Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Hrvatski zrakoplovni portal

[POSJETILI SMO] 53. International Air Show Paris 2019.

Bruno Habus.

SIAE2019

Završilo je i ovogodišnje izdanje najvećeg svjetskog zrakoplovnog sajma – SIAE 2019.

Sajam je obilježilo više posjetitelja no ikad, buđenje Boeingovog 737 programa iz mrtvih, ali i značajna nadmoć Airbusa po pitanju broja naručenih zrakoplova. Neki već otprije poznati zrakoplovi su debitirali ili pod novim imenima, ili pod „kapom“ novog vlasnika, a leteće legende su dobile svoj epilog. Već poznata imena, poput Airbusa A350 ili A220, predstavljena su u svojoj punoj raskoši, a umirovljene legende, kao Concorde ili Boeing 747-100, zagolicale su maštu svih posjetitelja.

Tržište privatnih zrakoplova iz godine u godinu jača što je dokazao i broj izlagača na sajmu, ali i broj predstavljenih zrakoplova.

O tome da je "zrakoplovni cirkus" na pariškom Le Bourgetu najveći na svijetu govore i statistike: na sajmu se predstavljalo 2.453 izlagača od kojih je 150 start-up tvrtki. Izloženo je 140 zrakoplova na ukupnoj izložbenoj površini od 125.000 m2. Financijska analiza ugovorenih poslova je još fascinantnija, a govori o ugovorenim poslovima u vrijednosti 140 mlrd. američkih dolara.

Ove godine je sajam posjetilo 316.470 posjetitelja koji su napravili 500.000 ulaza na sajam. Od tog broja, 139.840 su zrakoplovni profesionalci dok je opće publike bilo 176.630. SIAE je uživo pratilo više od 2.700 predstavnika medija iz čak 87 zemalja.

Ukratko, zrakoplovna poslastica za sve „avgeekove“, no, krenimo redom. AvioRadar je imao prilike posjetiti izložbene prostore nekih proizvođača čije reportaže i analize donosimo u nastavku.

 

Airbus

Airbus se i ove godine pokazao najboljim igračem na domaćem terenu. Tek predstavljeni Airbus A321neoXLR broji najviše narudžbi, no, nove inačice A330neo i A220 ne zaostaju. Zanimljivo, unatoč uspjehu, narudžbe za Airbus A350 su izostale, spomenutog zrakoplova nije naručen niti jedan primjerak.

Rekorder je već spomenuti Aibrus A321XLR koji je ugovorio, što kroz narudžbe, a što kroz memorandume razumijevanja i opcije, 218 zrakoplova. Kupci su American Airlines, Flynas, Jet Blue, Indigo Partners, ALC, Middle East Airlines, Saudi Arabian Airlines, IAG i Qantas.

Možda su najveće iznenađenje američki prijevoznici i to American Airlines, Jet Blue i Delta AirLines koji su svojim narudžbama, na neki način, okrenuli leđa Boeingu – AA je naručio 50 A321XLR, Delta je svoju narudžbu A220 povećao za dodatnih 5 zrakoplova, a Jet Blue je naručio 13 A321XLR.

 

Od ostalih narudžbi, isticala se prisutnost A220, A320neo obitelji zrakoplova, ali i A330neo.

Cebu Pacific je tako naručio 16 A330-900, Saudi Arabian Airlines 100 zrakoplova iz A320neo obitelji s dodatnih 35 opcija, a Virgin Atlantic je zatvorio narudžbu za 14 A330-900. Air Lease Coorporation je ugovorio 100 zrakoplova od kojih 50 A220-300, 27 A321XLR i 23 A321neo. Air China je potpisala memorandum razumijevanja o nabavci 11 A321neo i još dodatnih 14 kroz najam.

Accipter Holding potpisuje narudžbu 20 A320neo dok Indigo Partners, uz narudžbu od 32 A321 XLR, ugovara još 18 zrakoplova A320neo.

JetBlue se pridružuje delti kao drugi američki operater Airbusa A220 s narudžbom od 10 A220-300. Flynas, uz A321XLR, uzima još dodatnih 10 A320neo, a Nordic Aviation Capital (NAC) potpisuje memorandum razumijevanja za 20 A220 zrakoplova.

 

AirAsia je svoju narudžbu od 253 A320neo promijenila na A321neo, a na pariškom LeBourgetu je preuzela i svoj prvi A330-900 (neo).

 

 

Ukupno, Airbus broji sljedeći broj narudžbi (računate su i opcije kao i zrakoplovi ugovoreni kroz memorandum razumijevanja):

A321XLR – 218

A330-900 – 30

A220 (-300 i -100) – 105

A320neo – 83

A321neo – 301 (računajući prenamjenu narudžbe AirAsie s A320neo na A321neo)

Ukupno: 737 zrakoplova

 

Uz velike brojeve narudžbi, Airbus se iskazao bogatim izložbenim prostorom koji je sadržavao i A330 u vojnoj inačici, ali i Eurocoptere.

U letačkom programu, Airbus se iskazao niskim preletima A350-1000 i A330-900.

 

 

Boeing

Boeing se na ovogodišnjem pariškom sajmu iskazao u "sramežljivom" izdanju, što zbog krize u 737 programu, a što zbog kašnjenja programa 777X. Tako je pokazao samo 4 zrakoplova, 737-800F, P-8 Poseidon, KC-46A Pegasus i 787-9 Dreamliner prijevoznika Air Tahiti Nui.

 

PROČITAJTE JOŠ:

     Boeing 737 MAX prizemljen

     Boeing ažurirao MCAS softver na 737 MAX

     U Indoneziji se srušio Boeing 737 MAX8 tvrtke Lion Air

 

Uz to, u suradnji s US Army, prikazani su helikopteri AH-64 Apache i CH-47 Chinook, a od vojnih zrakoplova publika je mogla vidjeti F-15 i model u stvarnoj veličini modela T-X. Predstavljen je i novi koncept putničkog drona PAV (Passenger Air Vehicle).

 

 

Po pitanju narudžbi, Boeing je dopunio knjigu narudžbi za 334 zrakoplova.

GECAS je naručio 10 737-800 u teretnoj inačici (BCF) s opcijom od dodatnih 15 primjeraka, Korean Air naručuje 30 787-9 i 787-10 zrakoplova, dok Air Lease Corporation (ALC) naručuje 5 787-9 Dreamliner zrakoplova.

ASL Aviation Holding naručuje 10 737-800F (BCF) s opcijom od još 10 komada, a Qatar Airways se pridružuje naručivanju teretnih zrakoplova s narudžbom od 5 777F (Freighters). Turkmenistan Airlines naručuje jedan 777-200LR, a China Airlines ugovara 6 teretnih inačica 777.

Najveće iznenađenje kod narudžbi Boeinga je IAG (International Airlines Group) koji naručuje čak 200 737 MAX 8 i 737 MAX 10. Ovaj podatak iznenađuje zbog činjenice da su svi zrakoplovi 737 MAX još uvijek prizemljeni, a od trenutka pada spomenutog zrakoplova tvrtke Ethiopian Airlines, nije naručen niit jedan primjerak. Dodatno iznenađuje podatak da IAG, uz Boeing, naručuje zrakoplove sličnih karakteristika i kod Airbusa – preostaje nam vidjeti koji će zrakoplovi biti preusmjereni u koju tvrtku. Dodatno tome, IAG naručuje 18 777-9 (777X) zrakoplova za Brithis Airways.  

 

Mitsubishi

Mitsubishi je ove godine predstavio već poznati zrakoplov, ali pod novim imenom. Prethodno znan kao Mitsubishi Regional Jet (MRJ), danas nosi ime SpeceJet. Nažalost, cijeli program Mitsubishijevog SpeceJeta je, očigledno, strogo čuvana tajna jer samo su povlašteni imali priliku ući u zrakoplov kojeg su čuvali odredi s dugim cijevima.

Sve što je Mitsubishi javno iznio jest da je u razgovorima s "neimenovanim zračnim prijevoznikom iz SAD-a". Na otkrivanje što to japanski proizvođač toliko taji, morat ćemo pričekati jer je ulazak Spece Jeta u redoviti promet predviđen za 2023. godinu.

 

 

Qatar Airways

Qatar Airways se predstavio na SIAE-u u svom najboljem svjetlu dovevši zvijezdu svoje flote, Airbus A350-1000. Tako je sva zainteresirana javnost imala priliku proći luksuznom kabinom novog zrakoplova (koji je obavio prvi let 6.3.2019.).

Kabinsko osoblje i piloti su prikazali sve mogućnosti njihove kabine od kojih se najviše ističe Q Suite, Qatarov proizvod za putnike poslovnog razreda. Posjetitelji su imali prilike vidjeti obroke poslovnog razreda, prenamjenu sjedala u krevet, ali i spajanje više privatnih odjeljaka.

 

 

 

Uz to, Qatar je predstavio i svoj business jet, Gulfstream G500s. Upravo je Paris Air Show bio jedna od rijetkih prilika kada je Qatar predstavio svoj ekskluzivni proizvod - Qatar Executive.

 

DeHavilland Aircraft of Canada Limited

DeHavilland Aircraft of Canada je (ponovo) debitirao na SIAE-u, ovoga puta s Q400, programom koji je nedavno kupljen od Bombardiera.

 

 

Na Le Bourgetu je obavljena primopredaja Q400 s 90 sjedala za indijski SpiceJet, što je bila prilika za predstavljanje svestranosti platforme Q400 za svaku namjenu - od uobičajene konfiguracije od 76 sjedala do konfiguracije od 90 sjedala koja je, na naše iznenađenje, jednako udobna kao i standardna konfiguracija, poput one u Croatia Airlinesu.

 

Više o samom zrakoplovu i prodaji programa Q400 od strane Bombardiera DeHavillandu pročitajte ovdje: Povratak u budućnost: De Havilland Canada Q400

 

Pilatus

Pilatus je predstavio prejanicu svoje palete proizvoda - mlazni Pilatus PC24, zrakoplov koji je prvi poslovni i medevac mlažnjak koji može sletjeti na asfalt, travnate, ali i zemljane površine. 

Dok PC 24 zadržava performanse svestranog zrakoplova, isti je i luksuzan mlažnjak koji može obavljati i medevac letove zbog čega je i dobio naziv SVJ - Super Versatile Jet.

 

 

Eskperimentalni pilatusov pilot nam objašnjava kako je zrakoplov, iako najnaprendiji u svojoj klasi, zadržao jednostavnost pri projektiranju kako bi bio jednostavan za eksploataciju i održavanje. Uz to, napominje kako je to jedan od rijetkih zrakoplova kod kojeg putnici tijekom leta mogu do svoje prtljage u teretnom prostoru koji, za razliku od svojih konkurenata, ima znatno veća vrata koja kod medevac letova mogu poslužiti za ukrcaj pacijenta na nosilima.

 

Uz PC24, Pilatus je predstavio i PC12NG kao i PC21, dok je upravo u Parizu službeno objavljeno kako je proizvodnja legendarnog modela PC6 i službeno završila.

 

Russian Helicopters

Tročlana ekipa AvioRadara je osobno bila pozvana na izložbeni prostor Russian Helicoptersa koji je predstavljao novi model helikoptera, Ansat. Pridjev novi bi trebao stajati pod navodnim znakovima jer, iako je na tržištu ovo uistinu novi helikopter, isti se razvija još od 90’-ih, a glavnina dijelova je preuzeta sa starijih modela helikoptera.

 

 

 

Ansat je predstavljen u dvije konfiguracije - VIP i medevac. Predstavljene su mogućnosti i prednosti VIP helikoptera naspram privatnog zrakoplova, isto kao i posebnosti ovog helikoptera u medevac konfiguraciji.

Upravo je medevac inačica bila stavljena u fokus jer je u Parizu potpisan memorandum razumijevanja između Russian Helicoptersa i austrijske tvrtke koja će opremati helikopter medicinskom opremom.




Za kraj, donosimo fotografije stalnog postava muzeja zrakoplovstva u Le Bourgetu, Concorde i Beoing 747-100. Concorde je posebno zanimljiv jer muzej ima čak 2 primjerka - prvi ikad proizvedeni, demonstrator i Air Franceov F-BTSD. Upravo je ovo posebna poslastica za sve avioljupce kao i dodatni motiv za posjet pariškog Air Showa. Uz to, za vrijeme kada nema sajma, ovaj muzej nudi još desetke primjeraka zrakoplova od kojih se ističu Airbus A380, Dassult Mercure kao i Boeing 707.

 

 

 

Ukratko, pariški SIAE je "must" događaj u svjetskom zrakoplovstvu koji je još jednom opravdao svoj naziv najvećeg na svijetu. To je mjesto milijunskih poslova u vidu kupnje zrakoplova, ali i mjesto inovacija i novosti u zrakoplovstvu. Le Bourget je mjesto na kojem će svaki zaljubljenik u zrakoplovstvo naći svoje "mjesto pod suncem".

 

 

Foto © AvioRadar (BH & KM, Pariz 6/19)