Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Hrvatski zrakoplovni portal

Zračni prijevoz kao „alternativa“ željezničkom i cestovnom prijevozu putnika

Ivan Stojaković.

© Avioradar
Avioradar reportaža

 

Svjedoci smo vremena u kojem je putovanje javnim prijevozom postala potreba koja izaziva priličnu nelagodu uzrokovanu epidemijom virusa COVID-19, a koja nije zaobišla niti našu zemlju.

Pripreme za putovanje osobne naravi, iz turističkih ili poslovnih razloga, sad iziskuju dobro planiranje, izračune, proučavanje epidemioloških mjera te svjesnost izlaganja riziku možebitne zaraze boraveći u prijevoznim sredstvima s većim brojem ljudi u višesatnom razdoblju.

Uz navedene probleme, pojavljuje se i onaj s ponudom prijevoznika, kako željezničkog tako i autobusnog na domaćim i međunarodnim linijama koje prijevoznici na kapaljku uvode i održavaju ih.

Od popuštanja epidemioloških mjera, javni prijevoz putnika još neko vrijeme neće doći na razinu ponude prije epidemije, a u slučaju željezničkog prijevoza, pojavljuju se dodatni problemi uzrokovani radovima i zatvorima pruga što za posljedicu ima višekratna presjedanja iz vlaka u autobus i obratno.

f_800_450_16119285_00_images_1NOVO_Reportaze_Analiza_IS_003.jpg

Ne treba zaboraviti kako se ovdje putnik sam brine o svojoj prtljazi koju nekoliko puta treba unositi i iznositi iz prijevoznih sredstava.

Kao posljedica svega toga, putnik prilikom putovanja i presjedanja, nekoliko puta izmijeni okruženja u kojima boravi s neizmjerno velikim brojem ljudi u neposrednoj blizini.

Nedostatak udobnog i lagodnog oblika putovanja u trenutčnoj epidemijskoj situaciji dodatno pogoršava i činjenica da je u vlaku i autobusu izmjena putnika doslovno proporcionalna broju zaustavljanja, a tu do izražaja dolazi i nemogućnost čišćenja te dezinfekcija vozila, odnosno unutrašnjosti i prostora/površina za putnike.

Kao suprotnost svemu tome, za prijevoz putnika unutar Hrvatske, Croatia Airlines i Trader Air nude svoje letove kojima je povezan istok preko Osijeka, središnja Hrvatska sa ZRačnom lukom Zagreb, gradovi na obali, od Pule, Rijeke (Krka), Zadra, Splita (Trogir, Kaštela), Dubrovnika i otoka Brača kao i svi navedeni međusobno.

f_800_450_16119285_00_images_1NOVO_Reportaze_AR_turbak.jpg

U međunarodnom prometu s ponudom letova Croatia airlinesa i ostalih europskih prijevoznika o kojima svakodnevno izvještavamo na našem portalu, s minimalnim brojem presjedanja ili izravnim letovima Hrvatska je ponovno povezana s Europom na putniku prihvatljiv način koji je kroz organizaciju i ostvarenje potpuno prihvatljiva opcija, uzevši u obzir epidemiološke mjere/preporuke.

Svakako treba još jednom naglasiti prednosti zračnog prijevoza kroz trajanje leta/putovanja u odnosu na vlak/autobus i boravak s drugim ljudima u zatvorenom prostoru, izbjegavanje graničnih gužvi i višesatnih čekanja, strogo propisane postupke prilikom ulaska u zrakopolov, boravka u njemu i izlaska, brigu o prtljazi koju preuzimaju zračne luke i zračni prijevoznici/operatori, filtraciju zraka u kabini zrakoplova, te sve one druge aspekte kojima se  komercijalni zrakoplovni prijevoz izdiže po kakvoći i sigurnosti u odnosu na vlak i autobus.

Ako se odlučite putovati vlakom na relaciji Osijek - Split i obratno, za to imate dvije mogućnosti, odnosno putovanje dnevnim vlakovima kao i putovanje noćnim vlakom. U svakom slučaju, očekuje vas mučenje i pustolovina u trajanju od najmanje 14 i pol sati, i to ako vlakovi dođu na vrijeme što i nije slučaj s našim željezničkim prijevoznikom.

f_800_450_16119285_00_images_1NOVO_Reportaze_Analiza_IS_006.jpg

Ovih 14 i pol sati je mogućnost noćnog putovanja kao najbrže veze između Osijeka i Splita s redovitim presjedanjem i čekanjem u Zagrebu od skoro dva sata, i to tako što iz Osijeka krenete koju minutu iza 16 sati, u Zagreb dođete oko 21, pričekate dva sata, te put za Split nastavljate u 22.56 kako bi na krajnjem odredištu bili sljedeće jutro netom prije 7 sati – naravno, ako vlak ne kasni.

Ukoliko niste ljubitelj noćne vožnje, HŽPP vam put od Osijeka do Splita nudi i u dnevnoj inačici koja uz ranojutarnji polazak iz Osijeka oko 5.30 također uključuje redovito presjedanje i čekanje u Zagrebu, no, ovaj put nećete čekati dva već 5 sati i 20 minuta kako bi u konačnici u 15.20  krenuli prema Dalmaciji. Uz malo sreće, dolazak u Split prema voznom redu predviđen je oko 21.30 što bi značilo kako ste od Osijeka do Splita u dnevnoj inačici vožnje putovali 16 sati.

Sve ovo navedeno je redovito stanje koje, nažalost, zbog raznih popravaka pruga ionako dug i zamoran put otežava na način da ćete između Osijeka i Zagreba barem jednom morati izaći iz vlaka, presjesti na autobus, nakon cestovnog obilaska dionice pod održavanjem, ponovno ćete ući u vlak koji će vas prevesti do Zagreba. Sve to vrijeme, kako smo već i napisali, sami vodite brigu o svojoj prtljazi (koju nebrojeno puta utovarujete i istovarujet) te o tome hoćete li osigurati sjedalo u vlaku jer, prema Ugovoru o prijevozu (karta za vlak), prijevoznik vam jamči samo prijevoz, ne nužno i sjedalo ukoliko si ne priuštite rezervaciju koja se plaća dodatno, a koju u okolnostima popravaka i zatvorenosti pruge, prijevoznik ne izdaje.

Cijena jednosmjerne karte za vlak Osijek - Split varira u rasponu od 290 do 310 kuna, a ukoliko se od Zagreba do Splita želite opustiti u vagonu s ležajevima ili spavaćem vagonu, na navedenu cijenu morate nadoplatiti najmanje 70 do najviše 350 kuna.

Željeznička infrastruktura ne pruža mogućnost većih brzina, no, u ovom slučaju se HŽPP kao operator nije niti potrudio ponudit dodatne usluge poput vagon-restorana ili bara, audio i video sadržaja u vlakovima, WiFi-a…

 Vratimo se u stvarnost: na ovom vam se putovanju zbog lošeg održavanja i zastarjelog voznog parka ne može čak niti jamčiti i osigurati ispravan klimatizacijski uređaj u vagonima ili motornim garniturama koje prometuju u sastavu dnevnih vlakova na relaciji Zagreb - Split.

f_800_450_16119285_00_images_1NOVO_Reportaze_Analiza_IS_001.jpg

Osim vlakom, od Osijeka do Splita možete putovati i autobusima raznih autoprijevoznika koji nude izravne linije i linije s presjedanjima u Zagrebu, dok odabirom pojedinih prijevoznika možete imati dva i više presjedanja. 

Baš kao i željeznicom, i u slučaju odabira autobusa, vaše putovanje može biti dnevno ili noćno, a ovisno o odabiru, najbrže ćete autobusom od Osijeka do Splita izravnom noćnom linijom doći za nešto malo više od 11 i pol sati, narvno, ako na cestama nema gužve i nepredviđenih situacija. Odabirom linija s presjedanjima, vaše putovanje od Slavonije do Dalmacije može trajati i do 15 sati.

Za to putovanje morat ćete izdvojiti 300-tinjak kuna plus iznos rezervacija i predane prtljage, a, ovisno o prijevozniku, možete očekivati klimatizirani autobus i WiFi, dok će vam na ovom višesatnom putovanju izostati udobnost na skučenim sjedalima te nemogućnost uporabe toaleta osim na odmorištima ili kolodvorima čiju ćete uporabu dodatno morati platiti.

Kao alternativu vlaku i autobusu, Croatia airlines u ljetnoj sezoni, a Trade air tijekom cijele godine, na ovoj relaciji nude letove po cijeni već od 340 kuna u jednom smjeru koja zna biti i niža.

Možete letjeti izravnom linijom koja će vam uz potrebno vrijeme dolaska u zračnu luku prije leta, samim letom od 55 minuta te vremenom potrebnim za izlazak iz zrakoplova i zračne luke na odredištu, oduzeti tek nešto više od dva sata.

f_800_450_16119285_00_images_1NOVO_ZLSplit_COVID_19_updates_SPU_AR_0520_2.jpg

Na ovim sezonskim letovima (ljetna sezona) operira naš nacionalni zračni prijevoznik Croatia airlines zrakoplovom Dash8-Q400. Osim ove linije, tijekom cijele godine iz Osijeka u Split možete putovati i privatnim hrvatskim prijevoznikom Trade air koji vam nudi let zrakoplovom L-410 Turbolet već po cijeni od 347 kuna.

U ovom slučaju vaše putovanje će ukupno sa svim pripremnim radnjama i samoi letom trajati malo više od 3 sata jer letovi Trade aira iz Osijeka za Split uključuju međuslijetanje u Puli i Rijeci, ovisno o danu putovanja. Kad podvučemo crtu pod uloženo i dobiveno od putovanja na relaciji Osijek-Split, odnosno iz Slavonije do Dalmacije i obratno, neovisno o razlogu putovanja, prijevoz zrakoplovm u svakom je dijelu u plusu prvenstveno zbog ukupnog vremena koje smo izdvojili za put pa do onog dijela kad financijski možemo reći da su putovanja zrakoplovom jednako dostupna kao autobus i vlak, uz sigurnost i udobnost, u nekim slučajevima čak i povoljniji oblik prijevoza.

Nimalo drukčija situacija nije ni na ostalim spomenutim relacijama u ovom članku. Putovanje vlakom od npr. Osijeka do Rijeke, uz istovjetne uvjete i smetnje kao prema Splitu, traje oko 9 sati.

Autobusom tu istu relaciju prelazimo za malo više od 7 sati, dok nam do Pule treba preko 10 sati vožnje.

Kada bi se vlakom odlučili ići skroz od Osijeka do Pule, trebalo bi nam oko 21 sat putovanja po cijeni od 270 kuna sa 6 presjedanja, dok nas Trade air od Osijeka do Pule zrakoplovom preveze za sat i 10 minuta po cijeni od 340 kuna, što je tek neznatno više od cijene karte za vlak, a istovjetno iznosu cijene autobusne karte za tu istu relaciju (Osijek - Pula).

f_800_450_16119285_00_images_1NOVO_Reportaze_Analiza_IS_002.jpg

Za putovanja vlakom ili autobusom iz Zagreba prema ovdje spomenutim odredištima na Jadranu, samo oduzmete 5 sati od ukupnog putovanja vlakom ili 4 sata od ukupnog putovanja autobusom od Osijeka do Pule, Rijeke, Splita…

Tom računicom dolazimo također do dugog i mukotrpnog putovanja koje se izvanrednim događajima na cestama i prugama samo dodatno produžuje, a kojih izrazito u ljetnim mjesecima ima dosta. Kad analiziramo prednosti putovanja zrakoplovom u odnosu na autobus i vlak unutar naše zemlje, svakako treba naglasiti i prednost povezanosti zrakoplovima s našim krajnjim jugom – Dubrovnikom (i okolicom) koji zbog loše cestovne i potpunog izostanka željezničke infrastrukture, jednostavno ne možemo uspoređivati sa zračnim prijevozom u segmentu brzine i dostupnosti kroz udobnost i trajanje putovanja.

Tu nam do izražaja također dolaze svakodnevne cjelogodišnje linije Croatia Airlinesa iz Zagreba kao i Trade aira iz Osijeka preko Rijeke i Splita koji su na taj način izravno povezani s Dubrovnikom.

Usporedbe samo, putovanje autobusom od Zagreba ili Rijeke do Dubrovnika (izravno ili s dva presjedanja) traje u prosjeku oko 10 i više sati, dok nam let zrakoplovom na tim istim relacijama traje 50-ak minuta (Zagreb - Dubrovnik) ili 2 i pol sata (Rijeka - Dubrovnik s međuslijetanjem u Splitu) što je uz raniji dolazak u zračnu luku i sve potrebne radne prije i poslije leta, tek jedna trećina vremena putovanja autobusom.

Za letove na ovim relacijama potrebno je izdvojiti oko 350 do 450 kuna, a višesatno mučenje u autobusu nas stoji otprilike isto toliko, a varira ovisno o odabiru autoprijevoznika.

Ništa bolja situacija nije niti prema otočnim odredištima, a uz već spomenut zrakoplov kao alternativu (i prednost) npr. autobusu iz Slavonije prema Krku (zračna luka Rijeka) tu nam je i odredište otok Brač sa zračnom lukom gdje bi, izuzev financijske prednosti, zrakoplov svakako trebao biti prvi odabir za putovanje od Zagreba i unutrašnjosti.

f_800_450_16119285_00_images_1NOVO_Reportaze_AR_Bra.jpg

Autobusu (s trajektom) za ovu relaciju treba oko 8 sati vožnje po cijeni od 250 kuna na više, a u kombinaciji vlak – trajekt - autobus taj iznos se povećava na 450 kuna, kolika je cijena leta Zagreb - Brač za zrakoplov Croatia Airlinesa koji će vas na ovo otčko odredište dovesti za 50-ak minuta.

f_800_450_16119285_00_images_1NOVO_Reportaze_Jadrolinija_ZADAR_SPLIT_06_20_NS.jpg

Stereotipnim razmišljanjem kako zrakoplov nije dostupan „malom čovjeku“, nove milenijske generacije, razvoj tehnologija i dostupnost informacija kao ove iznesene u ovoj analizi, ruše te predrasude, a uz povoljne cijene avio karata, danas je zrakoplov praktički dostupan svima koji su bili orijentirani isključivo prijevozu vlakom i autobusom.

Zaključak je da bi i kroz manje dodatne marketinške aktivnosti i promidžbu ionako prihvatljivih cijena avio karata „malom čovjeku“, a umjesto mučenja prijevozom vlakom i autobusom, vrlo brzo „Welcome on board“ postala svakodnevica...