Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Hrvatski zrakoplovni portal

Prometne prognoze 2018.: Međunarodna zračna luka Zagreb

Petar Krvarić.

Zračna luka Zagreb (ZAG/LDZA)

Tekst predstavlja nezavisnu analizu autora, zrakoplovnog entuzijasta. Podatci o prometu su prikupljeni isključivo iz javno dostupnih online booking sustava zračnih prijevoznika.

Međunarodna zračna luka Zagreb
već deset uzastopnih mjeseci bilježi dvoznamenkasti rast prometa, a samo u prvom kvartalu 2018. ostvarila je rast broja putnika od 12%. 

U pokušaju prognoze daljnjeg kretanja prometa, donosimo pregled naknadno dodanih i ukinutih sjedala, analiziramo sinergijske učinke mreže letova nacionalnog zračnog prijevoznika Croatia Airlines i njegovih Star Alliance partnera, te dajemo osvrt na domaću i inozemnu potražnju u kontekstu predviđanja popunjenosti kabine, kako postojećih tako i novih zračnih prijevoznika u Međunarodnoj zračnoj luci Zagreb.

Prvi kvartal: povećanja, smanjenja i preraspodjela kapaciteta

Pokretači rasta u prvom kvartalu su bili letovi prijevoznika Emirates, Qatar, LOT, Eurowings i Norwegian koji su povećali kapacitete, što produljenjem sezonskih linija, pojačanjem kapaciteta ili uvođenjem nove cjelogodišnje linije poput one od Eurowingsa za Dusseldorf.

Događaji koji su izazvali nelagodnost, kako zračnoj luci čije financiranje ovisi o broju prevezenih putnika, tako i brojnim entuzijastima koji prate prometni razvoj MZLZa, bili su ukinuti jutarnji letovi nacionalnog prijevoznika Croatia Airlines prema zračnoj luci London Heathrow, suspenzija linije za Brusseles tijekom zimskog reda letenja prijevoznika Brusseles Airlines i smanjenje frekvencije letova British Airwaysa u siječnju i veljači.  Na samom kraju zimske sezone čini se kako su negativne posljedice u ukupnom broju prevezenih putnika ipak svedene na minimum.

Kalkulirajući razliku između naknadno dodanih i ukinutih sjedala, ukupan rezultat za prvi kvartal pokazuje kako je došlo do povećanja broja sjedala u rasponu od 6% do 8%. Međutim, ostvaren je osjetno veći rast broja putnika po stopi od 12%.  Došlo je do poboljšanja u prosječnoj popunjenosti kabine zbog rasta u potražnji, ali i zahvalne strukture prometne mreže koja je omogućila nesmetanu „preraspodjelu“ putnika. U mjesecima niske potražnje, kada se prosječna popunjenost kabine u prosjeku kreće od 50% do 65%, postoji manevarski prostor u kojem zračni prijevoznici imaju mogućnost preuzeti dio transfernih putnika. Konkretan pokazatelj koji podržava pretpostavku o preraspodijeli uporaba je većih zrakoplova od strane prijevoznika Lufthanse i Austriana koji uobičajeno prometuju zrakoplovima manjeg kapaciteta. U prvom su kvartalu 2018. obavili više od 35 rotacija s airbus tipom zrakoplova (od 125 do 180 sjedala) na linijama za München i Beč gdje se obično koriste tipovi zrakoplova CRJ-900 (80 sjedala) i Dash 8 (76 sjedala). Lufthansa i Austrian su Star alliance partneri i kao takvi surađuju s nacionalnim prijevoznikom Croatia Airlines povezujući preko Zagreba putnike na domaće letove prema ostalim hrvatskim gradovima, ali i obližnjoj regiji (Sarajevo i Skopje). Važnu ulogu u generiranju potražnje za Zagrebom imalo je i Europsko prvenstvo u rukometu tijekom siječnja.  Međutim, Lufthansa i Austrian su nastavili koristiti veće zrakoplove u veljači i ožujku, što objašnjava tezu kako je, među ostalim, došlo do preraspodjele što tzv. „point-to-point“ putnika do Brusselesa i Londona, a što transfernih putnika prema daljnjim odredištima.

Još jedan primjer koji podupire pretpostavku o izglednoj preraspodijeli putnika jest uporaba većih zrakoplova Croatia Airlinesa na linijama za München i Brusseles koju prijevoznik planira u razdoblju uskrsnih praznika, od 25. ožujka do sredine travnja, koristeći na tim linijama zrakoplove A319 najmanje 4 puta tjedno. Uobičajeni tip zrakoplova koje Croatia Airlines na tim linijama koristi je Dash 8 (76 sjedala). Croatia Airlines je slično postupila tijekom studenog i prosinca 2017., kada je u sustav prodaje uvrstila zrakoplov većeg kapaciteta, što radi naglog povlačenja Brusseles Airlinesa u zimskom redu letenja, a što radi povećane potražnje za putovanjima do Zagreba tijekom sezone Adventa. 

Obzirom da su London Heathrow i Brusseles destinacije na kojima lete po dva zračna prijevoznika, moguće je za pretpostaviti kako je došlo do preraspodjele u kojoj je drugi prijevoznik na istoj liniji značajno podigao svoju popunjenost kabine (British Airways je profitirao u slučaju smanjenja kapaciteta od strane Croatia Airlines, a Croatia Airlines je profitirala u slučaju sezonske suspenzije Brusseles Airlinesa). Također je moguće pretpostaviti kako su Star Alliance partneri poput Lufthanse i Austriana privukli, što point-to-point putnike koji u vršnim razdobljima nisu uspjeli naći raspoloživo sjedalo na direktnim letovima do Londona ili Brusselesa, a što transferne putnike kojima nije važno ime transfernog odredišta već kvaliteta konekcije i ukupna cijena svih segmenata leta. 

f_800_450_16119285_00_images_Emirates_EK_773_ZAG_KM.jpg

Ljetni red letenja 2018.

Air Canada Rouge – najznačajnija najava u sezoni 2018. je dolazak podružnice nacionalnog zračnog prijevoznika Air Canade, specijalizirane u segmentu leisure travel putovanja na liniji Toronto-Zagreb-Toronto.  Otvorenje linije je planirano 3. lipnja s frekvencijom od četiri leta tjedno, čime će u ponudi tijekom 2018. godine biti novih 42.000 sjedala.  Hrvatsko zrakoplovstvo ima dvostruki razlog za zadovoljstvo: prvi razlog je činjenica što je Air Canada članica Star Alliance udruženja i kao takva je kompatibilna s letovima Croatia Airlinesa. Osim što domaćem prijevozniku donosi bolju popunjenost i veće prosječne tarife na domaćim i regionalnim letovima, sebi također osigurava opstojnost i povećava izglede uspješnosti na novoj liniji jer će upravo „feeder“ letovi nacionalnog prijevoznika omogućiti bolju popunjenost interkontinentalne linije.  Drugi razlog za zadovoljstvom je što se dolaskom Air Canada Rougea ukupan kapacitet na liniji za Toronto utrostručio u odnosu na 2017. godinu, osiguravši u 2018. godini ukupno 72.000 raspoloživih sjedala na letovima za Toronto.

Air Transat je također povećao kapacitet na liniji Toronto-Zagreb-Toronto za 7.500 sjedala produljenjem pred i posezone na ukupno 44 rotacija, što u odnosu na vlastite operacije iz 2017. predstavlja povećanje u broju raspoloživih sjedala od gotovo 35%. Posebno je uzbudljivo vidjeti kako je polazak iz Toronta na prvoj rotaciji planiran već od 15. svibnja, a povratak u Toronto iz Zagreba na posljednjoj 31. listopada 2018.  Zanimljivost je i činjenica što Air Transat u svom programu letenja za 2018. nudi i nekoliko direktnih letova u smjeru Zagreb-Montreal, o čemu je već izvijestio Avioradar.

Croatia Airlines - nacionalni zračni prijevoznik će u ljetnom redu letenja osigurati oko 80.000 novih sjedala što ponudom novih linija, što pojačanjem kapaciteta u broju frekvencija na postojećim linijama, ali i produljenim razdobljem letenja sezonskih linija. Nove linije su Dublin i Mostar čije je lansiranje planirano za 3. svibnja, svaka sa frekvencijom letenja po dva puta tjedno. Na liniji za Dublin planiran je zrakoplov tipa A319, dok je na cjelogodišnjoj liniji za Mostar planiran zrakoplov tipa Dash 8. Obje linije ukupno donose 25.000 novoraspoloživih sjedala u 2018 godini. 

Nacionalni zračni prijevoznik također ranije kreće sa sezonskim linijama. Linija za Barcelonu kreće već u ožujku te će, u odnosu na lanjsku godinu, u pred sezoni imati do 5 dodatnih rotacija radi ranijeg Uskrsa, dok će novo uvedene linije u 2017. godini - Stockholm, Oslo, Helsinki i Bukurešt - biti produljene za otprilike mjesec dana, točnije tri tjedna u predsezoni i desetak dana u posezoni.  Ukupno povećanje kapaciteta na tim linijama je 11.000 sjedala.  Ostale linije Croatia Airlinesa na kojima dolazi do povećanja frekvencija i kapaciteta do 40.000 sjedala su linije za Tel Aviv, Skopje, St. Petersburg i Dubrovnik-Rim.

Qatar Airways i Emirates su iznimno važni partneri za povezivost Hrvatske s dalekoistočnim tržitima i oni svoja povećanja u kapacitetu prenose u prvu polovicu 2018. godine s doprinosom od 112.000 novih sjedala.  Qatar Airways zagrebačkoj zračnoj luci osigurava dodatnih 28.000 sjedala u prvih 6 mjeseci 2018. povećanjem broja tjednih operacija sa 10 na 14, dok Emirates Airlines pridonosi sa čak 84.000 dodatnih sjedala u prvih 5 mjeseci 2018.

Iberia – španjolski nacionalni zračni prijevoznik u 2018. planira pravi mali pohod na Hrvatsku. U Međunarodnoj zračnoj luci Zagreb ovogodišnjim povećanjem frekvencija i veličinom zrakoplova Iberia doslovce utrostručuje kapacitete u odnosu na razdoblje od prije dvije godine.  Samo u 2018. povećava ukupan broj sezonskih rotacija sa 55 (2017.) na njih 123 (2018.), što u konačnici donosi 21.000 novih sjedala. Iberia je od početka uvođenja sezonske linije u ljeto 2009., godinama povezivala Zagreb s Madridom svega dva puta tjedno, točnije subotom i nedjeljom u srpnju i kolovozu. U posljednje tri godine broj sjedala u Zagrebu je narastao sa 10.000 na gotovo 40.000 sjedala u 2018. Prema podatcima dostupnim u MIDT bazama podataka (Marketing Information Data Tapes) svega 10% zagrebačkih putnika Iberije konektira u Madridu, što ukazuje kako je Španjolska brzorastuće emitivno tržište, kako za zagrebačku regiju, tako i za cijelu Hrvatsku. Obzirom na značajan porast u kapacitetu, bit će zanimljivo pratiti hoće li do kraja 2018. Iberijina mreža letova u zemljama Latinske Amerike generirati sezonsku potražnju.

LOT – poljski nacionalni prijevoznik je još jedna „uspješna priča“ za hrvatske zračne luke, a posebice za zagrebačku. Kao i u slučaju Iberije, ekspanzija kontinuirano traje već nekoliko godina, a dodana vrijednost je cjelogodišnja linija.  Samo u 2018. LOT planira preko 26.000 dodatnih sjedala na liniji Varšava-Zagreb-Varšava. Osim što se Poljska u posljednje vrijeme nameće kao sve važnije emitivno tržište za hrvatski turizam, dobar ugled LOTa kao tvrtrke (mlada flota kao i članstvo u Star Allianceu) čini LOT kvalitetnim, ali i kompatibilnim partnerom za hrvatskog nacionalnog prijevoznika, omogućujući putnicima kvalitetniju povezivost unutar mreže domaćih i regionalnih letova gdje leti Croatia Airlines.  Zahvaljujući sve većoj mreži dugolinijskih letova, LOT će značajno doprinijeti povećanju prometa između Zagreba i Sjeverne Amerike, ali i Azije. U vrhuncu ljetnog redu letenja svakodnevno će obnašati dva dnevna leta na liniji Varšava-Zagreb-Varšava zrakoplovima Embraer 175 (82 sjedala) i Embraer 195 (112 sjedala). Pozitivno je što se pojačanje prenosi sve do kraja ljetnog reda letenja u listopadu.  Da podsjetimo, LOT je u 2016. preuzeo operacije sestrinske tvrtke Eurolot koja se prvi put u Zagrebu pojavila u jesen 2014. godine.  Usporedbe radi, još u 2016. LOT je na liniji Varšava-Zagreb-Varšava u ponudi imao oko 40.000 sjedala godišnje, što će do kraja 2018. narasti na preko 100.000 sjedala na godišnjoj razini.

Aegean Airlines – uz Air Canadu Rouge, Aegean je još jedan zračni prijevoznik koji prvi put dolazi u zagrebačku zračnu luku te 14. svibnja otvara liniju Atena-Zagreb-Atena. Linija je za sada planirana na sezonskoj osnovi sa redom letenja od tri leta tjedno, sve do 29. rujna, kad će se koristiti regionalni tip zrakoplova Dash 8 (76 sjedala) s ukupno raspoloživim kapacitetom od 9.000 sjedala u 2018. godini. Zanimljivost je što je linija non-stop, odnosno direktna. Podsjetimo, hrvatski nacionalni prijevoznik Croatia Airlines već godinama povezuje Zagreb i Atenu, ali s kraćim zaustavljanjem u Dubrovniku.  Aegean Airlines je također član Star Alliance udruženja.

Eurowings – Dugogodišnji partner zagrebačke zračne luke još je na početku zimskog reda letenja, 31.10. 2017., u svoju ponudu odrediśta uvrstio i četvrtu cjelogodišnju liniju iz Zagreba, točnije Düsseldorf-Zagreb-Düsseldorf koja će svoj doprinos u povećanju raspoloživog kapaciteta pružiti u prvih 10 mjeseci 2018. godine. Linija prometuje tri puta tjedno, kombinacijom zrakoplova Dash 8 i A319/20. Iako je za ljetni red letenja prvo planiran airbus tip zrakoplova (prosječno 150 sjedala), nedavne izmjene u sustavu rezervacija ukazuju kako je kapacitet smanjen na Dash 8 tip zrakoplova (76 sjedala). Istovremeno, pojačan je kapacitet mainline prijevoznika Lufthanse na liniji München-Zagreb-München, gdje se u prosjeku od 3 do 4 puta tjedno planira letjeti tipom zrakoplova A319/20 (150 sjedala), za razliku od najčešće korištenih tipova zrakoplova na toj liniji: CRJ-900 (80 sjedala) i Embraer 195 (112 sjedala). Moguće je kako je unutar Lufthansa grupe došlo do preraspodjele u kapacitetu, a za članice Lufthansu i Austrian je čest slučaj u pojedinim razdobljima prilagođavati raspoloživi kapacitet zrakoplova, štoviše, planirani tip zrakoplova A319 (135 sjedala) ponekad povećavati i na A320 (160 sjedala) ili A321 (190 sjedala), ovisno o potražnji.  Ukupan broj novih sjedala Eurowingsa se procjenjuje od 30.000 do 38.000 za 2018.

Ostali prijevoznici – Norwegian, izraelski El Al i španjolski niskotarifni prijevoznik Vueling također planiraju blaga povećanja u svojim kapacitetima, što kroz prenošenje već pojačanih linija u novu sezonu (Norwegian), a što kroz produljenje sezone (El Al i Vueling). Ukupno povećanje kapaciteta za ova tri zračna prijevoznika iznosi nešto više od 10.000 novoponuđenih sjedala u 2018. godini.

f_800_450_16119285_00_images_SWISS_LX_CS1_HB-JBC_ZAG_KM.jpg

Smanjenje broja sjedala – smanjenja broja sjedala uključuje zimsku suspenziju letova Brusseles Airlinesa, smanjenje kapaciteta Croatia Airlinesa na liniji Zagreb-London Heathrow-Zagreb te izostanak Monarch Airlinesa koji je bankrotirao u jesen 2017., a povezivao je Zagreb sa Manchesterom i drugom najvećom londonskom zračnom lukom Gatwick. Ukupno smanjenje kapaciteta za 2018. iznosi oko 117.000 sjedala, od čega se 40.000 sjedala odnosi na Monarch, 55.000 sjedala na liniju Croatia Airlinesa za London Heathrow, 15.000 sjedala Brusseles Airlinesa na liniji za Brusseles te 7.000 sjedala Croatia Airlinesa za Prištinu.

Sukladno obrazloženju s početka članka, učinci smanjenja kapaciteta na liniji za Brusseles su minimalni jer je riječ o liniji na kojoj uz Brusseles Airlines prometuje i Croatia Airlines kao drugi prijevoznik. Croatia Airlines, sticajem okolnosti što ima višak kapaciteta (suspenzija 5 x tjednih letova za Heathrow), može u vršnim razdobljims potražnje poput uskrsnih praznika koristiti veći zrakoplov na liniji za Brusseles. Moguće je pretpostaviti kako je više od 3/4 putnika koji su u prvom kvartalu prošle godine koristili Brusseles Airlines, ove godine bilo usmjereno na Croatia Airlines ili su iskoristili mogućnost presjedanja preko drugih Star Alliance odredišta, neovisno je li se radilo o point-to-point putnicima ili transferima.

Izgubljen kapacitet Croatia Airlinesa za London Heathrow bit će nešto problematičniji za nadoknaditi jer se u međuvremenu nije pojavio alternativni prijevoznik, a niti je British Airways kao drugi prijevoznik na istoj liniji povećao kapacitet. Za razdoblje do kraja svibnja možemo procijeniti kako će učinak smanjenja kapaciteta biti umjeren gdje će oko polovice putnika uspješno preuzeti što British Airways, što poslijepodnevni letovi Croatia Airlinesa, ali i letovi ostalih partnera za one putnike kojima London nije bio krajnje odredište. Veći problem će nastati u srcu sezone u razdoblju od početka lipnja do kraja rujna, kada će kapaciteti na svim linijama biti popunjeni te preraspodjela neće bit moguća.  Olakotna okolnost bi mogla biti odluka British Airwaysa u srcu sezone odlučiti koristiti zrakoplov tipa A321 umjesto dosadašnjeg tipa zrakoplova A320. U scenariju svakodnevne uporabe A321 tipa zrakoplova, British će biti u stanju „prihvatiti“ do ¼. point-to-point putnika koji su koristili jutarnje letove Croatia Airlinesa iz razloga što A321 ima kapacitet za otprilike 190 putnika, za razliku od A320 čiji se kapacitet kreće u rasponu od 150 do 160 putnika. 

Nažalost, izgubljen kapacitet Monarch Airlinesa je u potpunosti nenadoknadiv jer je riječ o leisure tržištu, odnosno ciljanim city break aranžmanima i gdje je velika većina putnika bila u tzv. kategoriji point-to-point, što iz Hrvatske i regionalnog područja obuhvata (Slovenija), što iz Ujedinjenog Kraljevstva. Ukupan doprinos Monarch Airlinesa tijekom 2017. godine u u kapacitetu je iznosio 40.000 sjedala.  EasyJet je u posljednje dvije godine napravio uspješnu ekspanziju u obližnjoj Ljubljani koja se nalazi svega 150 km od Zagreba što će privući velik dio leisure point-to-point putnika iz područja regionalnog obuhvata, kao što će i osigurati prihvat dolaznih turista koje zanima posjetiti Zagreb i Hrvatsku.

Zaključak

Međunarodna zračna luka Zagreb u 2018. godini na početku ljetnog reda letanja ima na raspolaganju 350.000 novih sjedala, dok je broj ukinutih sjedala 117.000. Pod pretpostavkom kako će prosječna popunjenost novoosiguranih sjedala na razini godine biti 78%, dolazimo do procjene kako će biti ostvaren broj od 273.000 dodatnih putnika.  Procjenjujemo kako će „negativan odljev“ uključivati svih 40.000 sjedala bankrotiranog Monarch Airlinesa, ali i minimalno polovicu izgubljenih putnika Croatia Airlinesa i Brusseles Airlinesa.  Dolazimo do ukupnog broja od 78.500 izgubljenih sjedala. Procjenjujemo kako prosječan LF na izgubljenim sezonskim linijama iznosi 82%, što nas dovodi do procjene od otprilike 65.000 putnika.  Dolazimo do sljedeće računice: 3.092.047 ostvarenog broja putnika + (273.000 novih putnika – 65.000 izgubljenih putnika) = 3.300.047 putnika u 2018. 

Izračun od 3.300.000 putnika predstavlja projekciju koja u obzir ne uzima moguće povećanje load factora (LF), odnosno ukupne stope popunjenosti letova.  S obzirom kako su na brojnim novim letovima Star Alliance partneri poput grčkog Aegeana, poljskog LOTa i kanadske Air Canade, moguće je očekivati značajne pomake u rastu popunjenosti kabine u cijeloj mreži letova. U razdoblju svibnja, lipnja, rujna i listopada, popunjenost kabine u 2017. kretala se od 80% do  85%, što ostavlja značajan prostor za povećanje.  Ukupan rast LFa na razini cijele godine je moguć od konzervativnih 1% do optimističnih 4%, što bi značilo kako se procjene godišnjeg rasta prometa mogu kretati od +7% do +10%. 

Još uvijek postoji prilika za dodatnim povećanjem pojedinih sezonskih frekvencija, ali i lansiranjem novih linija u zimskoj sezoni 2018./19., odnosno produljenjem sezonskih linija. U zagrebačkoj zračnoj luci postoji cijeli niz prijevoznika koji u srcu sezone na raspolaganju imaju mogućnost povećanja veličine zrakoplova, a to su British Airways, Air France, Swiss, Aeroflot, Lufthansa, Austrian, ČSA, LOT, Aegean i Qatar.  Procjena je kako su prijevoznici poput Turkish Airlinesa, Emiratesa, Air Canade, Air Serbie kao i Croatia Airlinesa dostigli svoj vrhunac u eksploataciji veličine zrakoplova te je jedino moguća poboljšana popunjenost kabine. 

Možemo zaključiti kako 2018. predstavlja godinu konsolidacije. Međunarodna zračna luka Zagreb je u posljednjih nekoliko godina okupila zavidno društvo zračnih prijevoznika koji su postupno povećavali kapacitete i time značajno doprinijeli rastu broja putnika.

Air Canada Rouge je apsolutna zvijezda sezone, što radi svog imena, a što radi činjenice da je prvi legacy prijevoznik iz Sjeverne Amerike koji je uspostavio interkontinentalni let za Zagreb nakon punih 27 godina. Nažalost, to je kraj velikih novosti u 2018. za zagrebačku zračnu luku. S obzirom na pozitivna ekonomska kretanja, velik rast hrvatskog turizma, kao i agresivan rast zračnog prometa, posebno u bližem okruženju, možemo s pravom reći kako smo od Međunarodne zračne luke Zagreb i hrvatskog nacionalnog zračnog prijevoznika Croatia Airlinesa očekivali više u smislu volumenskog rasta prometa. U kontekstu kvalitete linija i zračnih prijevoznika, možemo se ponositi činjenicom što u Zagreb slijeću prijevoznici poput Emiratesa, Air Canade, Air Transata, British Airwaysa, Air Francea, KLMa, Brusseles Airlinesa i Iberije. Također možemo bit zadovoljni što je nacionalni prijevoznik Croatia Airlines u posljednje 3 godine proširio ponudu letova za ukupno 10 odredištaa kao što veseli i činjenica kako je u Zagrebu u posljednje 4 godine dovedeno 10 novih prijevoznikaa te je uspostavljena direktna poveznica sa više od 15 novih odredišta.

Nezahvalno je prognozirati imena potencijalno novih zračnih prijevoznika i novih linija, no jedno je sigurno, a to je kako će u bližoj budućnosti biti potrebno odgovoriti na rast sve veće potražnje sa emitivnih tržišta SADa, Kine, Koreje, Japana, Indije i Australije. Potrebe navedenih tržišta su obavljali Star Alliance partneri, a u posljednjim godinama svoj su doprinos dali i Turkish Airlines, Qatar Airways i Emirates Airlines. 

Foto © KM Avioradar (ZAG)

Twitter