Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Novosti i informacije

PREDSTAVLJAMO : Podružnice HKZP - Dubrovnik

Nenad Sredojević.

f_800_450_16119285_00_images_HKZP_LDDU_LDDU1_NS_0417.jpg

Nakon Splita, Hrvatska kontrola zračne plovidbe nas je ugostila u svojoj dubrovačkoj podružnici, gdje smo upoznati sa specifičnostima u radu kontrole letenja na tom području.

HKZP podružnica Dubrovnik (LDDU) ima 45 zaposlenih od čega je 25 kontrolora, s tim da su od toga dvoje vježbenici. Od preostalih 23 kontrolora sa dozvolom, 15 ih je sa dvostrukom (radarska i toranjska) dok je osam kontrolora samo sa toranjskom dozvolom. Dva djelatnika uskoro odlaze u zasluženu mirovinu, a u zadnjih nekoliko godina došlo je 13 novih kontrolora, što predstavlja polovicu od ukupnog broja. Čak pola kontrolora nisu iz Dubrovnika, već su na LDDU došli raditi iz drugih krajeva RH.
Razlog tome je jako mali interes lokalnog stanovništva za taj dinamičan i zanimljiv posao što se i pokazalo na posljednjem natječaju HKZP, kada je bilo iznimno malo prijava kandidata sa dubrovačkog područja.

Jedan od tih 25 kontrolora letenja je i naš domaćin, gospodin Hrvoje Skokandić, rodom sa otoka Korčule, koji je dio tima dubrovačke podružnice posljednjih 15 godina.
Radarski i toranjski kontrolor, instruktor, ispitivač i naravno, rukovoditelj podružnice te rukovoditelj službe kontrole letenja. "Strog ali profesionalan i pravedan." - opis je koji smo dobili kada smo se još prije 3 godine raspitivali o šefu LDDU kontrole, a on nam je ovom prilikom objasnio da je kontrola zračne plovidbe preozbiljan posao da bi moglo biti drugačije. Slažemo se.

f_800_450_16119285_00_images_HKZP_LDDU_LDDU2_NS_0417.jpg
Hrvoje Skokandić - rukovoditelj podružnice 


LDDU Terminal Control Area

Specifičnost dubrovačke zračne luke vezana za kontrolu letenja je sam geografski položaj gdje imamo situaciju da LDDU (Terminal Control Area - TMA) sa tri strane graniči sa drugim državama, te samo sa Splitom na zapadu od naših podružnica. Zbog toga, a i zbog blizine samih zračnih luka granici, ekipa na LDDU Radaru također odrađuje inicijalni dio prilaza tim zračnim lukama te vektoriranje u odlasku sa istih što zahtjeva dobru koordinaciju i suradnju sa kolegama u Tivtu i Podgorici u Crnoj Gori te Mostaru u BiH. Gospodin Skokandić je iznimno zadovoljan kako se ta suradnja i koordinacija odvija.

Prije par dana, nedaleko same ZL Dubrovnik, iznad mjesta Pridvorje, svjedočili smo akciji gašenja šumskog požara zrakoplovom HRZ-a Canadair CL-415 (888) pa nas je fasciniralo kako je kontrola odrađivala posao navođenja putničkih zrakoplova u dolasku te istovremeno osiguravala neometano djelovanje posadi protupožarnog zrakoplova koji je konstantno "sjekao" prilaz stazi 30 koja je bila u upotrebi. Naš sugovornik nam je objasnio da protupožarni i medicinski letovi imaju apsolutnu prednost pred svim ostalim prometom, ali da im posao uvelike olakšavaju same posade Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i policije koji su veliki profesionalci i za njih ima samo riječi hvale.

f_800_450_16119285_00_images_HKZP_LDDU_LDDU3_NS_0417.jpg
Na "Radaru" Vinko Martinčić i Dubravko Štampalija

GNSS procedura

U Hrvatskoj je po prvi put uvedena GNSS (Globalni navigacijski satelitski sustav) procedura prilaza baš u Dubrovniku te se, po riječima g. Skokandića, koristi za prilaz stazi 12 dok se uvođenje za stazu 30 tek očekuje i u tijeku je izrada procedure, jer je taj prilaz specifičan zbog već navedene blizine granice sa Crnom Gorom a i konfiguracije tla. Kod te procedure veliku ulogu ima opremljenost samih zrakoplova jer se za istu koristi GPS sustav. Noviji zrakoplovi su u potpunosti opremljeni za sve aspekte te procedure (SBAS) dok oni sa starijom opremom koriste samo RNAV proceduru.

Uvodi se PBN procedura na ZL Dubrovnik

f_800_450_16119285_00_images_HKZP_LDDU_LDDU4_NS_0417.jpg
Lucija Visković i Antonio Živalj na tornju

Radari

HKZP LDDU za svoje potrebe primarno koristi radarski sustav MORH-a smješten na brdu Rota na poluotoku Pelješcu. Iz razloga što nemaju ingerenciju nad tim vojnim sustavom koji u konačnici zadovoljava potrebe kontrole letenja i sigurnost je na visokoj razini, postoji ideja o instalaciji zasebnog sustava u kombinaciji sekundarnog radara, ADS-B-a i multilateracije (MLAT), isključivo za potrebe HKZP. Međutim, do realizacije jednog takvog projekta će trebati pričekati.


Projekt "Duboka Bura"

Druga specifičnost ZL Dubrovnik je i puno puta spominjana bura koja nema nekog efekta na samu kontrolu letenja koliko na posade i putnike zrakoplova. Unatoč tome, a u cilju minimaliziranja utjecaja te bure na zračni promet, meteo sektor HKZP je u suradnji sa DHMZ, Prirodoslovno-matematičkim fakultetom u Zagrebu, ZL Dubrovnik i Croatia Airlinesom, pokrenuo dugoročni projekt identificiranja bure, odnosno način na koji ona puše u određenim uvjetima u donjim slojevima atmosfere. U slijedećem periodu se planira postavljanje više različitih mjernih uređaja u blizini staze a i šire, nakon čega će znanstvenici tu specifičnu buru nastojati bolje razumjeti i vidjeti koje su opcije za umanjivanje tog problema.

f_800_450_16119285_00_images_HKZP_LDDU_LDDU5_NS_0417.jpg
gđa.Marijana Nadilo - sinoptičarka

Prilikom ove posjete smo imali priliku upoznati i glavnog "krivca" za podatke o vremenu (METAR, TAF) na ZL Dubrovnik koje mi redovito koristimo u našim aktivnostima praćenja zračnog prometa i izvještavanja o poremećajima. U meteo uredu nas je ljubazno dočekala ugodna gospođa Marijana Nadilo, sinoptičarka HKZP.
Gđa. Marijana nam je objasnila princip prikupljanja podataka i pripremanja izvještaja. Naravno, opet nas je najviše zanimala bura te smo saznali da se podatci o vjetru prikupljaju anemometrima na pragovima staza 12 i 30 koji su na 10 metara iznad razine tla. U službenim METAR izvještajima prikazuje samo snaga i smjer vjetra na pragu 12 dok se podatci sa praga 30 daju na zahtjev. Također u METAR izvještaju je prikazana desetominutna srednja vrijednost vjetra, dok kontrolor pilotu u prilazu očitava dvominutnu srednju vrijednost vjetra.
Za prognoze se koristi sustav Aladin. Za dubrovački aerodrom su specifična dva tipa bure koja su prepoznata. Ciklonalna bura koja se javlja nakon prolaska ciklone i koja je velike brzine, ali ima manje promjene u smjeru i brzini vjetra. Kod anticiklonalne bure koju zovemo i 'Duboka bura', mogu se javiti varijabilni smjer vjetra i varijacije u snazi i tu je buru najteže precizno prognozirati, a puno je opasnija za zračni promet.

f_800_450_16119285_00_images_HKZP_LDDU_LDDU6_NS_0417.jpg
Gđa. Mejić - Ured preduzletnog informiranja (ARO) 

Nakon ugodnog i iznimno edukativnog obilaska dubrovačke podružnice HKZP, g. Skokandić nas je otpratio i na naš upit izrazio veliko zadovoljstvo svojom ekipom na LDDU što mu mi, poznavajući dio njih i vjerujemo. 

Žao nam je što nismo upoznali i predstavili kompletnu postavu LDDU kontrole ali vjerujemo da ćemo se uskoro opet vidjeti. Nećete nam zamjeriti. 

I ovaj put zahvaljujemo HKZP i gđi. Marini Halužan te g. Hrvoju Skokandiću i cjelokupnoj ekipi LDDU kontrole na stvarno ugodnom prijemu. Želimo vam uspješnu sezonu!

Foto: N.S. - Avioradar