Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Novosti i informacije

Negarantirano presjedanje – što treba znati o tome

Ivo Gračanin.

Lufthansa Airbus A321

Negarantirano presjedanje znači potencijalne dodatne troškove

Objasnimo prvo što znači negarantirano presjedanje.

Želite otputovati do neke destinacije i krenuli ste u potragu za jeftinim kartama. Prvo pogledate da li postoji direktan let i shvatite da ga nema ili je preskup. Zatim pogledate letove sa presjedanjem i zaključite da su takve karte također skupe. Tada uspijete napraviti kombinaciju sa niskotarifnim aviokompanijama koje odgovaraju vašem budžetu. Pronašli ste kombinaciju koja uključuje kupnju dvije odvojene karte, prva za let od točke A do B, u aerodromu B presjedate i letite dalje isti dan do vašeg konačnog cilja odnosno točke C. Dakle kupili ste dvije karte, prvu od aerodroma A do B i drugu od aerodroma B do C. Te dvije karte nisu povezane, dakle svaka karta se gleda kao zasebno putovanje.

 

Primjer negarantiranog presjedanja

Za putnike iz Hrvatske možemo reći da jedna od najčešćih destinacija kuda putuju sa negarantiranim presjedanjem je Dublin. Hrvatska nema mnogo direktnih letova prema Dublinu odnosno Irskoj, a oni koji postoje su često dosta skupi. Letenje sa klasičnim aviokompanijama do Dublina sa grantiranim presjedanjem u nekom od Europskih čvorišta znači da se mora dublje posegnuti u džep za kupnju te karte. Zbog toga putnici iz Hrvatske često koriste London kao mjesto za presjedanje. Iz nekog Hrvatskog aerodroma dolete do Londona, te tada presjedaju na let do Dublina. Na taj način ukupna cijena obje pojedinačne karte je mnogo jeftinija od cijene karte za direktni let, odnosno leta sa klasičnom aviokompanijom. Primjerice to može značiti da vas je karta do Londona koštala 20 EUR, te još 20 EUR do Dublina i eto vas na cilju za svega 40 EUR. Za direktni let bi morali izdvojiti 100 EUR ili više, što znači da ste barem 60 EUR u profitu. Ovo sada gledamo kao jednosmjerno putovanje, na povratnom putovanju se može uštedjeti i preko 100 EUR. Kada tako pogledate troškove ispada savršeno. Uštedjeli ste novac koji kasnije možete potrošiti na neke druge stvari. No kod negarantiranog presjedanja morate biti svjesni nekoliko potencijalnih problema koji mogu nastati, biti će opisani u nastavku.

 

Aviokompanija nije kriva ako ne stignete na idući let

Vratimo se na naš primjer iz Hrvatske za Dublin. Uslijed nekog događaja, zrakoplov iz Hrvatske kasni sa polijetanjem za London. Primjerice dogodila se dobro poznata bura u Dubrovniku ili kontrola zračne plovidbe zbog gužve na nebu nije mogla dati odobrenje za polijetanje. Zrakoplov nije mogao poletjeti prema redu letenja iz Dubrovnika, te je morao čekati 3 sata na polijetanje. Sletjeli ste u London sa zakašnjenjem od 3 sata i vaš zrakoplov za Dublin je odletio recimo prije pola sata. Sada ste ljuti što ste zakasnili i sav svoj bijes i krivnju prebacujete na prvu aviokompaniju. Da su oni krivi za sve i da vam moraju omogućiti da dođete do Dublina. No, tu ste vi kao putnik u krivu. Prva aviokompanija vas mora dovesti samo do Londona, što je i napravila. Zbog više sile zrakoplov je kasnio u dolasku i tu po EU pravima putnika nemate prava na nikakvu novčanu naknadu. Čak i u slučaju da je prva aviokompanija kriva što ste sletjeli sa kašnjenjem, to ne znači da su oni odgovorni za nastavak vašeg putovanje do Dublina.

 

Negarantirano presjedanje znači potencijalne dodatne troškove

Shvatili ste da ste zakasnili na let za Dublin. Sada tražite soluciju, što napraviti, idete do šaltera druge aviokompanije i pokušavate im objasniti da ste zakasnili. Od druge aviokompanije možete očekivati odgovor da je jedina solucija da kupite novu kartu do Dublina. To je zbog toga što niste ispoštovali ono što piše na karti iz Londona do Dublina, a to je da se pojavite na ukrcaju u određeno vrijeme. Ukoliko se ne pojavite na ukrcaju i sam ukrcaj završi, vaša karta se ukratko rečeno poništava. Vi možete kasnije zatražiti povrat neiskorištenih pristojbi od neiskorištene karte, no često nećete dobiti ništa. Za povrat aviokompanije naplaćuju određenu naknadu koja je često puno veća od iznosa pristojbi. Dakle prihvatite činjenicu da vam je novac za tu kartu do Dublina propao. Sada da dođete do Dublina morate kupiti novu kartu. Ukoliko imate sreće možda budete kupili kartu za kasniji let isti dan, no neugodno iznenađenje može biti u tome kada vidite kolika je cijena te karte. Može se dogoditi da ćete za tu kartu platiti preko 100 EUR, možda čak i 200 EUR. Znate i sami da u velikoj većini slučajeva aviokompanije par dana prije leta ili na sami dan leta drže vrlo visoke cijene. Ukoliko niste imali sreće i prvi let za koji možete kupiti kartu je tek idući dan, to sada znači da si u Londonu morate naći smještaj. Naći smještaj, platiti prijevoz do Londona, to vas može koštati još dodatnih 50 – 100 EUR na dan. Druga opcija je ostati na aerodromu i naći neki mirni kutak na klupi gdje možete malo odspavati. No i tu ćete potrošiti nešto novca, jer morate nešto pojesti i popiti, a cijene na aerodromima su puno više od onih u gradu. Ukoliko ste morali ostati u Londonu dodatnu noć, to znači da plaćate dupli smještaj. Dakle plaćate smještaj za istu noć i u Londonu i u Dublinu, jer vam hotel u Dublinu neće htjeti vratiti novac zbog toga što niste spavali tamo. Tu možemo zaključiti kako u slučaju da morate noćiti uz kupnju nove karte dodatni troškovi mogu narasti i preko 200 EUR.

 

Ostavite dosta vremena za presjedanje

Odlučili ste se za putovanje i imate negarantirano presjedanje, ostavite si dovoljno vremena za presjedanje. Dakle nikako nemojte kombinirati presjedanja gdje imate svega jedan sat između letova. Toliko vremena je često premalo i za garantirana presjedanja, a kamoli za negarantirana. Također i dva sata su premalo. Morate si ostaviti nekoliko sati, jer imajte u obziru nekoliko stvari. Prvo dok vaš zrakoplov na prvom letu sleti, dok izađete iz zrakoplova, ukoliko imate predanu prtljagu morate pokupiti istu, pa dok obavite granične formalnosti. Na granici se može dogoditi da ćete čekati pregled dokumenata pola sata, možda i više, isto toliko možete čekati na prtljagu. Osim ako let nije unutar Schengenske zone, tada nemate graničnih formalnosti. Nakon toga za drugi let morate obaviti predaju prtljage i prolazak kroz sigurnosni pregled. To sve oduzima vremena i ukoliko je gužva na aerodromu možete izgubiti dosta vremena. Samo sa svim tim formalnostima možete bez problema izgubiti i dva sata. Naravno, možete sve to stići obaviti i za 15 minuta, ali sve ovisi od aerodroma do aerodroma. Bolje imajte više vremena između letova, kako u slučaju bilo kakvog problema ne bi bili u vremenskoj stisci. Ukoliko imate više letova taj isti dan, budite svjesni da sa svakim dodatnim letom vam se mogućnost komplikacija dodatno povećava.

 

Presjedajte na istoj zračnoj luci

Još jedna važna informacija kod negarantiranog presjedanja je to da presjedate u istoj zračnoj luci. Primjerice London ima 6 većih zračnih luka. Ukoliko niste pazili kod kupnji karata i dogodilo vam se da vaš prvi let slijeće u zračnu luku Gatwick, a da polijećete sa zračne luke Luton. Zračne luke Luton i Gatwick su udaljene više od 100 kilometara jedna od druge. Autobusom između tih zračnih luka treba i više od dva i pol sata ukoliko nema gužve. Vlakom vam je potrebno oko sat i pol. Tu morate uzeti u obzir da minimalno vrijeme između slijetanja na Gatwick i polijetanja sa Lutona bi moralo biti oko 6 sati. Naravno ukoliko sve ide bez gužvi, zastoja i kašnjenja. Također to presjedanje između zračnih luka ćete platiti barem 15 funti. Pa i to treba uzeti u konačnu kalkulaciju troškova.

 

Zaključak

Ukoliko ste se odlučili putovati na način da imate negarantirano presjedanje budite spremni na mogućnost da vas zadese potencijalne komplikacije i dodatni troškovi. Sa time na umu ćete imati manje stresa ukoliko se takva situacija i dogodi. Ovim tekstom vas ne želimo odgovoriti od takvog načina putovanja, samo vam želimo ukazati na probleme koje možete susresti. Ukoliko ne želite stresno putovanje tada nemojte putovati na takav način, ako baš nemate druge opcije tada si ostavite barem jedan dan između letova. Možda ste već mnogo puta putovali na takav način i do sada je sve prošlo bez problema, no takav način putovanja je rizik i kod organiziranja takvog putovanja budite svjesni da ste vi ti koji prihvaćaju taj rizik. Morate uzeti u obzir da što je veća grupa koja putuje, to je i veća mogućnost da ukoliko dođe do problema, da će biti i veći problem naći nove karte za puno osoba. Ukoliko volite izazove i adrenalin, onda je to pravo putovanje za vas.

 

Foto: I.G. (avioradar)