Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Hrvatski zrakoplovni portal

Komentar: IAG finalizirao narudžbu za do 150 zrakoplova Boeing 737 MAX

Piše: Ivo Gračanin.

© Boeing
Boeing 737-10

 

International Airlines Group (IAG) potpisao je ugovor s Boeingom o narudžbi 25 zrakoplova Boeing 737-8-200 i 25 zrakoplova Boeing 737-10. To je ukupno 50 naručenih zrakoplova, no, ugovorom je dogovoreno i potencijalna narudžba dodatnih 100 zrakoplova.

IAG je 2019. na Paris Air Showu objavio kako će naručiti zrakoplove Boeing 737 MAX, sada je ova narudžba potvrđena, no, samo se čeka potvrda IAG-ovih dioničara.

Zrakoplovi će IAG grupi biti isporučeni između 2023. i 2027., a mogu biti isporučeni bilo kojem od zračnih prijevoznika iz grupacije.

Zrakoplov Boeing 737-8-200 pružit će zračnim prijevoznicima iz IAG grupe konfiguraciju putničke kabine do 200 sjedala, što će omogućiti povećanje prihoda i smanjenje potrošnje goriva po putničkom sjedalu.

Luis Gallego, direktor IAG-a, jrekao ke: „Nabavka novih zrakoplova Boeing 737 vrlo je važan dio obnove uskotrupne flote IAG grupe. Zrakoplovi koji stižu u flotu su najnovije generacije, te su puno ekonomičniji od onih zrakoplova koje zamjenjuju i pridonose našoj predanosti smanjenju ispuštanju štetnih plinova do 2050.”

Zračni prijevoznici iz IAG grupe su:

  • British Airways
  • Iberia
  • Aer Lingus
  • Level
  • Vueling

Zanimljivo je kako zračni prijevoznici iz IAG grupe u svojim uskotrupnim flotama imaju isključivo zrakoplove iz Airbus A320 serije, ovdje isključujemo IAG-ove regionalne zračne prijevoznike i one zračne prijevoznike u kojima imaju udjele. Još uvijek se možemo sjetiti kako je British Airways u svojoj floti imao zrakoplove Boeing 737, ali su oni umirovljeni. No, British želi u zračnoj luci Gatwick osnovati zasebnog zračnog prijevoznika koji će povezivati London s turističkim odredištima. U tu priču idealno mogu ući ovi novi zrakoplovi koji imaju veliki kapacitet te dovoljan dolet.

Mora se naglasiti kako će 25 zrakoplova 737-8-200 sigurno završiti u floti nekog niskotarifnog zračnog prijevoznika iz grupacije, poput Vuelinga, Iberie Express ili novog „turističkog” Britisha na Gatwicku. Razlog je vrlo jednostavan: taj zrakoplov ima veliki putnički kapacitet, do najviše 200 putnika, uz smanjeni razmak između sjedala, a klasični zračni prijevoznici iz IAG grupe, poput Britisha ili Iberie, ipak žele pružiti putnicima određenu udobnost pa zbog toga neće završiti u njihovim flotama. Kod niskotarifnih prijevoznika putnici su svjesni kako za mali novac kojim plate kartu ne mogu očekivati veliku udobnost i veliki razmak između sjedala, isto načelo je i na čarteru kao i na „turističkim” letovima. Dovoljno je spomenuti Ryanair: on je naručio dotični zrakoplov, te u njemu ima kapacitet od 197 sjedala.

Za ostalih 25 zrakoplova 737-10, oni koji prate zrakoplovstvo mogu reći kako takav zrakoplov može završiti kod skoro bilo kojeg zračnog prijevoznika iz IAG grupe. Zrakoplov ima kapacitet do 230 putnika. Koristiti će se kod zračnih prijevoznika koji trebaju veći kapacitet na kratkim i srednje dugim rutama. Iako će se moći koristiti i kod niskotarifnih zračnih prijevoznika. Vjerojatno je kako će završiti u floti nekog klasičnog prijevoznika. No, to je definitivno teško prognozirati. Boeing 737-10 je po kapacitetu konkurent Airbusu A321. Airbus A321 u floti imaju Air Lingus, British, Iberia, Iberia Express i Vueling, što znači kako svi ti zračni prijevoznici imaju potrebu za zrakoplovom kapaciteta od preko 200 sjedala. No, Aer Lingus koristi A321neo za prekoatlantske letove, a 737-10 ima manji dolet, te zbog toga Aer Lingus ostaje kod Airbusove flote. Jedan primjer je Ryanair koji je ciljao na kupnju zrakoplova Boeing 737-10, ali ga ipak nije kupio jer se nisu mogli usuglasiti oko cijene (iako će se na kraju ipak dogovoriti jer Boeingu treba narudžba, a Ryanairu novi zrakopovi). No, sada možemo vidjeti sličnosti kod IAG-a, kupuje zrakoplove koje je želio Ryanair, a ako precrtamo na IAG, Vueling bi mogao biti izgledni dobitnik Boeingove flote. Vueling ima veliku flotu, ima desetak velikih i manjih baza u Europi, te lako može pilagođavati i razmještati flotu tamo gdje ima potražnje. Ukoliko Vueling preuzme svih naručenih 50 zrakoplova, izgledno je kako će se i onih 100 opcija za kupnju pretvoriti u potvrđenu narudžbu (ili barem njen dio) i može se očekivati kako će se cijela Vuelingova flota prebaciti na Boeingove zrakoplove. To je realna opcija, a noviji zrakoplovi iz flote se lako prebace drugim zračniđ prijevoznicima iz IAG grupacije jer svi imaju Airbus A320 seriju u svojim flotama.

Kombinacija je jako mnogo u čijim flotama bi zrakoplovi mogli završiti, no, zanimljivo je kako se IAG odlučuje za dualnu uskotrupnu flotu, te ne želi biti „rob” samo jednom proizvođaču zrakoplova.