Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Hrvatski zrakoplovni portal

Split ugostio AAAE/IAAE konferenciju

Bruno Habus.

AAAE/IAAE

Na 3 je dana, od 21. do 23. listopada, Split postao Europsko i Američko središte rukovoditelja zračnih luka. Zračna luka Split je po prvi puta ugostila AAAE (Association of American Airport Executives) / IAAE (International Association of Airport Executives) konferenciju „Airport Issues Conference“.


Konferencija je okupila mnoga važna imena iz europske i američke zrakoplovne industrije, a teme konferencije su obrađivale aktualne i nadolazeće izazove pred zrakoplovnom industrijom.
Uz to, na konferenciji je bilo riječi i o aktualnim investicijama na hrvatskim zračnim lukama, kao i u svjetskom zrakoplovstvu. Tako je jedan od sponzora konferencije, Limak, ukratko predstavio projekt novog istanbulskog aerodroma, koji uskoro planira postati najvećim u svijetu.
Važnost ovakvih sastajanja, razmjena iskustava i praksi ističe i ambasador SAD-a u Hrvatskoj, Robert Kohorst, koji se kao počasni član obratio auditoriju.

Prvi panel je izlagao direktor Zračne luke Split, Lukša Novak, koji je prezentirao aktualne radove na unaprjeđenju zračne luke. Najavljuje kako je planirani završetak svih radova na dogradnji i rekonstrukciji ZL Split početak ljetne sezone 2019., te kako će tada zračna luka moći prodisati punim plućima. Nadalje, Novak ističe kako je sezonalnost i dalje velik problem ZL Split, što zbog zaposlenih, a i prostora koji je zimi neiskorišten. Uz to, napominje kako su predviđanja u budućem razdoblju i dalje pozitivna, no kako će rast putnika značajno usporiti, na oko 5%. Istaknute su i najave novih linija, među kojima se ističe direktna linija Air Transata Split-Toronto, mogući dolazak Air France-a, najave Ryanair-a i Laudamotion-a, dolazak Danish Air Transport-a i Luxair-a, kao i dolazak Wideroes-a.

Sljedeća panel diskusija je obuhvaćala izazove i mogućnosti zračnih luka u Europi i Americi. Članovi diskusije su bili Scott Brockman, predsjednik i direktor Memphis Shelby County Airport; Jacques Freon, CEO MZLZ-a; Haldun Firat Kokturk, Chief Executive officer Likam Kosovo International Airport; Grzegorz Bykowski, potpredsjednik odbora Zračne luke Poznan; i Mark VanLoh, direktor Tulsa International Airport u Oklahomi. Govornici su usporedili stanja na njihovim zračnim lukama sličnog kapaciteta i broja putnika, te su raspravljali o budućim izazovima i trendovima. Zanimljiva je tema bila pitanje 'low cost carriera', tj. prisutnosti istih na zračnim lukama govornika. Jacques Freon je na to pitanje odgovorio:

„Volio bih kada bi Zagreb imao low cost carriere, koji bi pružali velik broj destinacija po povoljnijim cijenama. Mi volimo low cost, ali oni ne vole nas. Nažalost, low cost carrieri Zagreb i dalje prepoznaju kao preskupu Zračnu luku, te radije biraju zračne luke u okolici.“
Na temu low costa su govornici dodali kako su spomenete aviokompanije teški pregovarači, te da „čak i ako spustiš cijenu na 0, i dalje si im preskup“.

Istoga dana su istaknuti govornici razgovarali o sigurnosti u zračnom prometu, kao i trendovima postrožavanja sigurnosnih mjera. David Bassett iz američkog TSA napominje važnost pojačavanja sigurnosnih mjera, i koncentraciju ne samo pojačane provjere putnika, već i zaposlenika zračnih luka i aviokompanija. Frano Luetić, direktor Zračne luke Dubrovnik, je prezentirao novosti na ZL Dubrovnik, vezane uz dolazak American Airlinesa, na prvoj direktnoj liniji iz SAD-a za Hrvatsku (Philadelphia – Dubrovnik). Nakon kratke prezentacije radova na ZL Dubrovnik, American Airlinesa i Philadelphiae kao odredišta, iznesena je statistika o brojnosti američkih turista u Dubrovniku. Zračnoj luci Dubrovnik u narednom periodu slijedi adaptacija za TSA i regulativu American Airlinesa, te iščekivanje prvog slijetanja u Hrvatsku na direktnoj liniji iz SAD-a, nakon 28 godina. Na posljetku, najavljeno je kako će American Airlines u ljetnoj sezoni 2020., liniju obavljati sa zrakoplovom Boeing 787 Dreamliner.

Drugog dana konferencije, nakon izlaganja predstavnika Amadeusa o softverskim mogućnostima za unaprjeđenje rada zračnih luka, na rad je došla diskusija o pogledu na zrakoplovnu industriju sa stajališta europskih zračnih prijevoznika. Govornici su bili Jasnim Bajić, direktor Croatia Airlinesa i Ivan Oreč, senior manager network development-a u Eurowingsu.
Jasnim Bajić je prezentirao rad i poslovanje Croatia Airlinesa, s jasnim isticanjem problema u poslovanju. Ističe kako su glavni problemi sezonalnost i preveliki broj aviokompanija u okruženju koji nude iste ili slične destinacije i usluge. Unatoč tome, g. Bajić tvrdi kako se Croatia Airlines i dalje razvija i napreduje, sukladno trendovima ali i planu nedavno završenog procesa restrukturiranja. Nadalje, istaknuto je kako je Croatia Airlines vraćena na popis strateški važnih tvrtki, te kako bi postupak traženja strateškog partnera trebao biti gotov početkom iduće godine.

Na diskusiji na temu privatizacije u sektoru zrakoplovne industrije i suradnje između privatnog i javnog sektora, gdje je jedna od govornica bila Gisela Shanahan, Chief Financial Officer na Zračnoj luci Denver, naglasak je stavljen na simbiozi zrakoplovnih prijevoznika i zračnih luka. Kao primjer je pokazana Zračna luka Denver, koja većinu od svojih cca 65 mil. putnika ostvaruje kroz transfere.

Između ostalih izlaganja, ističu se i izlaganje Igora Štimca iz Zračne luke Zagreb, o utjecaju buke na razvitak zračnog prometa. Zaključak je kako je nužno da svi dionici, od proizvođača zrakoplova, do uprava zračnih luka, moraju djelovati s ciljem smanjenje buke kao štetnog faktora za ljude i okoliš.


Direktor zračne luke Brač, Tonči Peović, imao je izlaganje o spremnosti zračnih luka za 'evoluciju u putničkom iskustvu'. Naglašeno je kako putnici previše vremena provode na zračnim lukama u pripremi za let ili poslije leta, te kako zračne luke trebaju raditi na smanjenju tog vremena. Uz to, Peović izlaže kako zračne luke moraju pratiti svjetske zrakoplovne trendove, kao i inovacije u zrakoplovnoj industriji, jer jedino tako putnicima mogu pružiti kvalitetnu uslugu.

Pročitajte još:

[REPORTAŽA] Radovi na rekonstrukciji i dogradnji terminala na ZL Split

Wideroe: Već druga charter linija za Split

Irski Aer Lingus pojačava liniju Dublin - Split

Foto © AvioRadar