Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Hrvatski zrakoplovni portal

[POSJETILI SMO] Linijsko održavanje Croatia Airlinesa

Bruno Habus & Karlo Mudri.

f_800_450_16119285_00_images_CTN_9A-CTG-2.JPG

Sa svrhom upoznati vas, naše čitatelje, sa svim segmentima vašeg leta, odnosno sa svima koji sudjeluju u operacijama u zračnom prometu, zaputili smo se u sektor tehničkih poslova Croatia Airlinesa, točnije u njihov sektor linijskog održavanja.

Održavanje zrakoplova u svakoj MRO (Maintenance - repair and overhaul), pa tako i u sektoru tehničkih poslova Croatia Airlinesa, dijeli se na dvije grane – bazno i linijsko održavanje.

Linijsko održavanje pokriva manje predviđene i nepredviđene radove na zrakoplovima koji se obavljaju tako što zrakoplov ne izlazi iz redovnog prometa. Pregledi koji se obavljaju u okviru linijskog održavanja uglavnom su vezani uz preventivne preglede i "checkove", a uključuju:

Dnevni pregled koji se radi nakon zadnjeg leta u danu, a kojem je svrha pregled zrakoplova zbog eventualnih oštećenja i njegovog općeg stanja. Na tom pregledu se koriste posebni alati i oprema kako bi zrakoplov ostao plovidben, a među ostalim, obuhvaća i pregled oplate i zrakoplova općenito, provjera tehničkih tekućina (ulja za motor, hidrauličkog ulja itd.) i pregled opreme za slučaj nužde.

Tjedni pregled – na  njemu se mijenjaju ulje i ostale tekućine kao npr. hidrauličko ulje, motorsko ulje, ulje startera motora itd. Osim toga, također se vizualno pregledava struktura zrakoplova, stajni trap i motori. Također se gledaju i vanjska svjetla i radi se njihova provjera. Ako je potrebno, mogu se zamijeniti i gume na stajnom trapu.

Tranzitni pregled – radi se između letova, a uključuje pregled zbog oštećenja, redovito servisiranje i popravak eventualnih oštećenja.

 

Prije nego što smo se zaputili na stajanku provesti dio dana s mehaničarima na linijskom održavanju, razgovarali smo s rukovoditeljem linijskog održavanja sektora tehničkih poslova Croatia Airlinesa, g. Robertom Šanićem, koji nam je pobliže objasnio funkcioniranje i zadatke linijskog održavanja.

 


f_800_450_16119285_00_images_1NOVO_CTN_LINIJSKO_IMG_4014.jpg

Možete li nam objasniti kako funkcionira linijsko održavanje u Croatia Airlinesu?

Linijsko održavanje kod svih prijevoznika, pa tako i u Croatia Airlinesu, više-manje je isto, a to mora biti tako jer je propisano regulativom. Naime, mi primjenjujemo EASA Part 145 regulativu (dozvola MRO-u za održavanje zrakoplova). Održavanje zrakoplova se obavlja prema zahtjevima stranaka, a u skladu s regulativama. Naša je primarna djelatnost održavanje flote Croatia Airlinesa, ali radimo i s drugima, kao primjerice za Qatar Airways, British Airways i druge inozemne avioprijevoznike.

Ukratko, linijsko održavanje bavi se "tekućim prometom" tj. rješava probleme na dnevnoj osnovi. Manje kvarove popravljamo, zrakoplove pripremamo za sljedeći let ili za prvi let u danu.

Croatia Airlines, osim u Zagrebu, usluge linijskog održavanja pruža i u Splitu, Dubrovniku, Puli, Sarajevu i Skopju.

 

Koji su standardni radovi na zrakoplovu u okviru linijskog održavanja?

Ti radovi podrazumijevaju dnevni, tjedni i tranzitni pregled (opisani prethodno). Neki prijevoznici imaju posebne dodatke kao npr. F check – prvi pregled u danu, ili T-check,  ali to nije obvezujuće jer posade mogu same otvoriti zrakoplov i pregledati ga prije prvoga dnevnog leta.

Linijsko održavanje seže sve do A checka, tj. prvog velikog pregleda na zrakoplovu.

 

Što uključuje dnevni, a što tjedni pregled?

Dnevni uključuje provjeravanje fluida u zrakoplovu, provjeru guma, vizualni pregled zrakoplova i motora i slično. Tjedni pregled uključuje dodatne i detaljnije preglede fluida, provjeru svih sjedala...uglavnom, zahtjevniji je u odnosu na dnevni pregled.

 

Koji su standardni zadaci linijskog održavanja na zrakoplovu?

Odrađivanje planiranih pregleda, riješavanje grešaka i priprema zrakoplova za let

 

Kako funkcionira linijsko održavanje u smislu raspodjele mehaničara?

S nekim prijevoznicima imamo ugovor prema kojem redovito odlazimo na zrakoplov i radimo ugovorene postupke održavanja, dok s ostalima radimo na poziv, odnosno posada nas pozove u slučaju kvara na zrakoplovu.

 

Koje zrakoplove služba linijskog održavanja Croatia Airlinesa smije održavati i koji su to najčešće zrakoplovi?

Linijsko održavanje Croatia Airlines je EASA Part 145 organizacija, a održavamo zrakoplove koji su nam u "scopeu", tj. za koje imamo ovlaštenje. Konkretno, ovlašteni smo za Airbus A320 obitelj (A318, A319, A320, A321) s oba tipa motora (CFM i V2500), Dash Q400, ATR 42/72 te CRJ 900 i 1000. Uskoro ćemo u "scopeu" imati i ovlaštenje za Airbus A320neo obitelj zrakoplova, i za njegova oba motora, Pratt & Withney i CFM Leap.

 

Što se događa kada na aerodrom dođe zrakoplov kojemu treba popravak, a nije u vašem "scopeu"?

Prema regulativi postoji tzv. "one off approval". Primjerice, imamo jednog mehaničara koji u svojoj licenci ima Airbus A330, što inače nije u našem „scopeu“. Tada ugovoreni MRO zrakoplovnog prijevoznika može ovlastiti tog mehaničara za točno određeni posao na zrakoplovu.

 

Koliko se često događa da zbog opsega posla linijskog održavanja zrakoplov kasni?

To su stvarno iznimke. Smisao je linijskog održavanja da se red letenja ne remeti ili, ako je to nužno, da to bude u što manjem opsegu pa se predviđeni radovi na zrakoplovu planiraju sukladno tome.

 

Dakle putnik se ne bi trebao susretati s mehaničarima linijskog održavanja?

U pravilu ne, za to jednostavno nema potrebe. Svi predviđeni radovi obavljaju se dok je zrakoplov prazan, a slučajevi kada putnik primijeti mehaničare da nešto rade na zrakoplovu su jako rijetki i najčešće je riječ o sitnim popravcima. Putnici češće vide mehaničare kako se savjetuju s letačkom posadom, no tu se radi o prenošenju informacija s prošlog leta, upućivanju u stanje zrakoplova, itd.

 Za kraj, dodao bih da mi u tehnici Croatia Airlinesa prije svega težimo sigurnosti. S tim nema apsolutno nikakvog kompromisa, sigurnost je uvijek na prvom mjestu. U poslovnom smislu težimo tome da u svom "scopeu" možemo ponuditi što više zrakoplova i nametnuti se kao glavni pružatelj usluga održavanja zrakoplova u regiji.

 

 Kako bi se pobliže upoznali s radom mehaničara linijskog održavanja, proveli smo jedan dan na njihovom terenu – na stajanci novog putničkog terminala Zračne luke Franjo Tuđman.

Ono što je nama izgledalo kao kaos, zapravo je savršeno organizirani sustav. Ekipa mehaničara se rasprši po stajanci, svaki sa svojim zadatkom i sa svojim zrakoplovom. Za vrijeme našeg posjeta nije bilo popravaka već se radilo o standardnim zadacima poput otvaranja zrakoplova, paljenja zrakoplova i APU-a (auxilary power unit), rješavanja papirologije za već završene radove i sl.



 f_800_450_16119285_00_images_1NOVO_CTN_LINIJSKO_IMG_4045.jpg

Radno vrijeme u dnevnim smjenama počinje jutarnjim pregledom zrakoplova, tzv. F pregledom prije prvog dnevnog leta, koji se sastoji od pregleda vanjskog dijela zrakoplova tzv. "walk arounda" kako bi se pogledalo vanjsko stanje zrakoplova, pregleda tlaka u gumama, motora, općeg stanja zrakoplova i sl.
Nakon obilaska zrakoplova, odlazi se u pilotsku kabinu kako bi se ''upalio'' zrakoplov tj. kako bi se pripremio zrakoplov za dolazak posade. Samo paljenje zrakoplova sastoji se od tzv. energiziranja električnih sustava zrakoplova, podešavanja navigacijskih uređaja –
"ALLIGNiranja" sustava za navigaciju, podešavanja tableta za kapetana i prvog časnika, uključenja radio uređaja, podešavanja količine goriva te, po potrebi, uključivanja grijanja ili hlađenje zrakoplova kako bi posadi i prvenstveno putnicima bilo ugodno kada se ukrcaju na zrakoplov.
Prilikom ispraćaja zrakoplova Croatia Airlinesa u jutarnjim satima na njihove letove, u Zagreb dolazi jutarnji let Qatar Airwaysa, najčešće zrakoplovom Airbus A320, tehničar na njemu radi tranzitni pregled (transit assistance), otklanja eventualne kvarove/nedostatke, kako u vezi zrakoplovnih sustava, tako i u putničkoj kabini te namiruje zrakoplov gorivom (refueling) ispunjava TLB – tehnnical logbook, tj. matičnu knjigu zrakoplova te ispraća zrakoplov na let.
Radni dan nastavlja se svakodnevnom asistencijom posadi na zrakoplovima British Airwaysa, koja se sastoji od namirivanja zrakoplova gorivom (refueling) te rješavanja potrebne papirologije koja se potom dostavlja posadi zrakoplova na pregled i potpis.
U poslijepodnevnim satima tehničari dočekuju povratne letove u Zagreb, koji su ujutro otišli ili čekaju let s nekog drugog odredišta u mreži CTN-a, i uvijek su u pripravnosti ako posada s njihovih zrakoplova ima nekih primjedbi u vezi zrakoplova pa jedan od tehničara dočekuje drugi dnevni let Qatar Airwaysa na kojemu se također radi tranzitni pregled i namirivanje gorivom.
Utorkom, četvrtkom i subotom, u rujnu i petkom, linijsko održavanje Croatia Airlinesa također ima asistenciju na zrakoplovima tipa Airbus A330 Korean Airlinesa, u zimskom redu letenja na novom tipu zrakoplova Boeing 787 Dreamliner, gdje se uz zrakoplovnog tehničara Korean Aira radi obilazak zrakoplova (walk around), pomaže se u izguravanju zrakoplova s parkirne pozicije (pushback) te se otklanjaju svi nedostaci na zrakoplovu, naravno, ako ih ima.
Po potrebi, osim na već spomenute zrakoplove British Airwaysa i Qatar Airwaysa, tehničari po pozivu (on calll) odlaze i na zrakoplove drugih prijevoznika koji zatraže asistenciju iz bilo kojeg razloga, uz uvjet da imaju odobrenje (ovlaštenje) za rad na tom tipu zrakoplova. Neki od inozemnih avioprijevoznika koji koriste usluge linijskog održavanja su Aeroflot, Iberia, Brussels, Lufthansa, itd.
U noćnim smjenama otklanjaju se svi (veći) planirani i neplanirani radovi. Od planiranih radova, obavljaju se pregledi detektora za opiljke u uljnom sustavu, provjere raznih električnih sustava na zrakoplovima, rade se tjedni pregledi, zrakoplovni motori namiruju se uljem, mijenjaju se motori zbog isteka resursa i šalje ih se na pregled. Od neplaniranih, mijenjaju se gume, žarulje itd. te se zrakoplov zatvara i priprema za let sljedećeg dana. 

Za kraj, možemo zaključiti kako je linijsko održavanje jako važna karika u cijelom procesu planiranja i izvedbe leta. Sigurnost putnika i posade stavlja se na prvo mjesto, ispred svega ostalog, pa ono što mi kao putnici trebamo razumjeti je da ponekad zrakoplov kasni zato jer osobe koje su zadužene za našu sigurnost čine sve kako ona ne bi bila kompromitirana.
Ovim putem želimo zahvaliti Croatia Airlinesu i sektoru tehničkih poslova na omogućenoj reportaži. Posebnu zahvalu ističemo g. Robertu Šaniću, rukovoditelju linijskog održavanja, kao i ekipi mehaničara: Karlu Mudrome, Tihomiru Markušu, Mariu Župetiću, Dinku Lucinu i Karlu Horvatu na iznimnom gostoprimstvu.

 

PROČITAJTE JOŠ:

VAŠ LET: Iza kulisa

 

 

 

Foto © Avioradar (8.7.2019 - LDZA)

Twitter