Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Novosti i informacije

Na današnji dan - Beluga 'maiden flight'

Marina Hinić.

13. rujna 1994. godine, prvi put je poletio Airbusov A330-600ST (Super Transport) poznatiji kao Beluga.

13. rujna 1994. godine, prvi put je poletio Airbusov A300-600ST (Super Transport) poznatiji kao Beluga.

Nakon što je 1994. odradio svoj maiden flight i nakon 335 sati letenja u testnoj fazi programa, Belugu je 1995. godine certificirala EASA (European Aviation Safety Agency), te od listopada iste godine ulazi u redovito korištenje. Do 2001. godine izrađena su još četiri ovakva zrakoplova. Svi su u letnom stanju i do danas.
Primarna namjena Beluga flote je prijevoz airbusovih dijelova izrađenih širom Europe, spremnih za završno sklapanje u Toulouse, Hamburgu. Takvi se transporti, prema podatcima iz Airbusa, obave do 60 puta tjedno. Osim za potrebe Airbus Grupe, flota Beluga se koristi i za teretne charter letove, prijevoz raznih specijalnih tereta, uključujući i komponente svemirske stanice, velikih i vrlo delikatnih umjetnina, industrijskih strojeva i cijelih helikoptera.Također su bili uključeni u prijevoze humanitarnih pomoći. 

f_800_450_16119285_00_images_Airbus_Beluga_Beluga_cargo_charter.jpg

Kako je sve počelo

Airbus je formiran udruživanjem glavnih francuskih, britanskih, njemačkih i španjolskih zrakoplovnih kompanija. Svaki od partnera Airbusa izrađuje određeni dio zrakoplova koji se kasnije prevozi na središnju lokaciju na završnu montažu. Detalji o izradi se razlikuju od jednog do drugog modela a opći dogovor je da se krila i podvozje izrađuju u Velikoj Britaniji, repne površine zrakoplova i vrata u Španjolskoj, trup zrakoplova u Njemačkoj a nosni i centralni dio u Francuskoj. Dijelovi se sklapaju u Toulouseu (Francuska) ili u Hamburgu (Njemačka).
Kada se 1970. Airbus započeo sa proizvodnjom, dijelovi su prevoženi kopnenim putem, no rastom proizvodnje, zračni transport uskoro je postao neophodan. Od 1972. na dalje, flota od četiri temeljno modificiranih "Super Guppy-a" preuzela je taj posao. Radi se o Boeing Stratocruiseru iz 1940. s preinačenim, "napuhanim" trupom i turboelisnim motorima predviđeni za nošenje tereta velikog volumena u NASA-inom svemirskom programu tijekom 1960.-tih godina. Prijevoz ovim zrakoplovima je bio praćen i podsmijehom američkog konkurenta "kako je svaki Airbus isporučen na krilima Boeinga". S vremenom su i Super Guppy -ji postali nezadovoljavajući za sve potrebe Airbusa, a problem su predstavljali i njihovi visoki troškovi poslovanja koji su neprestano rasli.
1991. godine Aérospatiale i DASA, dva od glavnih partnera Airbusa, osnivaju tvrtku za razvoj zamjene Guppy-ja. Polazna točka je bila projekt širokotrupnog dvomotornog Airbusa A300. Krila, motori, podvozje i donji dio je trupa aviona su isti kao i na A300, a gornji dio trupa aviona dobio je ogromnu aerodinamički oblikovanu kupolu promjera 7,7 m. Kako bi se s prednje strane osigurao pristup teretnom prostoru bez isključivanja električnih, hidrauličnih spojeva i komandi leta, standardna A300 pilotska kabina je premještena ispod podnog nivoa teretnog prostora i njegovih vrata. Kako bi se održala stabilnost, bilo je neophodno povećati i ojačati repni dio.

Što i koliko Beluga može ponijeti

Teretni prostor A300-600ST je promjera 7,1 m i dužine 37,7 m. Maksimalna korisna nosivost zrakoplova je 47 tona. Maksimalna težina uzlijetanja je 153,9 tona i slična je onoj na A300, što znači da je Beluga namijenjena za velike, ali relativno lagane terete.
Beluga može prenositi krila zrakoplova A340 , dijelove Airbusa A350, te neke komponente A380 . Ipak, nije dovoljno velik za prijevoz svih dijelova trupa za A380 , pa se većina dijelova za taj tip zrakoplova i dalje prevoze brodom i kopnenim putem.

Budućnost

Osim nemogućnosti transporta svih A380 komponenti, sadašnja Beluga više nije u mogućnosti zadovoljiti potrebe Airbus globalizacije i širenje mreže dobavljača (podružnice u Kini i USA-Alabama).
U studenom 2014. godine, Airbus je najavio nastavak razvoja veće inačice Beluge, temeljene na Airbusu A330-200. Novom Belugom XL planiraju započeti sa zamjenom postojeće flote sredinom 2019.g , a do 2025. bi sve stare Beluge trebale biti umirovljene. U prosincu 2016.g. u Toulouseu je započeto sastavljanje prvih komponenti XL-a.
Beluga XL će 'dobiti' 6 metara dužine, 1 metar širine i moći će ponijeti 6 tona tereta više. Moći će istovremeno prevesti dva krila Airbusa A350, biti će većeg doleta i moći će slijetati i na kraće piste od svog prethodnika. Uvođenjem novog zrakoplova, Airbus će udvostručiti svoje tjedne operacije.

Tehničke i letne karakteristike Airbusa A300-600 Beluga :

Posada: 2
Dužina: 56,15 m
Raspon krila: 44,84 m
Površina krila: 122,40 m2
Visina: 17,24 m
Težina zrakoplova: 86 t
Maksimalna težina polijetanja: 155 t
Kapacitet goriva: 23.860 - 34.430 l
Najveća brzina: 780 km/h
Ekonomska brzina: 750 km/h
Dolet: 2.779 km pri opterećenju od 40 t
Motori: 2 X GE CF6-80C2A8 turbo-fen

Izvor: Airbus, Wikipedia
Foto: Airbus ; Ilustracija