Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Hrvatski zrakoplovni portal

Zbog čega ponekad dugo čekamo u avionu nakon ukrcaja?

Nenad Sredojević.

Eurocontrol

Što je ATC slot? 
Na let ste se prijavili na vrijeme, prošli sigurnosni postupak, ukrcali se, sjeli u svoje sjedalo i... ništa. Ništa se ne događa a nema gužve na aerodromu gdje jeste.

Nakon nekog vremena čujete zapovjednika zrakoplova: „Poštovani putnici.... čekamo slot.“ „Kakav crni slot i zašto ne polijećemo?!“ – pitate se.

f_800_450_16119285_00_images_HKZP_Eurocontrol_Eurocontrol_11.JPG

Ovaj tekst nije o aerodromskim slotovima. O tome ćemo idući put.
Ovdje ćemo o Air Traffic Management slotovima koje izdaje Eurocontrol kao dio svoje uloge u upravljanju protoka i kapaciteta u zračnom prometu.

Sprječavanje zagušenja zračnog prometa

Network Manager upravlja cijelom Europom, od Irske do Armenije te od Maroka do Finske.
Radi se o čak 10 milijuna letova godišnje, a u vršnim ljetnim danima i do 34.000 dnevno! To znači da zrakoplovi polijeću ili ulaze u europski zračni prostor svake tri sekunde.
„Uska grla“ su neizbježna. Najčešća su u opterećenim dijelovima zračnog prostora ili oko nekih aerodroma u određenim dijelovima dana. Bilo kakav poremećaj (nevrijeme, staza izvan uporabe, tehnički kvar opreme...) može dovesti do problema.
Network Manager zaprima planove leta za sve komercijalne letove kao i objavljena ograničenja kapaciteta za svaki centar kontrole zračne plovidbe i aerodrom na kontinentu.
Za primjer uzmimo da je aerodrom pokriven snijegom ili maglom zbog čega mora smanjiti broj slijetanja. To se zove regulacija. Tada Network Manager uviđa situaciju i prepoznaje potencijalno problematična područja gdje je potražnja veća od kapaciteta.
Jedno od rješenja je provjeriti postoji li mogućnost povećanja kapaciteta. Dakle, ako kontrolor pokriva veliki dio zračnog prostora, a očekuje se veći opseg prometa, takav se prostor može podijeliti na dva sektora sa dva kontrolora kad svaki od njih pokriva svoj dio. Sektori moraju biti dovoljno veliki kako se letovi ne bi prečesto predavali između kontrolora. Naravno, mora postojati i dovoljno osposobljenih kontrolora koji će odraditi taj posao. U Europi je oko 1.750 mogućih sektora.
Network Manager surađuje s lokalnim kontrolama leta (npr. HKZP/Crocontrol) kako bi se prepoznala moguća zagušenja, ponekad i dosta unaprijed, pa se prema tome prilagođava i broj sektora.

Slot

Ako su kapaciteti i dalje manji od potražnje, tada se regulira upravo ta potražnja. Osnovni razlog je sigurnost! Preopteretiti kontrolora dajući mu previše zrakoplova odjednom jednostavno je preopasno, osobito ako njegov sektor ima puno prometa koji se križa. Na aerodromima se dolazni promet stavlja u tzv. holding u više slojeva gdje zrakoplovi čekaju svoj red za slijetanje. Tu se javljaju problemi nepotrebne potrošnje goriva i onečišćenja okoline.

Čekanje na slijetanje

Potražnja se regulira davanjem slota zrakoplovu, odnosno vrijeme kada može poletjeti. To se u struci zove CTOT ili Calculated Time of Take Off. Uobičajeno je da zrakoplov može poletjeti unutar 15 minuta od vremena koje je navedeno u planu leta, ali, ukoliko je slot nužan, utoliko se vrijeme smanjuje na unutar 5 minuta prije ili 10 minuta nakon CTOT-a. Ako nije u mogućnosti poletjeti unutar tog vremena, mora se zatražiti novi slot.
Alternativa je da prijevoznik izmjeni rutu u planu leta s ciljem izbjegavanja zagušenih područja. To oduzima vrijeme, ali je bolje rješenje od bilježenja kašnjenja. Odluka je na prijevoznicima, a Network Manager predlaže alternative.

Tko odlučuje koji će let kasniti?

Kao što možete pretpostaviti, prijevoznici žele biti sigurni da nema diskriminacije pa je Eurocontrol razvio otvorene i jednake algoritme. Prema tim algoritmima nije bitno kojim zrakoplovom, s kojim prijevoznikom ili gdje letite - svi se tretiraju jednako.

f_800_450_16119285_00_images_HKZP_Eurocontrol_Eurocontrol_22.JPG

Neki zrakoplovi ipak budu u holdingu. Zašto?

Više je razloga za to. Prvi je što situacija nije bila predvidljiva, kao npr. ako aerodrom neočekivano pogode vremenske neprilike ili problem na samoj uzletno-sletnoj stazi (USS).
Drugi razlog je da neki aerodromi rade vrlo blizu svojih maksimalnih mogućnosti kako bi bili učinkoviti. Tu dolazi do problema turbulencija jer manjem zrakoplovu u prilazu, npr.A320, mora se ostaviti dovoljno prostora iza većeg kako bi se izbjegle moguće vrlo opasne situacije. Iz tog razloga kontrole letenja zrakoplove „slažu“ prema veličinama.
Važno je napomenuti da se slotovi odnose samo na letove čije je polazište na jednom od europskih aerodroma. Svi letovi izvan Europe, a što je otprilike svaki osmi, samo predaju plan leta i Network Manager potom prilagođava ostale letove njima. Na nekim aerodromima kao što je London Heatrow, ovaj omjer je još i veći pa je nekad i svaki treći let Out Of Area. Zbog toga je holding neizbježan, osobito rano ujutro.
Međunarodna organizacija za civilno zrakoplovstvo (ICAO) nastoji ovaj sustav podignuti na globalnu razinu, Global Flow Management, ali još je dalek put do toga.

Dakle, kako bi sve teklo glatko i sigurno, nužno je nekada zadržati zrakoplov na zemlji i odgoditi polijetanje. Iako, gledajući kroz prozor zrakoplova, može vam se činiti kako nema gužve ni nevremena, imajte na umu kako čekate zbog problema na vašem odredištu.

To vas vjerojatno živcira jer ne gledate sa sigurnosnog gledišta, ali vjerujte, nitko ne želi učiniti da vi čekate, ni prijevoznik, ni aerodromi, ni kontrole leta. Svako čekanje je i njima problem. Tu se radi i o uštedi goriva čiju bi veću potrošnju opet platili vi, a i priroda.

Sad vam je cijela situacija logičnija, zar ne?

Foto & Info: © Eurocontrol

Twitter