Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Hrvatski zrakoplovni portal

Zrakoplovni pregled 2017. godine

Bruno Habus.

Sažetak 2017. u zrakoplovstvu

Zrakoplovstvo u Hrvatskoj

Nedavne velike investicije u zračne luke u Hrvatskoj najviše su obilježile zrakoplovstvo u Hrvatskoj, stoga donosimo sažetak investicija i događanja tih zračnih luka.

Zagreb

Najvažniji događaj u hrvatskom zrakoplovstvu općenito je otvorenje novog terminala Zračne luke Franjo Tuđman, koji je u promet pušten 28. ožujka. Nedvojbeno je da je otvorenje novog terminala potaknulo neke aviokompanije za uvođenje linija za Zagreb, dok su 'starosjedioci', i nevezano za otvaranje novog terminala, pojačali frekvencije i počeli uvoditi veće zrakoplove.

Otvoren je novi terminal Međunarodne zračne luke Zagreb

Jedan od najvažnijih događaja koji je obilježio rad MZLZ-a ove godine je svakako dolazak aviokompanije Emirates na redovnoj liniji za Dubai. Uz to, imponira i vijest kako će od sljedeće sezone u Zagreb početi letjeti Air Canada Rouge, koja će uz Air Transat na liniji za Toronto obaviti čak 6 tjednih rotacija.

Svečano dočekan prvi Emirates \"Triple seven\"

U Zagreb su protekle godine dolazili i zanimljivi zrakoplovi, od kojih se ističu; Gripen koji je došao na prezentaciju Ministarstvu obrane, A330-200 Air Serbie, koji je stigao povodom otvorenja terminala, A330-200 Korean Air-a, koji već tradicionalno navraća u Zagreb obavljajući charter letove i A330-200 Air Transata koji prometuje na liniji Zagreb-Toronto. Nadalje, dolazili su i IL-62 Rada Airlinesa, 757-200 koji je mijenjao zrakoplove El-Ala, An-12 i An-124 koji su obavljali cargo letove, Emirates-ov 777-300 na redovnoj liniji za Dubai, Swiss-ov CS100 koji je počeo dolaziti u Zagreb prizemljenjem flote Swiss-ove flote Avro-a i SSJ-100 Brussels Airlinesa. U Zagreb je ove godine navratio i 'oldtimer', DC-3 koji leti kao promocija za proizvođača satova Breitling.f_800_450_16119285_00_images_ZLZagreb_DSC_1036-Edit.jpg

Dubrovnik

Ključna vijest za Dubrovnik ove godine, slično kao i za Zagreb, je bila otvorenje nove zgrade C putničkog terminala. Uz otvorenja putničkog djela zgrade, značajna je i prenamjena zgrade A u sortirnicu prtljage, što znatno ubrzava transfer i 'handling' prtljage. Isto je omogućilo dubrovačkoj zračnoj luci da napokon prodiše punim plućima.

Ceremonija otvorenja rekonstruiranog terminala ZL Dubrovnik

Kao jedna od faza unaprjeđenja Zračne luke Dubrovnik, u prosincu je započeta i rekonstrukcija i dogradnja USS, točnije, taxiway će biti dograđen kako bi pokrivao cijelu dužinu piste, dok će dio piste biti rekonstruiran.

ZL Dubrovnik: Radovi na rekonstrukciji kolnika i rulnica

Od 'posebnijih' zrakoplova koji su ove godine dolazili su 767 i 787 TUI-a, koji već unazad nekoliko godina sezonski dolaze u Dubrovnik. Ove su godine DBV posjetili i ANA B777-300 i Boeing 747SP u vlasništvu Las Vegas Sandsa. Isticao se i Boeing 757 Privilegea, isto kao i jedan od posljednjih operativnih BAe 146-200 Jota Aviationa. Iako MD-82 u Dubrovniku nije novost, valja spomenuti i tradicionalne chartere Bulgarian AirChartera upravo s tim modelom zrakoplova. Među svim 'posebnijim' zrakoplovima, najviše se ističe Red Bullov promotivni Douglas DC-6B.

f_800_450_16119285_00_images_Dbv_Aerodjir2017_IMG_9969.jpg

Split

Split je prateći trendove rasta putnika, a i trendove okolnih aerodroma, ove godine počeo s proširenjem postojećeg terminala. Tako će Split krajem ljetne sezone 2019. dobiti prošireni terminal, dodane površine 35.000 četvornih metara, i rekonstruirani postojeći terminal. Time će nestati redovi za check-in koji su se za vrijeme Ultre protezali i na parkiralište terminala.

Uz redovne dolaske Bulgarian AirChartera sa MD-82, ove je godine u Split dolazio i F-50 od VLM Slovenija. Poslastica za avioljupce je bio dolazak teretnog zrakoplova C-17 i to Kuwaitskih, Kanadskih i NATO zračnih snaga.

Brač

Uzletno sletna staza Zračne luke Brač ove je godine produljena s dotadašnjih 1.440 metara na 1.760 metara, što znatno povećava paletu zrakoplova koji mogu slijetati na BWK. Produljenje je potaklo avioprijevoznike na otvaranje novih charter i redovnih linija za Brač, a prvi zrakoplov koji je sletio na produljenu pistu je bio TUI-ev Embarer 190 na liniji iz Brusselsa. Ove je godine na Brač slijetao i VLM-ov oldtimer, F-50.

RAZGOVARALI SMO: Tonći Peović - direktor Aerodroma Brač d.o.o.

f_800_450_16119285_00_images_ZLBrac_TUI_20170523_215347.jpg

Pula

Pula je u ovoj godini započela u dovršila rekonstrukciju piste, u manje od 3 mjeseca. Za to je vrijeme Zračna luka Pula bila u potpunosti zatvorena za sav promet, no unatoč tome, pulski aerodrom za kraju godinu bilježi rekordne brojeve putnika.

Zračna luka Pula otvorena za sav promet nakon rekonstrukcije USS

U Pulu su od zanimljivijih letjelica slijetali Red Wingsov TU-204 (nekoliko dolazaka pri pokretanju linije, ostatak je odrađen sa A320/321), VLM Slovenija s F-50 (izvanredno) i Thomsonov 757.

 

Zrakoplovstvo u svijetu

 

 - Godina prizemljenja

Protekla je godina bila, slobodno kažemo, tragična za ljubitelje zrakoplovstva. Prizemljene su neke od ikona civilnog zrakoplovstva.

United Airlines je prizemljio flotu zrakoplova Boeing 747, na kojem je tipu letio sve od 1970.

United Airlines: Good Bye Boeing 747 Jumbo Jet

KLM i je prizemljio flotu Fokker-a 70/100, dok Austrian isto planira učiniti 31.12.2017, posljednjim letom Fokkera u bojama Austriana na liniji iz Prištine za Beč. I KLM i Austrian su Fokkerovo mjesto u flotama zamijenili Embraerima 175/195.

KLM umirovio zadnji zrakoplov Fokker 70

Brussels Airlines i Swiss su prizemljili flotu zrakoplova Avro 100. Na bivšim Avrovim linijama za Swiss sada leti Bombardier CS100, dok za Brussels leti Airbus A319/320 i 5 unajmljenih Sukhoia SSJ100.

\"Jumbolino\" danas napušta flotu Brussels Airlinesa

Swiss: zadnji oproštaj od Avrolinera ARJ-100 u floti

Delta AirLines je ostala posljednja aviokompanija u SAD-u koja je imala redovne putničke linije na Boeingu 747, no i ona ih je prizemljila 19. prosinca 2017.

Boeing 747 Jumbo Jet zadnji put je letio za Delta Air Lines

Jedna od posljednjih kompanija u Europi koja je  obavljala redovne letove sa zrakoplovom McDonnel Douglas MD80, Meridiana, prizemljuje taj tip zrakoplova koji je obavljao charter letove i za Hrvatsku.

f_800_450_16119285_00_images_Brussels_Airlines_SN_AR1_OO-DWK_PRG_Sep12_JK.jpg

 - Godina bankrota

Nemoguće je spominjati 2017. u kontekstu zrakoplovstva, a ne spomenuti krah dvije vrlo utjecajne aviokompanije – AirBerlin i Monarch.

Dok se, nažalost, slom AirBerlina već dugo iščekivao, bankrot Monarcha je došao poprilično iznenadno. No, kad nekome smrkne, drugome svane. Lufthansa, odnosno Eurowings je tako preuzela većinu AirBerlinovih zrakoplova što će im omogućiti povećanje frekvencija i otvaranje novih linija, dok je EasyJet također preuzeo dio zrakoplova AirBerlina, s ciljem jačanja prometa iz Njemačke.

Auf Wiedersehen airberlin! Večeras posljednji let kompanije AB6210 MUC-TXL

Uz to, ove je godine sudbina Alitalie postala sve više upitna, dok je njen bivši vlasnik, Etihad, u ovoj godini također krenuo silaznom putanjom.

Sredinom godine, Etihad prodaje svoju kompaniju Etihad Airways Regional u Švicarskoj Adria Airwaysu, koja je kompaniju preimenovala u Adria Airways Switzerland. Kompanija proglašava bankrot sredinom prosinca, a cjelokupna flota je ili rashodovana, ili je u procesu prebacivanja u slovensku podružnicu kompanije (trenutno su 4 od 6 Saabova prizemljeni u Ljubljani).

Iako je sudbina austrijske niskobudžetne kompanije Niki bila vrlo izvjesna, nije se očekivao tako brz slom. Tako je Niki napustio europsko nebo svega dan prije Adria Airways Switzerlanda.

FlyNIKI, austrijska niskobužetna zrakoplovna tvrtka prestaje sa letenjem dana 14.12.2017

Uz sve to, Ruski VIM Airlines, koji je ljetos trebao obavljati sezonske putničke linije za Pulu s Boeingom 777-200, neslavno je propao, ne odradivši niti jednu rotaciju na spomenutoj liniji.

f_800_450_16119285_00_images_Monarch_ZB_321_G-ZBAG_ZAG_2017_KM.jpg

Novi zrakoplovi

 

 - Airbus

Iako Airbus tijekom 2017. nije radio na razvoju novih zrakoplova, intenzivno se radilo na redizajniranju A320 i A330. Tako je u ožujku poletio prvi primjerak A319neo, dok je u listopadu 2017. poletio je A330neo. Oba zrakoplova bi svojim kupcima trebala pružiti značajna unaprjeđenja, kako kod redizajna putničke kabine, tako i kod opcije novih motora (NEO – New Engine Option) i unaprijeđene avionike.

Možda najznačajniji potez Airbusa ove godine je svakako bila kupnja Bombardierovog CSeries programa, čime je Airbus zapravo otkupio prava na proizvodnju istoga. U sklopu dogovora Airbusa i Bombardiera je i otvaranje novog pogona za proizvodnju CSeries zrakoplova u Mobileu, čime Bombarider i Airbus izbjegavaju plaćanje carine na zrakoplove koje je naručila Delta AirLines.

U ovoj je godini Airbus počeo i intenzivnije raditi na realizaciji projekta A321LR, odnosno A321 produljenog doleta, prilagođenog long haul linijama. Tako je objavljeno kako će jedan od prvih operatora tog zrakoplova biti Air Transat koji bi zrakoplove trebao uključiti u flotu tijekom 2019.

Šlag na Airbusovoj ovogodišnjoj torti je svakako bila najveća pojedinačna narudžba u povijesti zrakoplovstva. Airbus je potpisao ugovor s tvrtkom Indigo Partners o narudžbi 430 zrakoplova iz A320neo obitelji, ukupne procijenjene vrijednosti 50 milijardi dolara. Ti će zrakoplovi biti isporučeni 4 low cost kompanije u Indigo grupaciji, a to su Frontier, Volaris, WizzAir i JetSmart.

f_800_450_16119285_00_images_Airbus_IndigoA320neo.jpg

 - Boeing

Boeing je ove godine radio na novim redizajniranjima i produljivanjima njihovog najprodavanijeg zrakoplova – 737. Tako je ove godine poletio 737 MAX 8 i 737 MAX 9, koji povećanjem kapaciteta, unaprijeđenim dizajnom kokpita i osvježenom putničkom kabinom postaju konkurencija Airbusovoj obitelji A320. 2017. je poletio i Boeing 787-10, koji je na airshowu u Dubaiju 'nagrađen' narudžbom Emiratesa od 40 primjeraka, koji bi trebali početi popunjavati Emiratesovu flotu od 2022.

Također, ove je godine i objavljen novi projekt Boeinga, a riječ je o potpuno novom zrakoplovu – 797. Taj će zrakoplov kapaciteta i doleta sadašnjeg 757 biti opremljen najnovijim tehnologijama iz 787, što će označiti Boeingov povratak s uskotrupnim zrakoplovima na long haul linijama.

Boeingov odgovor na deal između Airbusa i Bombardiera je početak pregovora s Embraerom, koji bi trebao rezultirati udruživanjem snaga te dvije kompanije oko Embraerovog modela E175/195.

 - Comac

Comac (Comercial Aircraft Corporation Of China) je ove godine obavio prvi let potpuno novog zrakoplova C919. Riječ je o uskotrupnom zrakoplovu kratkog do srednjeg doleta kapaciteta 150 do 180 putnika. Zrakoplov je predstavljen kao konkurencija europskoj A320 obitelji i američkoj 737 obitelji zrakoplova.

Iako kineske proizvodnje, C919 je opremljen CFM Leap motorima (isto kao i A320neo i 737) što bi ga moglo postaviti uz bok zrakoplovima europske i američke proizvodnje. Do sada je naručeno 450 primjeraka C919, uglavnom od strane leasing kompanija i kineskih aviokompanija poput Air China i Haian Airlines.

 - Irkut (United Aircraft Corporation)

Ove je godine poletio i novi zrakoplov ruske proizvodnje – MS-21. Zrakoplov je dizajnirao Yakolev Design Berau, dok je proizveden od strane tvrtke Irkut, no obje tvrtke su dio ruske United Aircraft Corporation (iza koje stoji i projekt Sukhoi SuperJeta).

MS-21 je zrakoplov kratkog do srednjeg doleta s kapacitetom do 200-tinjak putnika u max density konfiguraciji. Isto kao i C919, MS-21 proizvođači predstavljaju kao konkurenciju A320 i 737 obitelji zrakoplova.

FOTO: Avioradar, Airbus