Toulouse, Francuska
  • G-BBDG Brooklands Museum, Weybridge, Surrey, Engleska, Ujedinjeno Kraljestvo
  • G-BOAC zračna luka u Manchesteru, Engleska, Ujedinjeno Kraljestvo
  • F-BVFA Smithsonian National Air and Space Museum, Chantilly, Virginia, SAD
  • G-BOAA Museum of Flight, East Lothian, Škotska, Ujedinjeno Kraljestvo
  • F-BVFB Sinsheim Auto & Technik Museum, Njemačka
  • G-BOAB zračna luka "Heathrow" u Londonu, Engleska, Ujedinjeno Kraljestvo
  • F-BVFC Airbus tvornica, Toulouse, Francuska
  • G-BOAD Intrepid Sea-Air-Space Museum, New York, SAD
  • G-BOAE zračna luka "Grantley Adams", Barbados
  • F-BTSD The Museum of Air and Space, Le Bourget, Francuska
  • G-BOAG Museum of Flight, Seattle, SAD
  • F-BVFF zračna luka "Charles de Gaulle" u Parizu, Francuska
  • G-BOAF Aerospace Bristol, Bristol, Engleska, Ujedinjeno Kraljestvo

 

Pročitajte još:

Prije 60 godina započela je nova era u načinu prijelaza Atlantskog oceana

Zrakoplov koji je promijenio način putovanja zrakom slavi 50-ti rođendan.

Što je to ETOPS regulativa i na što se odnosi

Novi najduži komercijalni let na svijetu (SQ22)

 

 Foto : Wikipedia