Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Hrvatski zrakoplovni portal

Zračni prijevoznici počeli koristiti A321neo na dugim letovima

Ivo Gračanin.

Airbus A321neo

Dugi (long-haul) letovi oduvijek su bili namijenjeni za četveromotorne ili širokotrupne zrakoplove, naravno, uz iznimke. Prije više od 30 godina, s dolaskom zrakoplova Boeing 757 na zrakoplovno tržište, počelo se s prvim dugim letovima s dvomotornim uskotrupnim zrakoplovima.

Boeing je prestao proizvoditi zrakoplove 757 u 2004. godini te se s tim potezom više ne može kupiti „mali“ zrakoplov s mogućnostima dugog lezenja. Usprkos tome što je prodao više od 1.000 zrakoplova Boeing 757, Boeing u tom segmentu nije vidio budućnost i prekinuo je proizvodnju te je zrakoplove 757 i 767 zamijenio zrakoplovom 787 Dreamliner. Zrakoplov 787 je ipak prevelik i preskup za kraće long-haul rute pa je za njih potreban jeftiniji zrakoplov. Airbus je uvidio da bi njegov zrakoplov A321neo s povećanim doletom mogao postati dostojna zamjena za Boeing 757. Možemo reći da je u tom naumu i uspio te sa skoro 2.800 naručenih primjeraka tog zrakoplova dominira tržištem u tom segmentu. Boeing sa svojim zrakoplovima MAX 9 i MAX 10 ne uspijeva konkurirati Airbusu A321neo po broju prodanih primjeraka. No, želi napraviti potpuno novi zrakoplov koji će dominirati takozvanom sredinom tržišta, popularno zvanom i „MOM“ (Middle of the Market). U ovom trenutku još nije službeno predstavio taj zrakoplov, ali do njegovog predstavljanja jedini pravi primjerak „MOM“ zrakoplov će biti A321neo. Da je tržište prepoznalo A321neo kao odličan zrakoplov za duge letove možemo vidjeti iz idućeg popisa zračnih prijevoznika koji imaju A321neo u svojim flotama s najdužim letovima na kojima lete s dotičnim zrakoplovom.

Popisani su trenutačno najduži letovi zračnih prijevoznika koji koriste na tim letovima zrakoplove A321neo i traju više od 4:30h.

 

Airline

Route

Flight duration (hours)

From

To

La Compagnie

Paris

New York

08:40

TAP Air Portugal

Lisbon

Washington

08:30

S7 Airlines

Blagoveshchensk

Moscow

08:15

Air Transat

Nice

Montreal

08:15

Arkia

Tel Aviv

Goa

08:00

IndiGo

Delhi

Istanbul

07:50

Phillipine Airlines

Brisbane

Manila

07:45

Aer Lingus

Dublin

Hartford

07:35

Air Arabia

Sharjah

Kuala Lumpur

07:10

Azores Airlines

Ponta Delgada

Toronto

07:00

VietJet Air

Tokyo

Ho Chi Minh City

07:00

Alaska Airlines

Fort Lauderdale

Seattle

06:55

JetBlue

Boston

San Francisco

06:50

American Airlines

Phoenix

Honolulu

06:39

Air Astana

Almaty

Istanbul

06:15

Hawaiian

Portland

Honolulu

06:10

Novair

Stockholm

Gran Canaria

06:00

Asiana Airlines

Seoul

Phnom Penh

05:45

SriLankan

Colombo

Guangzhou

05:40

Cebu Pacific

Tokyo

Manila

05:35

China Southern Airlines

Jakarta

Guangzhou

05:35

Wizzair

Budapest

Tenerife

05:35

Air China

Beijing

Chiang Mai

05:20

Onur Air

Berlin

Fuerteventura

05:15

Turkish Airlines

Istanbul

Lisbon

05:05

Sichuan Airlines

Chengdu

Singapore

05:05

British Airways

Larnaca

London

04:55

Bamboo Airways

Seoul

Da Nang

04:40

 

Vidljivo je kako sada najduži letovi traju i više od 8 sati. S dolaskom A321XLR koji ima povećani dolet u odnosu na A321neo i A321neoLR, možemo očekivati i puno duže letove. 

Airbus A321neo je postao okosnica flota zračnih prijevoznika, primjerice u Hawaiian Airlinesu koji sa svojim zrakoplovima A321neo povezuje otočje Hawaii s gradovima na zapadnoj obali Sjedinjenih Američkih Država, a širokotrupne zrakoplove može koristiti za udaljenija odredišta ili one rute s velikim brojem putnika. La Compagne je svoje zrakoplove A321neo konfigurirao samo sa sjedalima poslovnog razreda i leti preko Atlantskog oceana povezujući Pariz i New York. Phillipine Airlines koristi svoje A321neo za povezivanje Manile i Australije. Sada povezuje samo grad Brisbane i Manilu dok je prije povezivao i Sydney s Manilom, ali je tu rutu preuzeo zrakoplov A330. Aer Lingus i TAP Air Portugal će sa zrakoplovima A321neo povezivati svoja čvorišta i odredišta u Sjevernoj i Južnoj Americi. Sličnu strategiju će imati i Air Transat. JetBlue je naručio Long Range inačicu A321neo te se očekuje kako će i on ući na europsko tržište. Air Arabia je iskoristila dolet A321neo i povezala Sharjah s Kuala Lumpurom. Do sada to nije mogla sa zrakoplovima iz svoje flote. Slično je sa zračnim prijevoznikom IndiGo kojem je A321neo omogućio mogućnost povezivanja Indije i Europe bez stanjanja. Za sada leti samo do Istanbula, ali je moguće očekivati i neka nova odredišta.

S tim primjerima možemo vidjeti kako su zračni prijevoznici prepoznali A321neo kao zrakoplov za otvaranje novih longhaul ruta ili za povezivanje gradova koji ne generiraju veliki broj putnika. ČSA je naručio A321XLR te s tim potezom vidimo novu strategiju manjih zračnih prijevoznika koji žele ući u longhaul tržište, a širokotrupni zrakoplovi su im nedostupni, bilo zbog manjka sredstava ili zbog premalog broja putnika na njihovim rutama.

Potrebno je spomenuti kapacitet i konfiguraciju zrakoplova A321neo pri zračnim prijevoznicima. Neki prijevoznici ih koriste u inačicama s velikim brojem sjedala što umanjuje udobnost putnika, poput Indijskog prijevoznika IndiGo koji kabinu svojih A321neo konfigurira s 222 sjedala u jednom razredu. Za razliku od IndiGo-a, Phillipine Airlines svoje A321neo namijenjene za longhaul konfigurira sa 168 sjedala u dva razreda, te putovanje u tako konfiguriranoj kabini nema nikakve veće razlike u odnosu na širokotrupne zrakoplove.

A321neo svakako ima svijetlu budućnost te se može očekivati kako će se sve više zračnih prijevoznika odlučiti za kupnju tog zrakoplova i letjeti s njim na sve dužim rutama.

Foto: © Airbus

Twitter