Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Hrvatski zrakoplovni portal

HSPP: Zašto dio naših aviona ne leti- realni podaci Croatia Airlinesa

Hrvatski sindikat prometnih pilota (HSPP).

Croatia Airlines Bombardier Q400

Prenosimo priopćenje za javnost Hrvatskog sindikata prometnih pilota (HSPP):

Hrvatski sindikat prometnih pilota (HSPP) zajedno sa kolegama iz Kabine i Tehnike je počeo javno istupati 2010. godine. Željeli smo analizama i prijedlozima pomoći u oporavku. Utrošili smo  tisuće vlastitih sati slobodnog vremena želeći pomoći kompaniji u kojoj svi skupa radimo. 

Croatia Airlines je kompanija u vlasništvu poreznih obveznika pa tako i nas koji radimo u njoj. HSPP je stava da se svi moramo ponašati prema CTN-u upravo tako: kao prema našem  privatnom vlasništvu. Onako kako se svi Vi ponašate prema vlastitoj pokretnoj i nepokretnoj imovini i novcu kojeg ste stekli. Gubitke koja su premašili 1 milijardu kn nije stvorio „nepoznat netko“ nego naše uprave, a novac koji je izgubljen, novac za PSO subvencije i rate za avione koje su plaćene iz državnog jamstva- je uzet iz naših džepova i džepova svih zaposlenih u ovoj zemlji.

Ovo su temeljna načela na kojima HSPP radi.

Vjerujemo da među Vama ima onih koji se ne slažu sa našim idejama i načinom rada što iskreno poštujemo. Neka takvi dopuste nama da ne želimo šutjeti i gledati kako naša Croatia propada jer ona rapidno propada. Ne propada jer smo mi tako rekli, nego jer se tako čita u poslovnim izvješćima koje CTN objavljuje u izvješćima za burzu.

Povod ovom mailu je posljednji interni mail Uprave od 25.04. (Nismo pred kolapsom) u kojem se HSPP proziva za objavu  „netočnih i neprovjerenih informacija“ o CTN-u.

HSPP ne bi istupio u javnost otvorenim pismom niti prvi puta u siječnju, a niti sada u travnju da je vidio bitan pozitivan napredak u vođenju kompanije. No stanje u kompaniji sve je lošije. Konačno, ni nakon 17 mjeseci mi još uvijek nemamo kolektivni ugovor- dokument koji je gotovo norma u ovoj industriji u Europi i obje Amerike.

Istina je da su prema planu naši avioni trebali biti dovršeni (kao i svake godine)  do kraja ožujka, no neće biti gotovi niti 45 dana kasnije. Uprava je u javnim nastupima rekla da se radi o „ustanovljenim nalazima“. Informacije o razlozima kašnjenja su od naših kolega iz Tehnike. Mislimo da svi koji radimo u CTN-u vjerujemo informacijama onih koji rade na avionima. 

Avioni kasne zbog lošeg planiranja i velikog nedostatka licenciranih mehaničara. U hangarima nema tko raditi u tri smjene. Jednostavno je tako.

Da se vide razmjeri lošeg planiranja i kašnjenja, te obujam iznajmljivanja aviona šaljemo Vam tablicu najmova u 12 dana, kada je iznajmljeno 13 aviona tri istočnoeuropske kompanije.

Datum: Umjesto Croatie letio:
23.03. Air Explore (Slovačka)
24.03. Air Explore (Slovačka)
25.03. Get Jet (Litva)
26.03. BH Air (Bugarska)
27.03. BH Air (Bugarska)
28.03. Get Jet (Litva)
29.03. BH Air (Bugarska) i Get Jet (Litva)
30.03. BH Air (Bugarska) i Get Jet (Litva)
01.04. BH Air (Bugarska)
02.04. BH Air (Bugarska)
03.04. BH Air (Bugarska)

U posljednje vrijeme za Croatiju leti Jet Time, NEOS, Carpatair i Trade Air. U sve to vrijeme naši piloti i kabinsko osoblje dobivaju plaću, a ne lete koliko bi mogli jer su avioni 45 dana duže od plana u hangaru. Prilažemo i listu otkazanih letova Croatia Airlinesa u samo jednom tjednu od 12. do 17. travnja:

12.4. OU660 Zagreb-Dubrovnik
12.4. OU632 Zagreb-Zadar
12.4. OU632 Zadar-Pula
13.4. OU660 Zagreb-Dubrovnik
13.4. OU460 Zagreb-Zurich
16.4. OU660 Zagreb-Dubrovnik
17.4. OU663 Zagreb-Dubrovnik
18.4. OU660 Zagreb-Dubrovnik
18.4. OU456 Zagreb-Brussels

Naravno i pripadajući povratni letovi su otkazivani. Ovo znači da je u 7 dana otkazano 18 letova. Pratimo sva otkazivanja i iznajmljivanja aviona. U idućih pola mjeseca ova otkazivanja će se bitno povećati: 

8.5. OU640 Zagreb-Brač
8.5. OU641 Brač-Zagreb
8.5. OU456 Zagreb-Brussels
8.5. OU457 Brussels-Zagreb
12.5. OU336 Split-Beograd
12.5. OU337 Beograd-Split
12.5. OU320 Zagreb-Prague
12.5. OU321 Prague-Zagreb
15.5. OU436 Zagreb-Munich
15.5. OU437 Munich-Zagreb
15.5. OU530 Zagreb-St.Petersburg
15.5. OU531 St.Petersburg-Zagreb
15.5. OU673 Pula-Zagreb
15.5. OU674 Zagreb-Zadar
16.5. OU464 Zagreb-Zurich
16.5. OU465 Zurich-Zagreb
16.5. OU384 Zagreb-Dubrovnik
16.5. OU385 Dubrovnik-Zagreb
17.5. OU344 Zagreb-Sarajevo
17.5. OU456 Zagreb-Brussels
17.5. OU457 Brussels-Zagreb

Kompanija netočno informira radnike i javnost o broju odlazaka radnika Tehnike i letačkog osoblja podacima o odlascima u zadnjih godinu dana.

HSPP je naveo period od nekoliko godina, a na TV-u period od 6 godina.  Redosljedna lista pilota  iz 2012. i aktualna iz 2018. godine jasno pokazuje da je od kraja 2012. do kraja 2017. 44 pilota manje zaposlenih na neodređeno, a takozvani “pay to fly” program je napravio ogromnu pomutnju i potpuni nered pa nije čudo da ga još uvijek provodi jedino Croatia Airlines među 68 kompanija u 3 alijanse...

Prava slika raskoraka između slike koja se želi poslati javnosti i realnosti je stanje u sektoru Tehnike. Posjedujemo popis kolega (nepotpun nažalost) koji su nas napustili od 2013. Dvoje preminulih, 13 u mirovini i 68 otišlo u inozemstvo. Ne objavljujemo ga javno radi zaštite privatnosti.

Kompanija ističe popunjenost putničke kabine (PLF) od 70,6% u prvom kvartalu ove godine. Uzmimo u obzir činjenicu da je u 2017. prosječna popunjenost putničke kabine europskih prijevoznika bila 81,5% ( Prema istraživanjima relevantnih agencija legacy kompanije u Europi ne mogu imati isplativo poslovanje sa popunjenošću putničke kabine nižem od 75%, a u nekim uvjetima poslovanja minimalni LF je čak i 78%.

Uprava  navodi 2017. kao poslovno pozitivnu godinu no prešućuje da je to kao i prijašnjih godina- rezultat prodaje imovine. Prihod od prodaje slotova na London Heathrow od 138.5 mil. kn (stranica 36.) dio je u ukupnog prihoda za 2017. Kada odbijemo taj iznos- vidi se rezultat za 2017. Gubitak iz poslovanja u 2017. od 96 mil. kn.

Prijašnjih godina prodali smo (i prikazali to u prihod koji je donio “plus” na kraju godine) motore na Airbus avionima, Pleso prijevoz, prostor na autobusnom kolodvoru u Zagreb.

Vjerujemo da pratite zbivanja na zrakoplovnom tržištu Europe. Ogromna ekspanzija tržišta, narudžbe aviona se mjere u stotinama godišnje, nedostaje kapaciteta u sjedalima, radnoj snazi posvuda. Kompanije nude daleko bolje uvjete nego prije, a konzervativne procjene govore od rastu od 2% godišnje iduća dva desetljeća. U Hrvatskoj promet vrtoglavo raste, nove kompanije dolaze. Svi su u pravom, čvrstom pozitivnom poslovanju, samo naša Croatia stagnira, rasprodaje imovinu i po svim pokazateljima je tamo gdje je bila prije 5 godina

Pokazatelj

Stanje prije restrukturiranja (2012.)

Stanje 2016.

Promjena

Broj aviona u floti

13

12*

-8%

Aviona u vlasništvu / dugotrajnom lesingu

6 / 7

5 / 7

-17%

Kapacitet aviona u floti

1.518

1.380

-9%

Prosječna starost aviona u floti (godina)

11,12

12,63

-12%

Broj putnika (u milijunima)

1,95

1,94

-1%

Nalet (km)

17.672

17.220

-3%

Broj letova

27.277

26.848

-2%

Operativno vrijeme (BH)

38.859

37.890

-3%

Ostvaren putnički km (RPK milijuna)

1.441

1.446

0%

Raspoloživa sjedala – km (ASK milijuna)

2.086

2.066

-1%

Load factor (putnički faktor popunjenosti)

69,1

70,0

+0,9 pb

Prevezeno robe i pošte (tona)

3.567

2.591

-27%

Ostvaren tonski kilometar (TKM milijuna)

147

146

-1%

Promet (milijuna EUR)

225,8

214,7

-5%

Dugotrajna imovina (milijuna EUR)

105,1

85,9

-18%

Ulaganje u školovanje operativnog osoblja (tisuća EUR)

957

764

-20%

Ulaganje u avione (milijuna EUR)

7,3

4,9

-33%

Prosječna cijena barela nafte (USD/bbl)

112,0

44,6

-60%

Molimo Vas da odvojite malo svoga vremena i pogledate prezentaciju koju smo pokazali ministru prometa 14.02.2018.  Sve brojke su provjerene i iz službenih podataka CTN-a i izvora relevantnih u industriji. (ACI Europe - Airport Council InternationalCAPA - Centre for AviationAnna.aeroAirwise )

Na stranicama 20 do 24 možete vidjeti vrlo jednostavno, iz podataka koje CTN javno objavljuje- zašto ovakvo upravljanje radi gubitke. Prikazan je odnos LF (popunjenost kabine) i BLF (break even factor)- popunjenosti koja donosi pokrivanje troškova. Nama je sve ove godine BLF daleko iznad LF i ovaj alat je jednostavan način da svaki zaposlenik vidi radi li kompanija dobro ili ne.

Rupu duboku milijardu kuna nisu iskopali radnici CTN-a, ma u kojem odjelu radili. Za upravljanje su bili odgovorni članovi uprava i  top menadžmenta- sadašnjih i bivših- koji su od osnutka do danas zadržali isti, loš model upravljanja. Vodili su nas ljudi koji su dio radnog vremena provodili u Amsterdamu. Neki su uz Croatiju imali vremena biti i u nadzornom odboru konkurentske firme (zamislite direktora Mercedesa da sjedi u NO Toyote). Treći su pisali knjige o zrakoplovnom poslovanju makar su bili dio menadžmenta koji je proizvodio zrakoplovne gubitke. Na kraju je naša Croatia Airlines takve knjige – vlastitim novcem kupovala.

Iz svega navedenog je definitivno jasno da trebamo snažan zaokret ako želimo oporavak i ponovno pozicioniranje Croatije na ovom surovom tržištu, ako je to još moguće...

U povijesti se bezbroj puta pokazalo da takav zaokret nije moguć sa istim ljudima koji su doveli do ovakvog neodrživog stanja ili koji su bili dio toga. Vjerujemo da je to vlasnik prepoznao kako bi nam dao mogućnost za preživljavanjem i novim uzletom jer u protivnom, netko će nas zamijeniti na tržištu.

Foto © Avioradar J.K. (PRG/05.2016) 

Twitter