Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Hrvatski zrakoplovni portal

Dostupnost zračnog prijevoza unutar Hrvatske

Piše: Ivan Stojaković.

© Zračna luka Rijeka
Trade Air Let L-410 Turbolet

Dokle god „malim ljudima“ ne pokažemo dostupnost zračnog prijevoza unutar Hrvatske po prihvatljivim cijenama i uvjetima općenito, te jednostavnom načinu putovanja zrakoplovom, i dalje ćemo u javnosti (medijima) stalno slušati o apeliranju na javnog željezničkog prijevoznika (u ovom slučaju HŽ Putnički prijevoz) koji je krajem prosinca 2020. reducirao veći broj polazaka vlakova na način što im je uveo kalendar prometovanja ili ih je potpuno ukinuo pod izlikom „Covid situacije“ i smanjenim potrebama za putovanjima. Tako se često spominje i linija Osijek-Zagreb-Rijeka-Osijek koja je potpuno ukinuta spomenutim redukcijama iz prosinca. Naravno, kad govorimo o prijevozu vlakom koji na liniji ima i međuzaustavljanja (u ovom slučaju mjesta poput Koške, Našica, Orahovice, Slatine, Virovitice…) i tako postaje dostupniji većem broju ljudi u odnosu na zrakoplov koji izravn leti s polazišta na odredište, vlak je tu u prednosti. No, uzevši u obzir odnos kapaciteta vlaka i zrakoplova pa tako i vrijeme putovanja od prve polazne do krajnje postaje/kolodvora/zračne luke, za te putnike je zrakoplov u prednosti.

 f_800_450_16119285_00_images_CTN_OU_DH4_9A-CQF_RJK_VC.jpg

Slijedom navedenog, putnici Osijeka, Rijeke i okolice, kao alternativu ukinutom vlaku broj 702/703, imaju letove Trade Aira koji dva puta tjedno leti između ovih gradova/zračnih luka. Ovdje treba naglasiti kako Trade Air leti i na liniji Osijek-Zagreb i obratno tri puta tjedno s dva dnevna polaska. O sličnoj temi pisali smo prošlo ljeto pa tamo možete pronaći više pojedinosti o vremenima polazaka, trajanju putovanja, prednostima i nedostacima te ostalim uvjetima koji se nude u javnom prijevozu putnika unutar granica Republike Hrvatske (vlak/autobus/zrakoplov). 

Zračni prijevoz kao „alternativa“ željezničkom i cestovnom prijevozu putnika

Osim ovdje spomenute sporne linije vlaka 702/703 Osijek-Zagreb-Rijeka-Osijek, u javnosti se postavlja i pitanje povezivanje naša dva najveća grada, Zagreba i Splita, gdje je HŽPP i u ovom slučaju zakinuo, kako putnike na navedenoj izravnoj relaciji, tako i sve one iz mjesta u kojima se zaustavljao ukinuti brzi noćni vlak pod brojem 820/821. Nažalost, za putnike na međurelaciji ne postoji alternativna zračnim prijevozom, no za putnike na onoj izravnoj, ali i one koji gravitiraju zračnim lukama Zagreb i Split (prilično velik broj potencijalnih putnika), Croatia Airlines svakodnevno ima jutarnje i večernje letove koji svojim dolascima omogućuju obavljanje svih obveza zbog kojih putnici u krajnjem slučaju i putuju (posao, zdravstveni pregledi, izvanredne obiteljske situacije, razonoda, školovanje…).

 f_800_450_16119285_00_images_TRADEAIR_V9_L4T_OK-ASA_RJK_7mar18_VC.jpg

Republika Hrvatska kroz PSO program financiranja pokriva gubitke prijevoznika na nerentabilnim linijama i tako se i obvezuje osigurati povezanost krajeva koje sam prijevoznik zbog male potražnje ne bi ostvario. Bit javnog prijevoza je biti dostupan svima (gdje to prometna infrastruktura dopušta), a svjesni stvaranja gubitaka u tome, države baš iz tog razloga (gubici, nerentabilnost) kroz PSO program financiraju takve linije, što željezničke, što zračne. Kako bi se ispoštovali takvi prijevozi koji ne stoje nipošto malog iznosa novca izdvojenog iz državnog proračuna zemlje, treba i razumjeti i gledati na način kako je netko platio prometovanje (vlak, zrakoplov), bilo ili ne bilo putnika. Zato ćemo onda postaviti pitanje: ako Croatia Airlines i Trade Air poštuju ugovorene obveze i lete prazni ili poluprazni, zašto onda i HŽPP ne poštuje svoju obvezu za koju je dobio financijska sredstva kako bi i „baba Mara“ iz zaseoka kod Ličkog Lešća imala mogućnost doći do Zagreba ili Splita?!

Kako smo rekli, zrakoplovi (financirani PSO sredstvima) lete iz mjesta i gradova gdje se nalaze zračne luke, no vlakovi (također financirani istim sredstvima) ne voze gdje ima kolodvora i kolosijeka. Tko je tome kriv? Nismo tu kako bi prozivali HŽPP već kako bi ukazali na prometnu problematiku i pohvalili barem onaj segment u kojem smo stručnjaci: hrvatsko zrakoplovstvo te našeg nacionalnog (Croatia Airlines) i (zasad) jedinog privatnog zračnog prijevoznika (Trade Air).

P.S. Sad kad znate za alternativu ukinutim vlakovima i putovali biste zrakoplovima, ali ne znate kako to ostvariti, ne brinite, i tu imamo rješenje za vas:

 

Twitter