Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Novosti i informacije

Queen of the skies - polagani odlazak sa scene

Napisao/la Ivo Gračanin.

f_800_450_16777215_00_images_BritishAirways_BAW-BA_British_Airways_B744_LHR_Nov16_IG.jpg

Mnogi zrakoplovi su vrlo slični po svom dizajnu, no jedan zrakoplov po tome odstupa od ostalih. Boeing 747, poznat i pod nadimkom Jumbo Jet, svojim je dizajnom jedan od najprepoznatljivijih aviona današnjice.

Taj je avion već gotovo 50 godina okosnica mnogih aviokompanija na njihovim dugolinijskim letovima. 1970. godine, Kada je započeo svoje prve letove, donio je svojevrsnu revoluciju u zračnom prijevozu. Do tog trenutka nije bilo zrakoplova koji bi mogao primiti toliki broj putnika. Titulu najvećeg putničkog zrakoplova držao je idućih 37 godina, sve do dolaska Airbusa A380. Otkako je započela dominacija zrakoplova s dva motora, zrakoplovi s tri ili četiri motora polako nestaju sa neba, pogotovo putničke varijante. Većina aviokompanija je započela proces umirovljenja svojih Jumbo Jetova, zamjenjujući ih novijim i ekonomičnijim zrakoplovima.

United Airlines planira do kraja 2017. godine umiroviti svoje Boeinge 747-400. Trenutačno posjeduju 20 primjeraka ovog veličanstvenog zrakoplova. Kao njihovu zamjenu uvode u svoju flotu zrakoplove Boeing 777-300ER sa naručenih 14 primjeraka. Svi Boeinzi 777-300ER će ući u flotu tokom 2017. godine.
747 ima 374 sjedala u četiri razreda (prva, poslovna, ekonomska plus i ekonomska), dok 777 ima 366 sjedala u tri razreda (poslovna, ekonomska plus i ekonomska). Kapacitet ovom zamjenom ostaje sličan, jedino više neće nuditi prvi razred na letovima na kojima će letjeti Boeing 777-300ER. United Airlines će pripremiti poseban program kojim će obilježiti zadnje letove svojih Jumbo Jetova.

British Airways posjeduje 37 primjeraka zrakoplova 747-400 te ga to čini prijevoznikom sa najviše Jumbo Jetova u svojoj floti. British još nije otkrio detaljne planove oko njihovog umirovljenja. Prema objavama za javnost, do sredine 2016. u 18 zrakoplova obnovili su interijer te sa tim zrakoplovima računaju letjeti idućih oko 10 godina. Ostali neobnovljeni zrakoplovi će biti zamijenjeni sa zrakoplovima Airbus A350-1000, od kojih bi prvi primjerci prema planovima trebali ući u flotu 2018.

KLM i Asiana Airlines su jedini prijevoznici koji koriste 747-400M (Mixed/Combi) varijantu. Taj zrakoplov dio svoje glavne palube koristi za teret, a dio za putnike, te na stražnjem dijelu trupa ima dodatna vrata za teretni prostor.
Primjerice KLM, u Combi varijanti prima 268 putnika, dok klasična putnička varijanta prima 408 putnika. Također i ti zrakoplovi su predviđeni za povlačenje iz flota i zamjena novim modelima u idućih nekoliko godina. KLM će svoje 747 zamijeniti sa zrakoplovima Boeing 787, Airbus A350 i Boeing 777-300ER.

Boeing 747 će biti moguće i dalje viđati na nebu u najnovijoj putničkoj varijanti 747-8. 747 će letjeti još dugo u teretnim varijantama, ali definitivno će postati rijetka "ptica" na nebu.

Foto: Ivo Gračanin (LHR/11.2016)