Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Hrvatski zrakoplovni portal

[FOTO] Posjetili smo : Sektor tehničkih poslova Croatia Airlines

Karlo Mudri.

 f_800_450_16119285_00_images_CTN_Tehnika_P1090948_900x506.JPG

Prilikom ukrcaja u sam zrakoplov malo tko razmišlja kako se ukrcava u jednu od kompleksnijih naprava ikad napravljenih, na primjer zrakoplov tipa Airbus A320 ima između 500.000 i 1.000.000 dijelova. Današnji zrakoplovi su jako dobro uštimani strojevi sa svojim primarnim i pomoćnim sustavima (ponekad i pomoćni sustav ima pomoćni sustav). Kao što se može pretpostaviti i samo održavanje takvih zrakoplova samo po sebi je jako zahtjevan posao. Za taj posao u sektoru tehničkih poslova Croatia Airlines radi 250 zaposlenih. Od svojih skromnih početaka kada su radili linijsko održavanje na svojim zrakoplovima tipa Boeing 737-200Adv do današnjeg baznog održavanja u svoja tri hangara namijenjena za uskotrupne zrakoplove.Ove zime će u hangarima napraviti preglede na više od 20 zrakoplova, kako zrakoplova u svojoj floti tako i zrakoplova Njemačke Lufthanse, Condora i Britanskog Thomas Cooka. Uz spomenute avio kompanije Croatia Airlines je radila preglede na zrakoplovima Brussels Airlines-a, TACA Regionala i na Trade Airovom Airbusu A320. Croatia Airlines također pruža preglede za sve tipove zrakoplova iz obitelji A320 , Bombardier Dash 8 Q400 i ATR-a 42/72. Zanimljivo je spomenuti kako je Croatia Airlines radila preglede na svojim ''bivšim'' zrakoplovima odnosno ATR-ovima koji su do 2007. odnosno 2008. letjeli u bojama Croatia Airlines

Naravno uz preglede zrakoplova tako se rade i pregledi motora konkretno za obitelj A320 mogu biti motori CFM 56-5A/B i IAE V2500, na Dash-u Pratt & Whitney PW150A, i na ATR-u 42/72 Pratt & Whitney PW120, PW124 & PW 127.

Samo održavanje u zrakoplovstvu radi se preventivno ali također i izvanredno, a to održavanje je podijelno na preglede, kako dnevne, tjedne,tako i godišnje odnosno nakon nekog određenog broja sati odnosno broja polijetanja i slijetanja (ciklusa). Osim te podijele postoji i podijela na linijsko i bazno održavanje.f_800_450_16119285_00_images_TACA_GU_AT4_HR-AUX_ZAG_2016_KM.JPG

HR-AUX (Ex. 9A-CTU)

f_800_450_16119285_00_images_CTN_Tehnika_P1090944_900x506.JPG

 Dva od tri hangara Croatia Airlines za održavanje zrakoplova.

f_800_450_16119285_00_images_CTN_Tehnika_P1090942_900x506.JPG

Trade Airov Airbus A320 9A-BTG, na njemu je CTN tehnika radila D Check prošle godine.



Pregledi na linijskom održavanju:

Dnevni pregled radi se nakon zadnjeg leta u danu. Njegova je svrha pregled zrakoplova zbog oštećenja i njegovog općeg stanja. Na tim pregledima se koriste posebni alati i oprema da bi zrakoplov ostao plovidben. Neki od pregleda ovom pregledu su; pregled oplate i općeg zrakoplova, provjera tehničkih tekućina (ulja za motor, hidrauličkog ulja itd.) i pregled opreme za slučaj nužde

Tjedni pregled – na  njemu se mijenjaju ulje i ostale tekućine kao npr. Hidrauličko ulje, motorsko ulje, ulje startera motora itd. Osim toga također se vizualno pregledava struktura zrakoplova, stajni trap i motori. Također se gledaju i vanjska svijetla i radi se provjera istih. Ako je potebno mogu se zamijeniti i gume na stajnom trapu.

Tranzitni pregled – radi se između letova on uključuje pregled zbog oštečenja, redovito servisiranje i popravak eventualnih oštećenja.

 

Pregledi na baznom održavanju:

A Check – radi se približno svakih 400-600 sati naleta, odnosno 200-300 ciklusa (broja polijetanja i slijetanja). U prosjeku za ovaj pregled je potrebno oko 10 sati.Naravno broj sati potrebnih varira o tipu zrakoplova, broju ciklusa i/ili broj sati naleta od zadnjeg pregleda.

C check – izvodi se svakih 18-24 mjeseci odnosno nakon određenog broja sati naleta. Ovaj pregled je zahtjevniji od A odnosno B Checka zbog toga što veliki broj komponenti mora biti pregledan. Zrakoplov je za vrijeme ovog pregleda van upotrebe i ne vraća se u upotrebu dokle god radovi ne budu gotovi. Ovaj Check traje oko 2 tjedna.

D Check – najkompleksniji od sva tri navedena. Ovaj pregled se radi svakih 6 godina ili određenog broja sati naleta. Check obuhvaća pregled manje-više svih dijelova u/na zrakoplovu radi potrebe za vizualnim pregledom i eventualnih popravaka. U nekim slučajevima će se možda uklanjati čak i boja sa zrakoplova radi pregleda oplate. Ovaj Check u prosjeku traje oko mjesec dana

 

 f_800_450_16119285_00_images_CTN_Tehnika_P1090947_900x506.JPG

f_800_450_16119285_00_images_CTN_Tehnika_P1090954_900x506.JPG

 f_800_450_16119285_00_images_CTN_Tehnika_P1090953_900x506.JPG

 Uz preglede zrakoplova Croatia Airlines također pruža i mogućnost školovanja za sve koji bi htjeli postati zrakoplovni tehničari koji se provode u skladu sa EASA Part 66 / 147. Pružaju mogućnost školovanja i za neki određeni tip zrakoplova a to su : Airbus A318/319/320/320, Dash 8 Q400 i ATR 42/72.

 Ukratko da pojasnimo što znače ovi brojevi.

EASA Part 66 – dobiva je zrakoplovni tehničar nakon položenih modula u nadležnoj agenciji i nakon položenih modula i određenog broja godina iskustva taj pojedinac ima pravo tražiti licencu i prilikom predaje zahtjeva predaje potrebnu dokumentaciju kao dokaz da je radio na nekom tipu zrakoplova,ovo vrijedi prilikom prvog podizanja licence. Kako bi postao licencirani tehničar, pojedinac mora raditi 5 odnsono 2 godine ako je prošao obuku po modulima u zrakoplovnoj ustanovi.

EASA Part 145 – dozvola organizaciji za održavanje zrakoplova.

EASA part 147 - označava da je organizacija licencirana od strane EASA-e za školovanje zrakoplovnih tehničara.

 

Ukoliko su vas je oduvijek zanimalo održavanje zrakoplova i odlučite se za školovanje za zrakoplovnog tehničara ,ukratko ćemo vam opisati način školovanja. Jednom godišnje se upisuje 15-tak učenika i naravno ono što zanima svakoga a to je cijena, ona je na upit i ovisi od pojedinca do pojedinca. Stoga ako biste se željeli time baviti rezervirajte si mjesto.

Tokom školovanja odslušati ćete 1200 sati teorijske i odraditi isto toliko praktične nastave, odnosno oko dvije godine školovanja i dvije godine praktične nastave. Znači laiku bi bilo potrebno 5-6 godina da postane licencirani zrakoplovni tehničar odnosno B1 licencu. B1 licenca je podijeljena na B1. odnosno zrakoplovni tehničar Zim (tehničar za zrakoplov i motor) odnosno B2 IRE (tehničar za instrumente, radio i elektroopremu).

 Ukratko da opišemo i poslove zrakoplovnih tehničara ZiM i IRE :

ZiM : Zrakoplovni tehničar organizira održavanje, popravke i kontrolu ispravnosti zrakoplova u skladu sa zrakoplovnim propisima. Pregledava motore, dijelove zrakoplova važne za slijetanje, instrumente, sustave za održavanje temperature, tlaka, sustave za kočenje, crpke i druge dijelove zrakoplova. Izrađuje potrebnu tehničku dokumentaciju.

IRE : Obavlja poslove u eksploatacijskom i širem održavanju zrakoplova. Obavlja poslove u linijskom, servisnom i općem održavanju radio i elektroopreme zrakoplova, radio-navigacijske opreme, radarske opreme i instrumenata zrakoplova.

 

Avioradar.hr zahvaljuje sektoru tehničkih poslova Croatia Airlines na gostoprimstvu i odvojenom vremenu.

 

Foto: Avioradar - Karlo Mudri