Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Hrvatski zrakoplovni portal

Četiri godine su prošle od nezgode zrakoplova Croatia Airlines u Zürichu

Marina Hinić.

Croatia Airlines Bombardier Q400

Prije četiri godine je zrakoplov Croatia Airlines imao nezgodu pri slijetanju u Zürichu

Zrakoplov Dash 8-Q400 Croatia Airlinesa reg. oz. 9A-CQC, na redovitom letu iz Zagreba u Zürich (let OU464) 27. rujna 2013. godine imao je nezgodu pri slijetanju zbog kvara na nosnom kotaču. Let Croatia Airlines iz OU464 napustio je zračnu luku Zagreb-Pleso (ZAG) u 17:46 na redovitom letu za Zürich. Let se odvijao bez smetnji, sve do prilaza Zürichu.

Nakon što je posadi odobren ILS (Instrument Landing System) prilaz za slijetanje na stazu 14, na oko šest nautičkih milja od praga piste, prvi časnik je spustio ručicu za izvlačenje podvozja (landing gear) do položaja DOWN. Nakon toga, letačka posada čula je glasan i ponavljajući zvuk, koji je opisan kao "poput gume koja udara u metal". Posada zrakoplova bila je pod dojmom da su dvije komponente udarale jedna na drugu u prostoru gdje je smještan prednji / nosni kotač .

Posada leta je zatim provjerila svjetla za indikaciju podvozja. Oba indikatora za glavne kotače bila su zelena, što indicira da su spušteni i zaključani u spuštenom položaju. Indikator nosnog kotača pokazao je nepodudarnost između ručice za upravljanje podvozjem i položajem prednjeg kotača. Posada odlučuje prekinuti prilaz i o istome obaviještava kontrolu leta. Odmah potom, ATC usmjerava let CTN464 u ravno penjanje na 4000 stopa QNH, te holding proceduru kako bi pokušali ustanoviti / otkloniti problem. U 19:39 let CTN464 ulazi u holding na visini leta FL90. Budući da postupak alternativnog spuštanja podvozja nije bio uspješan, posada je , proučivši FOSL-Flight Operations Service Letter kojeg izdaje proizvođač zrakoplova, Bombardier, donijela odluku o slijetanju u zračnu luku Zürich s nosnim kotačem u uvučenom položaju. U 20:18 zrakoplov je glavnim kotačima dodirnuo stazu 14. Dok je zrakoplov usporavao, nos je spušten, a zrakoplov se potpuno zaustavio 540 metara nakon što je nosna površina trupa došla u dodir s površinom piste.

Nitko od 60 putnika i 4 člana posade nije ozlijeđen.  

Croatia Airlines objava o nezgodi :  

Kako je incident zvučao, možete poslušati u audio snimci komunikacije posade leta ‘Croatia464’ (f/o Ivanković) i kontrole leta ZRH Tower:  

31. kolovoza 2015. godine, Švicarsko povjerenstvo za istraživanje nesreća (Swiss Transportation Safety Investigation Board - STSB), objavilo je završno izvješće o istrazi incidenta. Kao razlog, navedeno je napuknuće metalne ploče (WOW - weight on wheels) koja pokriva senzore u stajnom trapu, zbog čega se prednji kotač zrakoplova nije mogao spustit . Sami kotač je bio funkcionalan, no ploča je blokirala njegovo spuštanje. Inače je za spuštanje kotača potrebna sila od 41 kg, a nakon što je zrakoplov sletio, mehaničari su za spuštanje trebali upotrijebiti silu od 55 kg. Nakon uklanjanja ploče kotač se normalno spustio. U izvješću je istaknuto da posada nije napravila pogreške u spuštanju prednjeg kotača, te da je zaključeno da je uzrok problema tehničke naravi.  

Posadu zrakoplova 9A-CQC činili su :
- Kapetan zrakoplova Zvonko Šitum,
- Prvi časnik, sada kapetan Ivan Ivanković
- Glavna domaćica zrakoplova Emina Savić
- Domaćica zrakoplova Dorica Šprem

Izjava kapetana Šituma, zapovjednika zrakoplova na letu Zagreb - Zurich 27. rujna 2013.  

Izvješće STSB (PDF)

Izvor: STSB, Croatia Airlines
Foto: STSB