Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Novosti i informacije

[ON BOARD] Grüezi SWISS Bombardier CS100

Marina Hinić.

f_800_450_16119285_00_images_SWISS_CS100_CS100_zag.jpg  

Kao što smo najavili, danas 29. ožujka, u zagrebačku Zračnu luku Franjo Tuđman, sletio je iz Zuricha (ZRH) zrakoplov Bombardier CS100 [HB- JBC] švicarske zrakoplovne kompanije Swiss International Air Lines, na letu LX2262. Ovo je prvi put da ovaj tip zrakoplova na komercijalnom letu slijeće na neku od zračnih luka u Hrvatskoj.

Bombardier CS100 dolazi u Zagreb 

Osim što je ovo prvi CS100 u Zagrebu, zanimljivost je i to da je zapovjednik zrakoplova porijeklom iz Zagreba.

Kapetan Igor Budić, rođen u Badenu u Švicarskoj, čiji su roditelji porijeklom iz Zagreba, silno je želio živjeti u mladoj Hrvatskoj, pa se sa roditeljima 1993. vratio u Zagreb. Upisao je Fakultet prometnih znanosti u Zagrebu, naravno sa željom da jednog dana 'poleti' za Croatia Airlines. Kako bi bio što bliže zrakoplovima, za vrijeme izvanrednog studija, prihvatio je priliku i nešto manje od godinu dana radio kao steward u Croatia Airlinesu.
Budući u to vrijeme nije bilo adekvatnog školovanja za pilote, odlučio se za privatnu školu u SAD-u, te položio sve dozvole za pilota putničkog zrakoplova.
Nažalost mala Croatia Airlines tada nije trebala pilote, pa ga je životni put ponovno vratio u Švicarsku. Tamo se odmah zaposlio u nekadašnjem Crossairu, a potom i u švicarskoj nacionalnoj kompaniji Swiss.
Vrlo brzo je postao kapetan na sljedećim zrakoplovima: Saab 340, Embraer 145, Avroliner RJ100, te je u sklopu suradnje u razmjeni osoblja sa Edelweiss Air-om, letio i na Airbusu A320 i A330.
Od 01.05.2016. jedan je od prvih instruktora u svijetu na najnovijem i najmodernijem zrakoplovu Bombardier CS100.
"Kada sam saznao da Swiss 29.03.2017. leti prvi puta sa novim tipom zrakoplova za Zagreb, mojoj kompaniji nije bilo teško da mi dodijeli tu čast, da baš ja budem prvi koji će sletjeti u Zagreb sa CS100.
Jako sam ponosan što istodobno mogu pristati i na novootvoreni terminal u Zagrebu, te obratiti se putnicima na hrvatskom jeziku u švicarskom zrakoplovu. " rekao nam je kapetan Budić.

f_800_450_16119285_00_images_SWISS_CS100_Budic_CS100_zag.jpg
Osim njega, na ovom prvom dolasku CS100, posada je bila sastavljena od još dva pilota : F/O Frederik Strauss i F/O Jonas Zitzen. Putničku kabinu su krasile domaćice zrakoplova : Marina Ferrari, Natalie Mattich i Ladina Guler. (kolegice su imale previše posla, pa ih  nismo uspjeli fotografirati) 

 f_800_450_16119285_00_images_SWISS_CS100_crew_cs100_zag.jpg

O zrakoplovu :

Bombardier CS100 je uskotrupni, dvomotorni mlazni zrakoplov srednjeg doleta, kanadskog proizvođača Bombardier Aerospace.
Svoj prvi let (maiden flight) imao je 16. rujna 2013., certificiran je od strane Transport Canada u prosincu 2015., a prva isporuka je bila upravo švicarskoj kompaniji Swiss International Air Lines Ltd., u Montrealu 29. lipnja 2016. Svoj prvi komercijalni let SWISS LX638 obavio je leteći između Zuricha(ZRH) i Pariza (CDG), 15. srpnja 2016.
Od 118 ukupno naručenih zrakoplova ovog tipa, jedinih 6 koji su do sada isporučeni, su u sastavu flote upravo Swiss International Air Lines Ltd.. Po broju narudžbi, sa njih 75 prednjači Delta Air Lines.

Tehničke karakteristike:
Motori : 2x Pratt & Whitney PW1524G
Max. potisak po motoru: 10 560 kg
Raspon krila: 35.10 m
Dužina: 34.90 m
Visina: 11.80 m
Max. težina polijetanja: 58 000 kg
Max. težina slijetanja: 52 390 kg
Posada: 2 / 3
Sjedala: 108 do 133 (Swiss 125 u dvije klase)
Max.brzina krstarenja: 871 km/h
Max. dolet: 3 650 km

U svoju CSeriju (osim CS100 u proizvodnji je i model CS300), Bombardier je 'ugradio' mnoge inovacije. Počev od ultralakih kompozitnih materijala konstrukcije čime će se smanjiti potrošnja goriva, ekskluzivnih Pratt & Whitney PurePower PW1524G motora, pa do inovacija i različitosti u cockpitu i putničkoj kabini.


"Pet 15-inčnih monitora sa primarnim instrumentima i FMS-om (Flight-management-system). Posebno puno mogućnosti unošenja podataka u FMS preko cursor control panela (miša) direktno u FMS ili preko multifunkcionalnog displaya.
Ogromne integrirane navigacijske karte omogućuju veliki pregled u navigaciji i praćenju vremena na radaru. Posebni flight by wire system(FBW) koji se razlikuje od onih u drugim zrakoplovima. Vrlo je direktan u upravljanju sa sidestickom (palicom) i redundantan je u odnosu na ostale po pitanju direct-moda i alternate-moda. Nema više papira u cockpitu. Sve chekliste su elektronske. Preko monitora.
Potrošnja goriva je manja za 20% nego u drugim tipovima zrakoplova iste klase. Nevjerovatno tihi motori i APU. Kabina i galley udobni za rad. Puno veći kabinski prozori od drugih zrakoplova." samo je dio prednosti CS100 koje nam je izdvojio kapetan Budić.

Više o Swiss CS100 pogledajte u njihovom factsheetu.

GALERIJA:

Foto: Swiss/Igor Budić, Avioradar V.K./M.Ć (ZAG, 03.17.)

Twitter