Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Hrvatski zrakoplovni portal

[EDUKACIJA] Što se sve od instrumenata nalazi u kokpitu?

Karlo Mudri.

f_800_450_16119285_00_images_Edukacija_Zrakoplov_Instrumenti-2.jpg

Malo tko prilikom ulaska u zrakoplov ''ne baci oko'' u kokpit. Gomila zaslona, brojeva, slova i prekidača koje rijetki razumiju i znaju se njima koristiti. Danas ćemo pokušati pojasniti što ti svi zasloni, brojevi, slova i prekidači znače (ili barem dio njih).

Većina današnjih modernih zrakoplova ima tzv. ''glass'' kokpit u kojemu je većina instrumenata u obliku ekrana, zbog uštede prostora, same funkcionalnosti istih odnosno mogućnosti prikaza raznih parametara sustava zrakoplova, visoke pouzdanosti i male težine.

Zbog čega ponekad dugo čekamo u avionu nakon ukrcaja?

Otkrivamo je li Bombardier Dash 8 Q400 nesiguran

Demistifikacija dana: odlazak na alternaciju – kako i zašto

Kašnjenje i otkazivanje letova - zbog čega se događaju?

Na većini tih zrakoplova se nalaze: Digitalni kronometar, dva digitalna zaslona sa informacijama o letačkim parametrima(PFD/EADI)1 i o navigaciji(ND/EHSI)2, pričuvni umjetni horizont, pričuvni brzinomjer, pričuvni visinomjer, letačko računalo te dva centralna zaslona koji imaju mogućnosti prikaza raznih parametara stanja sustava aviona(ECAM/MFDU)3.

f_800_450_16119285_00_images_Edukacija_Zrakoplov_Instrumenti-3.JPG

 

PITOT SUSTAV

Svaki instrument mora primati neke podatke kako bi ih prikazao. Za to se koristi pitot sustav.

On opskrbljuje tlakom pričuvni brzinomjer i visinomjer, dovodi tlak na elektroničke sustave koju putem EFIS-a na digitalnim ekranima pokazuju vrijednost

Na većini modernih putničkih zrakoplova sustav se sastoji od sljedećih komponenti:

-3 sonde za uzimanje ukupnog tlaka na prednjem dijelu trupa, 3 otvora za statički tlak na lijevoj strani trupa, 3 otvora za statički tlak na desnoj strani trupa i dva ventila za dreniranje u spremištu nosnog kotača

Svaka sonda je spojena sa jednim od sljedećih sustava:

-pitot sustav kapetana, pitot sustav prvog časnika odnosno kopilota i pomoćni.

Također postoje međusobne veze između tih sustava. Ukoliko jedan od sustava otkaže, kapetan odnosno prvi časnik može uzimati tlak sa onog koji radi no ukoliko sustav i od kapetana i prvog časnika otkažu tu je još pomoćni.

 Sustav mjeri sljedeće parametre:

-           statički tlak, ukupni tlak i temperaturu

 f_800_450_16119285_00_images_Edukacija_Zrakoplov_Instrumenti-1.JPG

PRIČUVNI INSTRUMENTI

Pričuvni instrumenti se nalaze na svakom modernom putničkom zrakoplovu ukoliko dođe do otkaza glavnih i pomoćnih sustava na kojima se prikazuju parametri leta aviona(brzina, visina i položaj u odnosu na horizont) i u slučaju nužde zadnja su pomoć pilotu koji se mora njima koristiti kako bi sigurno upravljao zrakoplovom.

f_800_450_16119285_00_images_Edukacija_Zrakoplov_Instrumenti--8.JPG

 

 

EFIS4 - SUSTAV ELEKTRONIČKIH LETAČKIH INSTRUMENATA

Koristi se da bi pokazao podatke o zrakoplovu putem elektroničkih zaslona a ne putem klasičnih pokazivača kao na starijim zrakoplovima.  I kapetan i prvi časnik imaju svoje zaslone. Oni se sastoje od; upravljačkog dijela, zaslona za prikaz informacija, dijela za unos visine, senzora za svijetlo i EFIS prekidača za test sustava. Svaki EFIS sustav radi neovisno o radu drugoga i svaki koristi svoje senzore za prijem informacija.

 f_800_450_16119285_00_images_Edukacija_Zrakoplov_Instrumenti-2.jpg

 

PFD -ZASLON ZA PRIKAZIVANJE PRIMARNIH LETNIH PARAMETARA

Prikazuje podatke o; visini, pomaku upravljačkog volana od strane pilota, poprečno ubrzanje zrakoplova, smjer, smjer unesen u autopilot, vektor putanje leta, brzini, brzini unesenu u autopilot, trend ubrzanja zrakoplova, ograničenje brzine, V1/V2/Vfr/Vfto brzine, udaljenosti DME/ILS-a, podatke o tlaku i unesenom tlaku, greške u radu zrakoplova, visinu o odnosu na uneseni tlak, visinu unesenu u autopilot, vertikalnu brzinu, GPWS i TCAS. (na slici ispod - desno)

ND - NAVIGACIJSKI ZASLON

Zaslon koji se koristi za navigaciju zrakoplova. On pokazuje: pravi tj. Magnetski smjer, smjer unesen u autopilot, odabran kurs/željen put, poprečnu i horizontalnu devijaciju od ILS-a i FMS-a, udaljenost, TAS brzinu, brzinu i smjer vjetra, plan leta i po potrebi TCAS informacije.  (na slici ispod - lijevo)

f_800_450_16119285_00_images_Edukacija_Zrakoplov_Instrumenti-5.JPG

ECAM -  ZASLON ZA PRIKAZ PARAMETARA RADA MOTORA I STANJA ZRAKOPLOVA

Pokazuje informacije drugih sustava na dva zaslona to su; indikacije rada motora, sustav uzbunjivanje posade povezane uz procedure i rad pomoćnog izvora napajanja.

Od parametara rada motora pokazuje; tlak u motoru, temperaturu ispušnih plinova, brzinu fena, brzinu turbine i protok goriva. Od sekundarnih parametara pokazuje; temperaturu, tlak i količinu ulja, vibracije fena i turbine, potrošnju goriva i količinu goriva.

Sustav za uzbunjivanje posade pokazuje informacije o; greškama sustava, procedurama i statusne informacije.

 

f_800_450_16119285_00_images_Edukacija_Zrakoplov_Instrumenti-6.JPG

 

GPWS 5- SUSTAV ZA OBAVJEŠĆIVANJE O TRENUTNOJ VISINI IZNAD TERENA

Nalazi se u sklopu PFD-a. Ovaj sustav se najviše koristi pri slijetanju zrakoplova i u lošim uvjetima vidljivosti da bi pokazala pilotu točnu visinu zrakoplova iznad tla.

Sustav daje vizualna i zvučna upozorenja za oba pilota. Sustav jedino radi na visinama koje su u dosegu nisko dometnog radarskog visinomjera. Sustav ima radijsku antenu smještenu na stražnjem donjem dijelu trupa, ona odašilje radio valove i mjeri vrijeme koje je proteklo između slanja i primanja signala i to dijeli sa 2 kako bi se prikazao put od zrakoplova do tla ali ne i od tla do zrakoplova.

 

DME 6 – SUSTAV ZA MJERENJE UDALJENOSTI

Sustav za mjerenje udaljenosti daje podatak o udaljenosti zrakoplova do zemaljske DME stanice. Sustav šalje signale na koje zemaljska DME stanice šalje odgovor. Sustav mjeri razliku u vremenu između slanja i primanja signala i mjeri se razlika u vremenu.

 

ILS 7SUSTAV INSTRUMENTALNOG SLIJETANJA

Sustav ILS opskrbljuje pilota sljedećim informacijama: - informacijama o prilaznoj putanji u ovisnosti o signalu odašiljača prilaznog pravca i odašiljača putanje slijetanja; - informacijama o udaljenosti duž linije poniranja na određenim točkama pomoću radio markera ili kontinuirane informacije o udaljenosti uz pomoć uređaja DME, vizualnim informacijama u posljednjoj fazi leta pomoću prilaznih svjetala, središnje linije i svjetala na pisti.

ILS je zemaljski sustav za navođenje zrakoplova. Sustav pruža precizno poprečno i vertikalno navođenje zrakoplovu koji slijeće, koristeći kombinaciju radio signala i u nekim slučajevima svjetlosni snop jakog intenziteta u složenim meteo uvjetima kao npr. Magle, kiše, snijega ili niske naoblake.

 

TCAS 8 - SUSTAV ZA IZBJEGAVANJE SUDARA U ZRAKU

Razvoj suvremenih sustava u kontroli letenja omogućava dobro vođenje povećanog prometa, dok se istovremeno održava potrebna razina sigurnosti. Međutim, rizik sudara aviona još uvijek postoji. Zbog toga se, još od 1950-tih godina, razvio sustav za izbjegavanje sudara kao posljednja mogućnost izbjegavanja sudara. Velik broj sudara aviona u zraku potaknuo je američke zrakoplovne vlasti (FAA – Federal Aviation Administration) da 1981. godine pokrenu projekt TCAS (Traffic Alert and Collision Avoidance System), a 1989. godine donesena je nova zakonska regulativa koja obavezuje neke kategorije američkih i stranih aviona da budu opremljeni s TCAS-om za operacije u američkom zračnom prostoru.

Sustav smješta zrakoplov u tzv. Štićeno područje čije su granice jasno definirane vremenom potrebnom da se nepoznati zrakoplov približi drugom zrakoplovu

Sustav TCAS-a se sastoji od:

-računala: provodi nadzor zračnog prostora, praćenje drugih aviona u blizini, otkrivanje moguće opasnosti, određivanje manevra izbjegavanja i izdavanje upozorenja;

-TCAS kontrolne ploče: ugrađena je u kontrolnu ploču transpondera

-dvije antene: jedna na gornjem dijelu a druga ispod trupa

-veze s transponderom S moda

-veze s radarskim visinomjerom

-zvučnika: za zvučno upozoravanje

-indikatora: za prikaz relevantnih podataka

Koje su upravljačke površine i kako se njima upravlja?

Što je prešurizacija kabine i kako se postiže?

AERODINAMIKA: Osnove o letu - Kako zrakoplov zapravo leti?

Jednostavnije nego zvuči: odleđivanje zrakoplova na zemlji

FMS 9- SUSTAV UPRAVLJANJA LETOM

Sustav upravljanja letom uspoređuje pilotov odabrani plan leta sa trenutnom vertikalnom i horizontalnom situacijom zrakoplova. U slučaju razlike između plana leta i pozicije aviona FMS sustav daje naredbu o korekciji putanje po potrebi povećava ili smanjuje snagu motora.

FMS sustav pokazuje informacije o letu na kontrolnom zaslonu za prikaz (CDU). Preko tipkovnice posada koja se nalazi uz zaslon mijenjati plan leta. .

FMS daje podatke o korekciji putanje AFCAS-u, zatim AFCAS koristi komande kako bi automatski  postavio zrakoplov na zadani put.

Sustav FMS također daje podatke EFIS-u da prikaže podatke na ND zaslonu.

 f_800_450_16119285_00_images_Edukacija_Zrakoplov_Instrumenti-4.JPG

 

1  -Primary flight display ili Electronic attitude and direction indicator (svrha je ista ali razlika je u nazivu i ovisi od proizvođača)

2 -Electronic horizontal situation indicator (svrha je ista ali razlika je u nazivu i ovisi od proizvođača)

- Electronic centralised aircraft monitoring ili Multi functional display unit(svrha je ista ali razlika je u nazivu i ovisi od proizvođača)

4 – Electronic flight and instrument system

5 – Ground proximity warning system

6  - Distance measuring equipment

7 – Instrument landing system

8 - Traffic collison avoidance system

9 – Flight managent system

 

Foto : © Avioradar