Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Hrvatski zrakoplovni portal

Dnevnik 'wannabe' pilota – Poglavlje 1.: Gdje i kako početi?

Bruno Habus.

Dnevnik wannabe pilota

San o letenju. Stoljećima su ljudi sanjali o "dobivanju krila", o gledanju svijeta s visine, o osjećaju slobode. Tada su na kraj tom sanjanju stala dva brata, Wilbur i Orville, koji su čovjeku dali krila. Kroz godine, letenje je postalo dostupno pa i pristupačno, a na nama je samo zaslužiti svoja krila, ali u obliku epoleta na ramenima.

Tako sam se ja, osoba koja sanja o letenju od svoje 7. godine, napokon odvažio krenuti u pilotsku školu, što ću popratiti ovim wannabe pilotskim blogom.

Prije upuštanja u cijelu tu priču, trebate znati korake i trebate razumjeti nekoliko stvari:

  • Postati pilotom nije jeftino, ali nije ni nedostižno
  • Put do komercijalnog pilota je dug, a do toga je moguće doći na nekoliko različitih načina
  • Zrakoplovstvo nije sport samo za bogate, nego za uporne, marljive, one voljne odricanja i nadasve one koji žele raditi na sebi i svom znanju čak i kad izađu iz škole

Kada govorimo o civilnom zrakoplovstvu, u biti postoje 3 razine – PPL (private pilot licence), CPL (commercial pilot licence) i ATPL (airline transport pilot licence). U ovom dnevniku ćemo se, barem zasad, zadržati na PPL-u.

Službena oznaka je PPL (A), gdje (A) stoji za airplane. Po završavanju obuke, dobiva se privatna pilotska dozvola sa SEP ovlaštenjem (single engine piston) za upravljanje jednomotornim klipnim zrakoplovima u nekomercijalne svrhe u uvjetima i po pravilima vizualnog (VFR) letenja. Tu je dozvolu moguće nadograditi, pa tako u ovlaštenja možete upisati night rating - dozvolu za noćno letenje, instrument rating -. ovlaštenje za letenje po pravilima instrumentalnog letenja u uvjetima koji ne zadovoljavaju minimume za vizualno letenje, EIR, tj. enroute instrument rating - ovlaštenje za rutno instrumentalno letenje itd.

Prvi korak je naći školu. Činjenica je da je to u Hrvatskoj jako teško jer manjka predavača i instruktora, a osjeti se i kronični manjak dostupnih zrakoplova za obuku. Alternativa je "rascjepati obuku", pa teoriju upisati u jednoj školi (koja ima raspisan teorijski PPL tečaj), a letenje obaviti u drugoj školi. Ponovo, zbog manjka stručnog kadra, škole sve više pribjegavaju metodi učenja na daljinu pri čemu se predmeti i predavanja prolaze kod kuće, dok se u školi odradi ponavljanje i utvrđivanje gradiva.

f_800_450_16119285_00_images_1NOVO_Dnevnik_wannabe_BP_2.jpg

Najbolji alat za pronalazak škole je – Google. Jednostavno upišite PPL tečaj ili PPL obuka i sve vam je na tanjuru (ovdje možete naći i popis ovlaštenih organizacija za obuku). Onima koji žive uz granice Lijepe naše, preporučujem pogledati ponudu i u susjednim zemljama, ali uz važnu napomenu: PPL dozvola stečena npr. u Srbiji nije priznata od strane EASA-e (European Aviation Safety Agency), tako da vam PPL dozvola stečena u Srbiji, a bez prethodnih prijepisa i birokratskih procedura, ne vrijedi. Ovdje sam prvenstveno mislio na Sloveniju, Mađarsku i Italiju. Ako želite preporuke, najbolja opcija je prije početka školovanja učlaniti se u neki aeroklub jer ćete tamo moći čuti jako puno savjeta i preporuka, a i imat ćete gdje i na čemu letjeti jednom kada obuka završi.

Iako za pristupanje teorijskoj obuci nije uvjet položen liječnički pregled, preporučam to svakako obaviti prije. Regulatorno, prije prvog samostalnog leta morate ishodovati uvjerenje o zdravstvenoj sposobnosti, ali ako netom prije prvog solo leta otkrijete da zbog XY razloga ne možete dobiti uvjerenje, sve pada u vodu.

Po EASA-i postoje 3 "classa" liječničkog pregleda za pilote. Class 3 je za tehničko i kabinsko osoblje kao i za kontrolore leta, Class 2 je za privatne nekomercijalne pilote, a Class 1 je za komercijalne pilote. Uvjet za PPL je Class 2, ali ako pretendirate na komercijalno letenje, možete odmah ishodovati Class 1 koji se obnavlja svake godine dok se Class 2 obnavlja svakih 5 godina (ako u zdravstvenu svjedodžbu nisu upisana ograničenja). Class 2 obavlja podosta privatnih poliklinika, dok preglede za Class 1 obavlja samo Zavod za zrakoplovnu medicinu KB Dubrava i jedna privatna poliklinika u Splitu. Točan popis ustanova koje obavljaju preglede dostupan je na web stranici Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo. Napomena: provjerite je li popis ažuran (isto kao i sve informacije u članku za koje je agencija navedena kao izvor), a ako želite biti 100% sigurni nazovite agenciju. (Ponekad online podatci agencije znaju biti out of date ili čak manjkavi).

Pregled za Class 2 je dosta jednostavan, ali morate žrtvovati jedno prijepodne. Sastoji se od laboratorijskih pretraga, razgovora s psihologom i psihologijskim testiranjima, pregleda oftalmologa (s testom na daltonizam i ostalom dijagnostikom), EKG-a, pregleda sluha, spirometrije i završnog pregleda ovlaštenog AME (aeronautical medical examiner) liječnika. Isti dan, ako ste zadovoljili, dobivate uvjerenje o zdravstvenoj sposobnosti. Također, ako neki od pregleda niste u potpunosti zadovoljili, možete dobit npr. ograničenja u vidu češćih obnavljanja uvjerenja, ako npr. ne vidite određeni spektar boja, možda nećete moći dobiti ovlaštenje za noćno letenje i sl. Preporučam uvjerenje preslikati čim ga dobijete i preslik držati na sigurnom. Također, skenirajte ga jer u slučaju gubitka izvornika (a događa se), novi ne može biti izdan bez ponovnog pregleda.

f_800_450_16119285_00_images_1NOVO_Dnevnik_wannabe_BP_4.jpg

Vratimo se sad na školovanje. Ja sam odabrao školu za koju sam dobio najbolje preporuke, koja je, srećom, u danom trenutku imala otvoren teorijski tečaj za PPL, također metodom učenja na daljinu.

No, 'ajmo na stvar. Što je zapravo učenje na daljinu i kako funkcionira? Na prvom sastanku u pilotskoj školi, kolege i ja smo dobili login podatke za CBT, tj. computer based training. PPL učenje na daljinu sastoji se od samostalnog učenja i prolaženja kroz prezentacije i progress testove na CBT-u. Dobili smo i raspored i naputke kako, kada i što učiti. Uz naputke, dobili smo i tiskane skripte, plotter, flight comupter i flight bag, kako bi bili potpuno spremni za osvajanje neba pred nama.

Postoji i neka oprema koja bi vam trebala ili bi mogla biti korisna (uključujući i praktičnu obuku), pa evo karatkog popisa:

  • Rotating plotter - preporuka je ASA, OK oprema za OK cijenu, a više nego dovoljno za PPL potrebe
  • Flight computer - ponovo, preporuka je ASA E6B, ali ako planirate odmah poslije krenuti put komercijalnog zrakoplovstva, uzmite Pooleys CRP-5
  • Kneeboard - preporuka je metalni, A5 dimenzija, ASA je zakon
  • Flomasteri za navigacijsku kartu - Staedtler, gledajte da je vrh tanak i da je u više boja. Uz to, korisno je imati i PILOT kemijske u boji koje se mogu brisati
  • Logbook - Hrvatska izdaje svoj, a naručuje se u Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo. Također, možete i uzeti Jeppesen-ov golden standard koji je u skladu sa svim EASA-inim regulativama
  • Pilotska torba - dimenzije ovise o tome što sve nosite na let pa je možda najbolje pričekati početak praktične obuke, tada pitajte instruktora za preporuku
  • Kalkulator - postoji pravilo da je na ispitima dopušten samo onaj kalkulator koji ima osnovne računske operacije, ali to je, dakako, nemoguće kad za osnovne proračune morate koristiti opcije npr. sinus i kosinus. Jedino što je uistinu zabranjeno su kalkulatori s unutrašnjom, odnosno vanjskom memorijom. Preporuka: CASIO fx-991EX
  • Reflektirajući prsluk - kupite na prvoj benzinskoj, nema tu filozofije :)
  • Sunčane naočale – nema ljetnog leta bez oblačka na nebu, a da ste vi bez naočala. Potrebno je da imaju 100% zaštitu od UV zračenja i, po mogućnosti, da nisu polarizirane jer ako letite u zrakoplovu s glass cockpitom i imate polarizirane civkse, zasloni će vam treperiti.

Opcijska oprema (realno, ne treba vam, ali je svakako korisna):

  • VFR priručnik – zbornik informacija o aerodromima i VFR postupcima u Hrvatskoj. Izdaje ga Hrvatska kontrola zračne plovidbe, a možete se pretplatiti na tiskani verziju (u obliku knjižice) ili na digitalnu (IFR) verziju na CD-u. Inače, sve te informacije su dostupne online free of charge (na web-u HKZP-a), ali je zgodno imati sve pri ruci kada ste na aerodromu, a nemate ni laptop ni tablet ni pisač.
  • Pathfinder CX-3 flight computer – digitalno proračunava sve što bi inače trebali "na ruke"' računati, ali je ovakvo računalo zabranjeno na svim ispitima i u formalnoj nastavi. Korisno je za provjeravanje proračuna i za brzinske proračune u letu.
  • Letačke slušalice – 99% zrakoplova u kojima ćete letjeti kao učenici imaju svoje slušalice, ali ako ste vi pogodili baš onaj 1% ili ako ne želite koristiti slušalice koje koristi X drugih pilota, nabavite svoje. Podosta velika investicija jer kvalitetne letačke slušalice stoje između 700 i 1.000 €. Preporuka su David Clark, Lightspeed ili Bose. Za opće zrakoplovstvo obavezno gledajte over-ear s pasivnom i/ili aktivnom noise cancelling funkcijom.
  • VFR karta – ponovo, možete donwloadati i ispisati onaj sektor karte u kojem letite, ali je zgodno imate kartu uza se. Ponovo, Hrvatska kontrola zračne plovidbe
  • Zaštita sluha – ako ćete u tijeku školovanja često boraviti na velikim aerodromima, možda je neloša ideja nabaviti neku vrstu zaštite sluha. Što točno nabaviti, možda je najbolje pitanje za specijalizirane tvrtke (Google it!)

Opremili smo se, i sad idemo na učenje. CBT je koncipiran na način što su predmeti (kojih za PPL ima 9, a to su: Osnove letenja, Osnove poznavanja zrakoplova, Komunikacije, Meteorologija, Ljudske sposobnosti i ograničenja, Navigacija, Planiranje i izvođenje leta, Zrakoplovni propisi i ATC procedure i Operativni postupci) podijeljeni u 4 do 12 prezentacija, ovisno o opsegu i opširnosti predmeta. Nakon svake prezentacije dolazi progress test, odnosno ispit u formi od 20 do 60 pitanja vezanih na prezentaciju koja je obrađena. Ispiti nisu vremenski ograničeni, ali ih morate napisati minimalno 75%. Zanimljivo je da ispit možete prekinuti (ako vidite da vam je krenulo loše pa odlučite ponovo proći prezentaciju), no pitanja na koja ste jednom odgovorili ne možete vratiti. Ako padnete, ekipa u školi će to vidjeti i resetirati ispit, ali imajte na umu da će znati da ste pali, s kojim postotkom i na kojim pitanjima.

Vaša pilotska škola ima uvid u vaš CBT i vaš napredak. Vidi kad ste prošli prezentacije (ne samo datum, već i sat), vidi kada ste pristupili, prekinuli ili nastavili ispit, a vidi se sat, minuta i sekunda u kojoj ste odgovorili na pojedino pitanje. Pogađate: prekratko i predugo vremena za odgovor ukazuje na… :)

Savjet: vodite bilješke. Sve ono što smatrate važnim zapišite, radite skice i bitne informacije si nekako označite u svojim bilješkama jer ćete se na njih često vraćati. Tu i tamo ćete primjetiti kako informacije u CBT-u i u vašoj skripti nisu iste, u tom slučaju odmah zapišite što vas muči i pitajte svog instruktora o čemu se radi. Također, u samom CBT-u imate mogućnost prijavljivanja netočne informacije, a svako vaše pitanje će biti odgovoreno. Nemojte dopustiti da upitnici ostanu iznad glave.

Moj savjet za učenje je prvo preći predmet u CBT-u, i kasnije ponavljati i učiti po skripti odnosno bilješkama, ali siguran sam kako svatko ima svoj način učenja.

Kada se u CBT-u prođe određeni predmet, dolazi se na nastavu gdje se prolazi tzv. brush up, tj. zajedno s instruktorom ukratko prolazite cijeli predmet. Nakon toga, ponovo pišete ispit, ali ovaj put iz cijelog predmeta. Taj je ispit u pisanoj formi, a koncipiran na način višestrukog odabira, tekstualnih odgovora i crtanja skica. Ovaj je ispit vremenski ograničen i za svaki ispit je definirano koja se oprema, odnosno pomagala smiju koristiti.

Tako za svih 9 predmeta, i kada sve položite, dobijete certifikat da ste uspješno završili teorijsko PPL(A) osposobljavanje. E, sad tek počinje zabava!

f_800_450_16119285_00_images_1NOVO_Dnevnik_wannabe_BP_3.jpg

S tim certifikatom možete aplicirati za polaganje teorijskih ispita pri Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo. Postupak prijave je jednostavan: pilotska škola vam izda svu potrebnu dokumentaciju koju ili osobno odnesete ili pošaljete poštom ili e-mailom u Hrvatsku agenciju za civilno zrakoplovstvo. Tada vam na kućnu adresu dolazi rješenje smijete li ili ne pristupiti ispitima.

Agencija (HACZ) svake godine provodi 6 ispitnih rokova za polaganje teorijskih ispita. U pravilu, to je svaka 2 mjeseca, no na proljeće i ljeti su češći, a zimi rjeđi. Tako je zadnji godišnji ispitni rok u studenome, a prvi krajem veljače. Ali je zato drugi odmah sredinom ožujka. Raspored polaganja za 2020. možete vidjeti ovdje, a raspored se uglavnom svake godine ponavlja (+- par dana).

Ispiti se prijavljuju na način što prvi rok prijavljujete putem pisanog obrasca koji dobijete u školi, a koji zajedno s pratećom dokumentacijom predajete u Agenciju. Sve ostale rokove prijavljujete putem e-maila. 2 tjedna prije ispitnog roka, na web stranici Agencije dostupan je raspored polaganja ispita koji je malo tricky. Naime, ako ste vi prijavili 4 ispita, to Agenciju ne sprječava staviti vam ispite sve u jedan dan iako rok traje do 5 radnih dana. Uz to, nemate mogućnost promjene rasporeda ili drukčije raspodjele ispita, a ispiti se polažu isključivo u jutranjem terminu (u pravilu 09:00 – 14:00, ali termini variraju).

Sami birate koje ćete predmete i koliko njih prijaviti na kojem roku. Budući da ima 9 predmeta, najčešća kombinacija je 5 na jednom roku i 4 na drugom, plus preostali predmeti koje ste možda pali na trećem roku, ali nema pravila. Na polaznicima je odrediti kojom će dinamikom polagati ispite.

Ispiti u Agenciji slični su kao u CBT-u, ali imate vremensko ograničenje. Imaju 20-35 pitanja, a vremenski su ograničeni na cca 1 sat (ovisno o broju pitanja), što je i više nego dovoljno. Ponovo, 75% točnih odgovora je uvjet za prolaz. Ispiti se polažu na računalu, koncipirani su na način višestrukog odabira. Odmah po završavanju testa imate uvid u rezultat, ali ne i pitanja. Naime, pitanja je najstrože zabranjeno prepisivati, a uvid u ispit je moguće dobiti jedino na zahtjev i to po posebnoj proceduri. Na uvidu možete vidjeti samo ona pitanja na koja ste pogrešno odgovorili, zajedno s vašim pogrešnim odgovorom. I ne, nemate mogućnost postavljanja pitanja koji je odgovor bio točan ili mogućnost uvida u točno odgovorena pitanja. Naravno, postoji mogućnost žalbe, ali morate imati relevantan dokaz da ste u pravu (citat iz odobrene literature npr.).

Ispiti se moraju položiti u najviše 6 ispitnih rokova unutar 18 mjeseci, inače se vraćate na početak obuke. Prema novom pravilniku, ispiti se naplaćuju 150 kn svaki, uz moguće dodatne upravne troškove. Za najprecizniju procjenu troškova polaganja, posjetite web stranicu Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo. Ako padnete ispit, ponovo ga polažete i plaćate, a ispit smijete pasti najviše 3 puta.

f_800_450_16119285_00_images_1NOVO_Dnevnik_wannabe_BP_5.jpg

Naravno, svatko od polaznika ima svoje viđenje o zahtjevnosti pojedinih predmeta. Moje bi bilo otprilike ovako:

Osnove letenja – jako, jako, jako zanimljiv predmet. Uglavnom je potrebno razumjeti pojedine procese i pojave i u ovom predmetu nema previše štrebanja.

Osnove poznavanja zrakoplova – ovdje ćete se možda prvi puta susresti s onim ispod oplate zrakoplova. Ponovo, potrebno je razumjeti na koji način nešto na zrakoplovu radi i kako se time služiti.

Komunikacije – Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo…. Potrebno je naučiti dosta fraza kojima se obavlja komunikacija. Uz to, uče se i procedure u komunikaciji kao i tehničke osnove komunikacijskih sustava. Ima materijala za učenje, a statistički, ovaj se predmet na PPL-u često pada.

Meteorologija – nekome tko nema pojma o vremenskim pojavama, ovo bi moglo biti zeznuto. Puno novih termina i pojava, puno činjenica je potrebno zapamtiti i puno pojava je potrebno objasniti. Opet statistički, ovo je teži predmet.

Ljudske sposobnosti i ograničenja – samo učiti i prolaziti propisanu literaturu. U ovom predmetu ima malo razumijevanja, uglavnom se traži štrebanje.

Navigacija – više laje nego grize. Svi smo bili uplašeni tim predmetom, ali ispostavilo se da i nije neki bauk. Samo treba razumjeti o čemu se radi, a predmet i zadatci su koncipirani na realnim primjerima.

Planiranje i izvođenje leta – strukturno predmet sličan navigaciji. Traži dosta razumijevanja i poznavanja materije

Zrakoplovni propisi i ATC procedure – famozan Air Law. Puno brojeva, činjenica, procedura i propisa za zapamtiti. Srećom, sve je dosta zanimljivo :)

Operativni postupci – Ponovo predmet koji zahtijeva dosta činjeničnog znanja, ali lakše se to progura jer su teme zanimljive, a i steknete osjećaj kako će vam sve što naučite stvarno trebati.

f_800_450_16119285_00_images_1NOVO_Dnevnik_wannabe_BP_1.jpg 

Za kraj prvog poglavlja sam ostavio ukupne troškove za teorijsku obuku:

  • Teorijsko osposobljavanje – cca 8.000 kn (zavisi od škole, načina predavanja (učenje na daljinu ili klasična predavanja), opreme koja je uključena u cijenu tečaja itd.)
  • Liječnički pregled – cca 800-1.000 kn
  • Polaganje ispita – 1.350 kn za ispite plus mogući upravni troškovi (najbolje se raspitati kod Agencije, nedavno su promijenjene cijene polaganja)

Za točan izračun cijena, Google, e-mail i telefon su vam najbolji prijatelji. Nemojte se ustručavati i zvati bilo školu ili Agenciju. Budite im dosadni, plaćate ih i očekujte najbolju uslugu, a najvažnije je da ne pristajete na kompromis. Sa sigurnošću leta, koja direktno ovisi o vašem školovanju, nema kompromisa.

Čitamo se ponovo za koji mjesec, kada će biti pokrivena praktična obuka.

Fly safe!

 

Foto © B. Pivčić; AvioRadar

Twitter