Avioradar koristi kolačiće da bi Vam omogućio jednostavnije i ugodnije korištenje stranice. 

AVIORADAR - Novosti i informacije

Aviation business Arena - Zagreb 25-26.05.2017

Ivo Gračanin, Nenad Sredojević.

Aviation business Arena

U uvodnom dijelu konferencije pozdravne govore su imali Tomislav Gavazzi vlasnik Infoarene i Tonći Peović direktor programa i direktor aerodroma Brač.

U uvodu ja nepomenuto kako u svijetu posluje 1397 aviokompanija, leti oko 25.000 komercijalnih zrakoplova na 3864 aerodroma. Komercijalno zrakoplovstvo ima oko 9,9 milijuna zaposlenih. Svake godine promet raste za oko 200 milijuna dodatnih putnika u odnosu na prethodnu godinu. Istaknuto je kako cijene zrakoplovnih karata su u konstantnom padu. Kao primjer je data relacija Sydney – London. Za tu relaciju 1945. godine putnik je trebao raditi 130 tjedana, 2009. je bilo potrebno svega 1,7 tjedana da se zaradi za kartu.

Napomenuto je i kako je sigurnost u konstantnom porastu, te kako su nesreće sa smrtnim posljedicama sve rjeđe. Zrakoplovstvo zbog sve nižih cijena karata postaje gotovo neprofitabilno, te na svaki uloženi dolar, često se može teško očekivati da se vrati manje od dolara. Kompanije koje imaju maržu veću od 2% posluju sa dobitkom, dok su one sa maržom manjom od 2% neprofitabilne. Također je spomenuto i zagađenje zraka, gdje zrakopolovstvo sudjeluje sa 2% ispuštenog CO2, ali je isto tako napomenuto kako zamjene za zračni prijevoz nema, no razvojem novih zrakoplova i motora se iz godine u godinu smanjuje zagađenje okoliša ispuštanjem štetnih plinova.

Za probleme u Hrvatskom zrakoplovstvu navedeno je kako broj putnika raste puno više u odnosu na povećanje kapaciteta u zračnim lukama, te da se premalo i presporo ulaže u infrastrukturu. Kao jedan od problema istaknut je i otkup zemljišta, gdje sporovi traju godinama, te se time zaustavlja razvoj zračnih luka. Kao jedan od potencijalnih problema se navodi i problemi sa graničnom kontrolom putovnica na aerodromima, kao što smo se mogli uvjeriti u ovogodišnje probleme na cestovnim prijelazima i dugim čekanjima.

 f_800_450_16119285_00_images_Aviation_Business_Arena_AviationBusinessArena_MC-13.jpg

Direktor zračne luke Zagreb je u svom izlaganju predstavio novootvoreni terminal i njegove detalje. Otvorenjem novog terminala pruža se bolja usluga putnicima i zrakoplovnim kompanijama. Da su zrakoplovne kompanije prepoznale pogodnosti novog terminala je dokaz otvaranja novih destinacija i dolazak novih zrakoplova. Kao veliki dobitak za Zagreb i Hrvatsku je dolazak aviokompanije Emirates na relaciji Dubai – Zagreb sa zrakopolovom Boeing 777. Spomenut je i projekt Velike Gorice kao "Airport city". Za 2017. godine predviđaju da će kroz novi terminal proći više od 3 milijuna putnika.

 

Ante Lažeta, direktor CCAA u svojoj prezentaciji opisao je nove poslovne modele zrakoplovnih kompanija iz regulatorne prespektive. Spomenuto je kako novi poslovni modeli donose nove probleme regulatorima. Od nekih problema istaknuto je kako pojedine aviokompanije imaju AOC u više zemalja, kao primjer je dan Norwegian, samozapošljavanje, P2F – pay to fly model, dugotrajni "wet lease" zrakoplova, baziranje zrakoplova u drugim državama i korištenje jednog zrakoplova od strane više operatora. Problemi se stvaraju i kod kratkotrajnih unajmljivanja zrakoplova. Novi modeli stvaraju nove izazove koji se stavljaju pred regulatore, te oni moraju prilagoditi zakone novim načinima poslovanja.

 

Croatiu Airlines predstavljao je direktor Krešimir Kučko. U predstavljanju je istaknuto kako država ima udjel u kompaniji u iznosu od 97,1%. Za 2017. godinu se očekuje da će Croatia prevesti više od 2 milijuna putnika. U procestu restrukturiranja je bilo potrebno smanjiti kapacitete za 6%, te smanjiti flotu za jedan zrakoplov, te da je to bio vrlo izazovan proces za kompaniju. Sada je taj proces završen, te može uslijediti rast i širenje. Prošle godine u ljetnoj sezoni flota je pojačana za jedan zrakoplov, dok ove godine za dva zrakoplova. Napomenuto je kako Croatia nema kapaciteta i mogućnosti pratiti rast broja putnika u Hrvatskoj, tako Croatia raste 4,3%, dok je sveukupni rast je 23,4%. Udio u tržištu Hrvatske je oko 30%, u zimskim mjesecima taj udio iznosi oko 60%, dok u ljetnima on opada.

 f_800_450_16119285_00_images_Aviation_Business_Arena_AviationBusinessArena_MC-60.jpg

Okrugli stol 1: Stanje zrakoplovne industrije

U okruglom stolu na temu stanje u industriji istaknuto je kako su došla vremena visokih troškova, velike konkurencije i snižavanja cijena, posebno od strane niskotarifnih prijevoznika. Kao jedan od velikih izazova je i "cyber security", jer sada se gotovo sve obavlja putem interneta, od prodaje karata, do prijave za let. Također se podaci pohranjuju na "cloud" te je time omogućeno da hakeri uspiju probiti zaštitu i domoći se podataka. Dotaknulo se i tema viđenja zrakoplova bez pilota. Zaključak je taj da je ipak bolje ako zrakoplovom upravlja barem jedan čovjek, te da ne postoji potpuno povjerenje u automatizaciju. 

 

 Okrugli stol 2: Safety and security izazovi u zrakoplovstvu

Kao još jedan od novonastalih problema u zrakoplovstvu su dronovi. Često se mogu po medijima čuti vijesti kako je zamalo izbjegnut sudar dronova i zrakoplova, zbog čega bi se moralo regulirati korištenje dronova. Tu se razvila velika rasprava između publike i panelista. Problem je što su dronovi dostupni svima, pa čak i djeci, te da je tržište preplavljeno svim vrstama i veličinama dronova. Postavlja se pitanje da li bi bila potrebna registracija dronova, te kako regulirati korištenje dronova. S druge strane od korisnika dronova dolaze povratne informacije o previše papirologije koju je potrebno popuniti za svaki let.

 

 Okrugli stol 3: Inovacije u zrakoplovstvu

Na trećem i zadnjem okruglom stolu prvog dana konferencije predstavljen je Aireon. Svjedočili smo nedavno kako su neki od letova poput Air France AF447 i Malaysia Airlines MH370 nestali. U današnje doba kada naši pametni telefoni u svakom trenutku znaju svoju lokaciju, nedopustivo je da se stvar poput zrakoplova može izgubiti. Oko 70% našeg planeta je nepokriveno radarima. Aireon uz pomoć satelita može pratiti zrakoplov u svakom trenutku na bilo kojoj lokaciji, te se time postiže bolje korštenje zračnog prostora, smanjenje potrošnje goriva, te povećanje sigurnosti. Taj sustav kontrolorima zračnog prometa omogućava povećanu fleksibilnost kod optimiziranja visine leta i letenju direktnih ruta.

Nakon prvog dana sudionicima Arene organiziran je obilazak Međunarodne zračne luke Franjo Tuđman.

f_800_450_16119285_00_images_Aviation_Business_Arena_AviationBusinessArena_MC-40.jpg

Drugog dana Arene, direktor ZL Brač, Tonći Peović u svom izlaganju o izazovima nacionalnog zrakoplovnog tržišta osvrnuo se na povijesni pregled razvoja zrakoplovstva u Republici Hrvatskoj. 

Dinko Staničić iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture objasnio je procese implementacije EU zakonodavstva i regulativa u nacionalne okvire.

Predstavnici zračnih luka Dubrovnik, direktor Roko Tolić i Split, zamjenik direktora Pero Bilas predstavili su svoje zračne luke u okvirima razvoja i nadogradnje te uspješnog poslovanja posljednjih godina. 

Direktor HKZP, Dragan Bilać predstavio je strukturu Hrvatske kontrole zračne plovidbe te uvjete financiranja koje propisuje EU, kojima je ograničeno samofinanciranje unutar HKZP. Prihodi ostvareni preletima ne mogu se koristiti za financiranje rada aerodromskih kontrola što ih stavlja u nepovoljan položaj obzirom na sezonalnost prometa na njima.

César Sánchez López, Airbus, dopredsjednik Airbusa za jugoistočnu Europu i Izrael, u svojoj prezentaciji predstavio je HEMS i prednosti koje ta služba donosi pojedinim državama sa tako implementiranim sustavom.

Domagoj Ilečić i Juraj Odrčić, iz grada Velike Gorice su predstavili taj grad kao zrakoplovni grad.

Hrvatsku perspetktivu u aeronautičkom svijetu EU predstavio je Prof. Dr. Sc. Ivica Smojver sa Zavoda za zrakoplovstvo, Fakulteta strojarstva i brodogradnje.

Ivan Oreč iz Eurowingsa predstavio je tu tvrtku i njen utjecaj u RH zrakoplovstvu kao i na tržištu "low cost" prijevoznika u Europi. 

4. Arenu su zatvorili svojim govorima Tonći Peović i Tomislav Gavazzi, zahvalivši se sudionicima.

GALERIJA:

Foto: Marko Ćaćić - Avioradar Zagreb 2017

Zahvaljujemo organizatoru Infoareni te Croatia Airlinesu koji su nam omogućili prisustvo na Aviation Business Areni Zagreb 2017

Twitter